×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آنچه بعد از درگذشت هاشمی رخ داد / شیطنت‌هایی که بعد از ۵ سال ادامه دارد

به گزارش تهران۲۴، غروب ۱۹ دی ۱۳۹۵، انتشار خبری جامعه ایران را شوکه می‌کند. رسانه‌ها در سرتیتر اخبار خود خبر از درگذشت مردی می‌دهند که بی‌شک یکی از متنفذترین چهره‌های تاریخ جمهوری اسلامی ایران است.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، در سن ۸۲ سالگی بر اثر سکته قلبی در استخر کوشک مجموعه سعدآباد دعوت حق را لبیک می‌گوید. 

۵ سال از زمان فوت آیت‌الله هاشمی می‌گذرد و هنوز، برخی با شیطنت‌هایی تلاش می‌کند درگذشت هاشمی را سیاسی و در طبیعی بودن آن تشکیک کنند. حتی برخی دیگر، پا را فراتر از این گذاشته و نظام را متهم به ترور و حذف فیزیکی آیت الله کردند.

خبرگزاری فارس در بازخوانی وقایع رخ داده در دی ماه ۹۵ تلاش کرده است به زوایای کمتر دیده شده در وقایع منتهی به فوت آیت الله هاشمی و روزهای پس از آن نگاهی بیندازد.

آغاز یک پایان 

زمزمه‌هایی در برخی شبکه های مجازی از عصر روز یکشنبه به گوش می‌رسد. خبر این است: «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دلیل عارضه قلبی به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد.» این خبر به شکل گسترده‌ای دست به دست می‌شود. دقایقی بعد، رسانه ها از تایید قطعی موضوع خبر می‌دهند و از بستری شدن هاشمی در بیمارستان و حضور پزشکان بر بالینش اطلاع‌رسانی می‌کنند.

ساعتی بعد اما خبری دیگر منتشر می‌شود. پایگاه خبری افکار نیوز به نقل از معاون درمان وقت وزیر بهداشت از تلاش تیم احیای هاشمی رفسنجانی خبر می دهد. محمد آقاجانی به این رسانه می گوید: هاشمی رفسنجانی ساعت ۱۸ به طور کامل دچار ایست قلبی شده است. او ادامه می دهد: تیم پزشکی ۹۰ دقیقه تلاش کرد تا ایشان را احیا کند اما، در ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه این تلاش‌ها ناکام ماند و ایشان درگذشت.

روزنامه ایران اما ۲۱ دی در گزارشی دقیق تر به نقل از مدیرکل روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی جزئیات بیشتری از روند درمان انجام شده برای آیت الله هاشمی را ارایه می‌کند.

اسماعیل رمضانی در گزارش ایران این گونه روند درمان را تشریح می‌‌کند: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حوالی ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۱۹ دی ماه با حالت سیانوز (لب تیره) ناشی از ایست قلبی و تنفسی و در شرایطی که هوشیاری نداشت، توسط محافظان شخصی و اتومبیل شخصی‌شان به اورژانس بیمارستان شهدای تجریش انتقال یافت. موقع انتقال آیت‌الله هاشمی به بیمارستان شهدای تجریش ایشان نبض نداشتند. پزشکان متخصص بلافاصله با حضور بر بالین ایشان حدود یک ساعت و پانزده دقیقه عملیات احیا را انجام دادند. پیکر ایشان پس از اعلام مرگ قطعی با تصمیم خانواده و مسئولان بلافاصله از بیمارستان به حسینیه جماران منتقل شد.

آغاز فضا سازی درباره یک مرگ

بلافاصله پس از تائید درگذشت آیت الله هاشمی، رسانه‌های ضد انقلاب و برخی جریان‌های سیاسی تلاش کردند، درگذشت هاشمی رفسنجانی را به عنوان پرونده‌ای سیاسی و مرگ این شخصیت را ترور او اعلام کنند. ردراین راستاف شبکه های ضد انقلاب صدای آمریکا، بی بی سی فارسی و برخی دیگر با این شبهه‌افکنی کوشیدند اینگونه القا کنند که مرگ هاشمی، ترور فیزیکی او بوده است. اما این تلاش‌ها، با مصاحبه برادر هاشمی رفسنجانی ناکام ماند. محمد هاشمی، صبح ۲۰ دی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما شایعاتی که از شب گذشته مطرح شده است، رد و تاکید می‌کند ” برادرم بر اثر ایست قلبی درگذشته است”.  برادر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی خدمات بیمارستان شهدای تجریش را  هم بسیار خوب عنوان می‌کند.

چرا محافظان در استخر نبودند؟

در این میان، برخی شبه افکنان درباره اینکه چرا محافظان آیت الله در استخر کنار او نبودند به طرح شایعاتی دست می‌زنند. شایعاتی که محسن هاشمی رفسنجانی درباره آن اینطور پاسخ می‌دهد: ” پدرم هفته‌ای دو بار استخر می رفتند. استخر تنها جایی بود که محافظان اجازه ورود به آن را نداشتند و پشت در منتظر می ماندند.” این به آن معنا بود که حضور نداشتن محافظان در داخل استخر موضوعی تازه نبوده و مسبوق به سابقه است.

درخواستی از سوی خانواده برای کالبدشکافی داده نشد

اما شایعه پردازان، روز بعد از فوت هاشمی خط شایعات دیگری را هم دنبال می‌کردند. صدور جواز دفن هاشمی یکی از این موضوعات است. در حالی دختر مرحوم هاشمی در ادعایی می گوید در حوله‌ای که پدرم را با آن به بیمارستان منتقل کردند مواد رادیو اکتیو وجود داشت، خبرگزاری ایسنا، ۲۶ دی ۹۵ در گزارشی حقوقی می‌نویسد: بستگان بدون اعلام شکایت، خواهان صدور جواز دفن بوده‌اند. با این حال، مقامات دادستانی تهران از جمله بازپرسی که شامگاه ۱۹ دی به عنوان بازپرس ویژه قتل تهران در وقت کشیک بوده است می‌تواند در این زمینه توضیحات دقیق‌تری ارائه کند که آیا اساسا تماسی با ایشان از بیمارستان برقرار شده یا نیازی به تماس نبوده و بر اساس پروتکل‌های موجود در زمینه گزارش موارد فوتی، بیمارستان می‌توانسته رأسا اقدام به صدور گواهی فوت و جواز دفن کند.

در این باره محسن هاشمی رفسنجانی، یک سال بعد از فوت پدرش به فارس می گوید: علت فوت ایشان ایست قلبی اعلام شد اما این‌که ایست قلبی به‌طور مشخص چه علتی داشته است موضوعی بود که نیاز به کالبدشکافی داشت و به دلیل شرایط خاص آن زمان کالبدشکافی انجام نشد. 

پایان هاشمی در حرم امام راحل

با درگذشت آیت الله هاشمی، پیکر او به جماران منتقل شد. هزاران نفربرای آخرین دیدار بر سر پیکرهاشمی حضور پیدا کردند. روز ۲۱ دی نیز مراسم تشییع او انجام و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر پیکر مرحوم هاشمی نماز میت را اقامه کردند. بعد اقامه نماز، اکبر هاشمی رفسنجانی در حرم مطهر امام راحل به خاک سپرده شد.

امروز بعد از گذشت ۵ سال از آن روز، برخی اعضای خانواده هاشمی با اهدافی نامشخص، بر خلاف آنچه قبلا به آن اذعان کرده بودند تلاش می‌کنند تا در فضای سیاسی کشور موج دوباره از شایعه را درباره کیفیت مرگ پدر خود مطرح کنند.

شایعه برخی برخوردهای نظام با بازماندگان هاشمی رفسنجانی را شاید بتوان آخرین نمونه از این شایعات دانست. شایعه ای که محسن هاشمی آن را رد و درباره‌اش به فارس می‌گوید: بعد از فوت پدرم، چند مرتبه به صورت خانوادگی و خصوصی خدمت رهبر انقلاب رسیده‌ و غیر از محبت و لطف ایشان مباحثی هم طرح شد که شاید طرح آن‌ها در فضای عمومی، امانت‌داری و به مصلحت نباشد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.