×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نقشه بازدید از یادمان‌های جنوب کشور در اردوهای راهیان نور

تهران۲۴

 ۳ روز است که اردوهای راهیان نور به طور رسمی آغاز شده و مردم با اشتیاق زایدالوصفی رهسپار مناطق عملیاتی جنوب و یادمان‌های دفاع مقدس هستند. با این وجود،‌ برخی خانواده‌ها برای حضور در این سفر نورانی در حال برنامه‌ریزی و تدارک با خودروی شخصی‌شان هستند که برای دریافت امکانات اسکان، تغذیه و روایتگری می‌توانند از طریق سامانه «ره‌نور» اینجا اقدام کنند. البته ما به شما کمک می‌کنیم تا مقاصد جنوبی خود را در مناطق عملیاتی به خوبی پیدا کنید.

پیش از این در گزارش‌های «۷ یادمانی که در محل شهادت عزیزترین مردان دفاع مقدس ساخته شده» و «سفر به ۱۰ شهر مقاومتی در هوای بهاری با خودروی شخصی» به معرفی بخش‌های دیگری از یادمان‌ها و مناطق عملیاتی دفاع مقدس پرداخته‌ایم.

آنچه در ادامه می‌خوانید معرفی یادمان‌هایی نظیر یادمان شهدای دشت ذوالفقاری آبادان، یادمان شهدای پادگان دو کوهه، یادمان شهدای عملیات سیدالشهدا (ع)، یادمان شهدای عملیات والفجر مقدماتی (فکه)، یادمان شهدای عملیات محرم (شرهانی)، امامزاده عباس (ع) و پایگاه چهارم شکاری است.

۱ـ یادمان شهدای دشت ذوالفقاری آبادان


حضور زائران در یادمان شهدای دشت ذوالفقاری آبادان در سال ۱۳۹۷

ارتش دشمن که طعم تلخ درگیر شدن با مدافعان مردمی را در خرمشهر چشیده بود،‌ به دنبال راهی برای نفوذ به آبادان می‌گشت تا با مدافعان شهر روبرو نشود. در شب هشتم آبان‌ماه، عراقی‌ها در منطقه کوی ذوالفقاری از رود بهمن‌شیر گذشتند و وارد جزیره آبادان شدند. دریاقلی سورانی که در آن محل زندگی می‌کرد، عراقی‌ها را دید و خبر حمله آن‌ها را به بچه‌های مسجد رساند و سپس به مقر سپاه و از آنجا به مقر ارتش،‌ جهاد، کمیته، ژاندامری، شهربانی، گروه فدائیان اسلام (با فرماندهی شهید سیدمجتبی هاشمی و شهید شاهرخ ضرغام) و در نهایت نزد حجت‌الاسلام جمی (امام جمعه آبادان) رهسپار و مسؤولان را از تهاجم دشمن آگاه ساخت. نیروهای داوطلب مردمی به همراه رزمندگان اسلام به مقابله با دشمن پرداختند و با تارومار کردن دشمن حماسه کوی ذوالفقاری را خلق کردند. این دشت یکی از محورهای عملیاتی شکست حصر آبادان بوده است.

فاصله مکانی از اهواز: ۱۲۵​ ​کیلومتر

۲ـ یادمان شهدای پادگان دو کوهه

نام منطقه و پادگانی است که در چهار کیلومتری شمال غرب شهر اندیمشک و در مجاورت جاده خرم‌آباد ـ اندیمشک قرار دارد. پادگان دوکوهه قبل از انقلاب، پادگان پشتیبانی لشکر ۹۹ زرهی اهواز و از مقرهای نظامی جنوب غرب کشور محسوب می‌شد که در بهمن ۱۳۶۰ در اختیار تیپ تازه‌ تأسیس ۲۷ محمد رسول الله (ص) به فرماندهی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان قرار گرفت. این پادگان عقبه یگان‌های عمل‌کننده در عملیات فتح‌المبین بود. لشکر ۱۰ سیدالشهدا نیز در همین پادگان راه‌اندازی شد. امروز نام سردار بی‌نشان حاج احمد متوسلیان بر تارک پادگان دوکوهه می‌درخشد. حسینیه حاج همت، زمین صبحگاه،‌ ساختمان گردان‌‌ها و حسینیه گردان تخریب از نقاط به یادماندنی دوکوهه هست. در جوار حسینیه شهید همت، چهار شهید گمنام آرمیده‌اند که زیارتگاه زائران و راهیان سرزمین نور هستند. در نهم فروردین ۱۳۸۱ رهبر انقلاب در این یادمان با مردم منطقه و زائران راهیان نور دیدار و سخنرانی کردند.

فاصله مکانی از اهواز: ۱۷۳​ کیلومتر

۳ـ پایگاه چهارم شکاری 

این پایگاه از مهم‌ترین پایگاه‌های هوایی جنوب غرب کشور و استان خوزستان است که در دوران دفاع مقدس با انجام هزار و ۵۱۵ سورتی پرواز برون‌مرزی و تقدیم ۴۵ شهید، جانباز و آزاده خلبان، نقش مهمی در حمایت هوایی از رزمندگان بر عهده داشت. این پایگاه در شهر دزفول قرار دارد.

فاصله مکانی از اهواز: ۱۵۹ کیلومتر

۴ـ امامزاده عباس (ع)

دشت عباس در مسیر جاده دهلران ـ اندیمشک و در غرب عین‌خوش قرار دارد. این دشت،‌ منطقه وسیعی از غرب رودخانه کرخه تا حوالی سه‌راه ابوقریب را شامل می‌شود و به دلیل وجود مدفن امامزاده عباس از نوادگان حضرت عباس (ع) به این نام معروف است. ارتش عراق پس از اشغال عین خوش، به سوی دشت عباس حرکت کرد و در چهارم مهر ۱۳۵۹ در دشت عباس مستقر شد. دشت عباس حدود ۱۸ ماه در اشغال دشمن بود و در عملیات فتح‌المبین آزاد شد.

فاصله مکانی از اهواز: ۱۸۸ کیلومتر

۵​ـ یادمان شهدای عملیات محرم (شرهانی)

منطقه عملیاتی شرهانی در جنوب شرق دهلران روی ارتفاعات حمرین قرار دارد و حد شمالی منطقه عمومی فکه محسوب می‌شود. در کیلومتر ۲۵ جاده دهلران ـ اندیمشک در منتهی‌الیه جاده عین خوش ـ چمسری (جاده شهید خرازی) و در نزدیگ پاسگاه چمسری، یادمان عملیات محرم قرار دارد. این یادمان در واقع مقر گروه تفحص لشکر ۱۴ امام حسین (ع) اصفهان بود که در این منطقه و محدوده فکه شمالی و زبیدات عراق به تفحص شهدا می‌پرداختند. شهدای تفحص‌شده را در معراج شهدای آن نگهداری می‌کردند و سپس به معراج شهدای اهواز انتقال می‌دادند. عملیات محرم در آبان‌ ۱۳۶۱ در این منطقه انجام گرفت. همچنین در عملیات ارتش عراق در ۲۱ تیر ۱۳۶۷، در این منطقه تعدادی از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند و عده‌ای نیز مفقود شدند.

فاصله مکانی از اهواز: ۲۳۵ کیلومتر

۶ـ یادمان شهدای عملیات والفجر مقدماتی (فکه)

فکه منطقه‌ای با تپه‌های فراوان و بیابانی که در شمال غرب استان خوزستان و جنوب‌ شرق استان ایلام قرار دارد. در بخش جنوبی فکه، رمل و شن‌های روان بیش‌تر است، به گونه‌ای که حرکت بر روی آن بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. فکه یکی از محورهای اصلی تجاوز و حمله ارتش بعث عراق به شمال خوزستان بود. دشمن پس از اشغال فکه، میادین مین و موانع فراوانی در این منطقه ایجاد کرد. عملیات والفجر مقدماتی در ۱۸ بهمن ۱۳۶۱ به علت لو رفتن عملیات و تجهیزات فراوان دشمن و مسطح بودن زمین منجر به پیروزی و پیشروی نشد. پیکر شهدای این عملیات پس از سال‌ها در تفحص شهدا کشف و تحویل خانواده‌های چشم انتظارشان شد. در سال ۱۳۷۲ هنگامی که شهید سیدمرتضی آوینی به قصد روایت مظلومیت قتلگاه فکه عازم این محل بود، بر اثر برخورد با مین به شهادت رسید.

 فاصله مکانی از اهواز: ۱۴۱ کیلومتر

۷ـ یادمان شهدای عملیات سیدالشهدا (ع)

در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۵، ارتش بعثی عراق با هدف تصرف منطقه عملیاتی فکه، به خطوط پدافندی هجوم آورد و توانست تا عمق ۱۱ کیلومتری پیش‌روی کند. مأموریت مقابله با دشمن به لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) واگذار شد. غروب ۱۲ اردیبهشت ۱۳۶۵ رزمندگان از میان تپه‌های رملی شروع به پیشروی کردند. در این عملیات، فرمانده گردان علی اصغر (ع) حسین اسکندرلو که موقعیت گردانش را در خطر دید، تصمیم گرفت عاشورایی بجنگد. او در همان شب به شهادت رسید و فرمانده گردان المهدی (عج) محمدحسن حسنیان نیز که به کمک ‌آمده بود،‌ به شهادت رسید. در این تک شبانه، حدود ۱۵۰ نفر به شهادت رسیدند تا توانستند پیش‌روی دشمن را متوقف سازند و آنان را به عقب برانند.

 فاصله مکانی از اهواز: ۱۷۱ کیلومتر

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.