×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
قالیباف: نیازمند تحول در نظام حکمرانی و اجرایی کشور هستیم

به گزارش تهران۲۴ از مشهد، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر دیروز در پایان مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن مشهد و پیش از خطبه های نمازجمعه امروز مشهد در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی گفت: ماه مبارک رجب، دهه مبارک فجر و ۲۲ بهمن، روز پیروزی انقلاب اسلامی را به یکایک شما زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) عرض تبریک و تهنیت دارم.

وی افزود: در این مکان مقدس و روز عزیز یاد می کنیم از شهدا و امام شهدا (ره). شهدایی که تا آخرین لحظه زندگی و تا آخرین قطره خون خود، تردیدی در راهشان و هدفشان که احیای اسلام و عزت مسلمان، افتخار آفرینی برای ایران عزیز، دفاع از آرمان های انقلاب و حضرت امام (ره) مبتنی بر سنت های الهی و مردم باوری بود، درود می فرستیم. همچنین به امام شهدا این مرد الهی که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت، درود می فرستیم. امامی که به سنت های الهی ایمان داشت. خدا باوری او در اوج بود و به مردم باوری، باور عمیق قلبی داشت. امام عزیزی که به راه خود، مسیر خود و توانایی خود اعتماد و اعتقاد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی می گوییم امام به سنت های الهی اعتقاد و باور داشت به این معنی است که در ۱۵ خرداد سال ۴۲ این مرجع بزرگ، این مرد الهی، این مرد انقلاب اسلامی، این مرد دل داده به مکتب قرآن و اهل بیت (ع) در مقابل رژیم مستبد و مورد حمایت استکبار ایستاد و یک تنه قیام کرد.

قالیباف در ادامه بیان کرد: در خود حوزه و دانشگاه بسیاری از افراد نخبه جامعه و حتی از دوستاداران خودشان به ایشان توصیه می کردند که مبارزه با طاقوت و ظلم با قدرتی که نظام شاهنشاهی و حمایت آمریکا که پشت آن است معنی ندارد با کدام امکان و با کدام سرباز و با کدام ظرفیت! ولی امام با ایمان به سنت های الهی که سنت های الهی نه تبدیل می شود و نه تحویل و هیچ تغییری تا ابد پیدا نخواهند کرد، با ان ایمان مسیر خود را ادامه داد.

وی خاطرنشان کرد: باور ما این است که امام مردم باور است به این معنی است که تکیه او بعد از خدا به مردم است و تمام گروه هایی که در هر نام و نشانی با هرنگاهی و باوری که داشتند، مبارزه می کردند، گروه‌های مسلحانه یا نزدیک به گروه های خارجی و با روش های مبارزه متعدد بودند که امام هیچ کدام از آن ها را  نپذیرفت و فقط با مردم سخن گفت و فقط با مردم حرف زد.

قالیباف افزود: مردم به صحنه آمدند و اوج ملت، امت اسلامی و ملت واحد را در چنین روزی در سال ۵۷ و در مبارزات انقلاب اسلامی؛ یک پارچگی و ید واحده را در ملت دیدیم که این اوج مردم باوری امام بود. هم رژیم ستم شاهی و هم آمریکا و آن نگان مستبدانه که حمایت تمام از رژیم پهلوی می کرد بدون اینکه نگاهی به شرق و شوروی سابق داشته باشد، به پیروزی رسید و نه رژیم منحوس پهلوی و نه آمریکایی های ظالم چنین حسی را پیدا نکردند که اینگونه فرو ریختند.‌

روز بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی یک حقیقت زنده است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: این یعنی مردم باوری، یعنی خودباوری به معنای اینکه حضرت امام فرمودند ما می توانیم. این ها رکن های انقلاب اسلامی، آرمان ها و باورهای انقلاب اسلامی بود. لذا اگر در دهه فجر کنار هم جمع می شویم و در روز ۲۲ بهمن که روز یوم الله، روز بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی، روز ذکر و یادآوری و افتخار همه ماست در حقیقت یک حقیقت زنده است امام و انقلاب اسلامی یک باور بالنده ای است که هرروز باعظمت تر و با شکوه تر پیش می رود و تنها یک حرکت نمادین و نمایشی نیست بلکه یک باور حقیقی و یک حقیقت همیشه زنده است. حتی این سنت های الهی و مردم باوری و نقش مردم را به عنوان دو رکن مهم در انقلاب اسلامی، بعد از انقلاب هم می بینیم. در دوران دفاع مقدس همین دو رکن و همین دو باور ما را به پیروزی رساند.

وی خاطرنشان کرد: به دوستان و نسل جوانی که دوران دفاع مقدس را حضور نداشته اند باید آن دوران را در همین جهاد تبیین که مقام معظم رهبری می فرمایند به درستی در ابعاد مختلف امروز در جامعه باید مطرح کرد. باید بدانند که مبانی ما و جهت گیری ما کجاست و اگر امروز دچار اشکالات جدی هستیم و چالش های جدی داریم این چالش ها از کجا به وجود آمده است؟ این اشکالات از کجا به وجود آمده است؟ این اشکالات چه رابطه و نسبتی با انقلاب اسلامی دارد؟ مهم است که در جهاد تبیین به این نکات توجه کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در دوران مقدس چند ماه اولی که بنی صدر رئیس جمهو رو فرمانده کل قوا بود، با وجود اینکه جبهه همان جبهه بود ولی باور فرمانده که بنی صدر بود اعتقاد به سنت های الهی نداشت. باور او این بود که اگر بخواهیم به دشمن تا دندان مسلح بتازیم باید توان سه برابر داشته باشی؛ حمله نمی کرد و می گفت باید زمین بدهیم و زمان بخریم.

وی در ادامه افزود: او به دنبال آتش بس و سلح در زمان ضعف بود که منجر به تکه تکه شدن کشور می شد. این تفکر در ماه های اول جنگ حاکم بود اما زمانی که امام فرماندهی را برعهده گرفتند فقط چند هفته بعد آزادسازی محاصره آبادان و عملیات طریق القدس و آزادی بستان اتفاق افتاد. جنگی که در چزابه اتفاق افتاد که امام فرمودند رزمندگان ما چزابه را جذابه کردند و شهیدانی مثل شهید علیمردانی افتخار آفریدند که در لحظه شهادت وقتی تیر به سر این شهید خورد به رزمنده ها گفت روی سرمن گونی بکشید که بچه نبینند فرمانده به شهادت رسیده و روحیه خود را از دست بدهند و من را به عقب تخلیه نکنید و بجنگید. این ها نماد باور به سنت ها الهی است.

قالیباف گفت: اسرائیلی ها به دنبال این بودند که این نظام و حکومت اسلامی را از بین ببرند ولی بجای آنکه آن ها در مرزهای ما باشند ما افتخار می کنیم که امروز جبهه انقلاب و جبهه مقاومت چسبیده به ارتفاعات جلولان در مرز جبهه مقاومت در مرز اسرائیل و رژیم صهیونسیتی هستند. امروز جبهه مقاوت در کنار دریای مدیترانه است که این عظمت نظام اسلامی است و نتیجه باور به سنت های الهی است که از افتخارات بزرگ ماست. باور به سنت های الهی هم در پیروزی و هم در تداوم انقلاب است.

باید به مردم ایمان داشته باشیم

قالیباف در ادامه بیان کرد: باید به مردم ایمان داشته باشیم. همین شهید علیمردانی پیش از انقلاب چه نقشی در نظام داشت! مردم اگر در صحنه باشند و برای آن ها فرصت بگذاریم. عمدتا شهدا از دل مردم بودند و سرنوشت جنگ را تغییر دادند. شاید در روزهای اولی که پا به میدان گذاشتند آموزش لازم را ندیده بودند ولی دو دوران دفاع مقدس در زمان های کوتاه، خلاقانه و با تدبیر نخبگان کنار هم جمع شدند و افتخارات را رقم زدند. این یعنی شایسته سالاری، شایسته گزینی و برنامه ریزی دقیق حاکم شد.

وی افزود: مکتب امامی که مقام معظم فرمود این مکتب از سه عنصر معنویت، عقلانیت و عدالت تشکیل می شود. این نکات مهم بود. عقلانیت متصل به وحی و مبتنی به سنت های الهی بود نه منافع مادی. عدالتی که مبتنی بر اسلام بود. اینجاست که می گوییم انقلاب اسلامی و حقیقت امام زنده است. هرجا که مبتنی براین مبانی حرکت کردیم امروز مایه افتخار است. آن هایی که یک روزی با انقلاب بودند و الان پشیمان شده اند فکر می کنند اشکالات در انقلاب اسلامی و آرمان ای امام وجود دارد ولی این طور نیست و این اشکالات زمانی پیدا شد که ما از مبانی، ارکان، آرمان ها و مکتب امام فاصله گرفتیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: امروز اشکالاتی وجود دارد، در حوزه مسائل اقتصادی و جنگ رسانه ای که استکبار جهانی و دشمنان انقلاب راه انداخته اند، دچار چالش هایی شده ایم و دلیل اینکه بر آنها فائق نمی آییم این است که از  مبانی انقلاب فاصله گرفته ایم. ما در حوزه حل مشکلات نیازمند ثبات در اصول و مبانی هستیم و از طرفی نیازمند یک تحول در رویکردها، روش ها و ابزارها هستیم.

وی گفت: اگر با باور سنت های الهی و باور مردم، اجازه دهیم مثل دوران انقلاب و دفاع مقدس و خیلی حرکت های دیگر حضور داشته باشند. آنجا که فرصت را می گیریم و اقتصاد را در این ۴۰ ساله به سمت اقتصاد دولتی محض پبش می بریم و فرصت به مردم در عرصه اقتصاد نمی دهیم، مفاسد، عقب ماندگی ها و چالش ها به وجود می آید. امروز مشکلات ما در حوزه اقتصاد مشکل کمبود پولی و مالی نیست ما نیازمند این هستیم که از دالان کارآمدی بگذریم که نیازمند تحول در نظام حکمرانی و اجرایی کشور در بعد رویکردها، روش ها و ابزار هستیم. بخشی از اقتصاد ما درگیر با ربا است. اقتصادی که در آن ربا باشد در جنگ با خداست و دچار چالش هاست.

دشمن می خواهد بین مردم و حکومت شکاف ایجاد کند

قالیباف تاکید کرد: دقیقا در حوزه اقتصادی و جنگ رسانه‌ای دشمن متمرکز براین شده است که روحیه مردم را تضعیف کند و مسئولان را ناامید کند و بین امام و امت فاصله ایجاد کند و شکاف بین حکومت و مردم را ایجاد کند. آن ها به نقطه ضعف ما پی برده اند و ما در این روز عزیز باید با ایمان به راه امام و شهدا و رهبری امام عزیز محکم گام برداریم و ذره ای تردید نکنیم.

وی افزود: ایجاد فرصت برای مردم به دوش یکایک ما مسئولان است و باید پاسخگو باشیم‌. مردم به میدان آمده اند و به مبانی انقلاب دوباره رای داده اند و ما با همدلی و هم افزایی باید به سمت تحول در نظام اجرایی و اداری برویم. مشکلاتی در نظام اجرایی است که باید با کمک مردم آنها را حل کنیم و برای مردم که ذینفع واحد هستند تلاش کنیم. ما مدیون مردم هستیم و باید در این مسیر حرکت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خاتمه گفت: به روح شهدا و امام و تمام خانواده های شهدا و جانبازان و رزمندگان درود می فرستم و از خداوند می خواهم به همه ما توفیق بندگی داده و خجل زده مردم و شرمنده رهبر انقلاب نباشیم.

قالیباف همچنین در پایان سخنان خود، ضمن بزرگداشت نام مرحوم آیت الله گرایلی و مرحوم سعید تشکری، درگذشت آنها را به مردم مشهد تسلیت گفت.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.