×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چه کسانی به کُره جرأت دادند بدهی ۷میلیارد دلاری را نپردازد؟!

به گزارش اتهران۲۴، محمد ایمانی در کانال شخصی خود نوشت: وزارت خارجه کره جنوبی، دیروز سفیر ایران در سئول را به خاطر انتشار سرمقاله ای در روزنامه کیهان فر اخواند.

مدیر مسئول کیهان در آن یادداشت تاکید کرده بود “ما می‌توانیم و باید تنگه هرمز را به روی کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های کره جنوبی ببندیم و مادام که ۷ میلیارد دلار طلب کشورمان را پرداخت نکرده‌اند، اجازه ترددندهیم. این اقدام، بر اساس دو گزاره از حقوق بین‌الملل، حق قانونی ایران اسلامی است. اول؛ کنوانسیون‌های جامائیکا و ژنو؛ و دوم؛ اصل شناخته شده «حق مقابله به مثل»”.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، معاون وزیر خارجه کُره، خطاب به سعید بادامچی شبستری سفیر ایران، “مراتب نگرانی سئول را اعلام کرد و بادامچی هم در این دیدار گفت مطلب روزنامه مذکور، در راستای موضع رسمی تهران نیست”.

وزارت خارجه ما هنوز واکنشی به این خبرسازی نشان نداده، اما طبیعتا از سفیر کشورمان در سئول انتظار می رود موضعی در تراز شان ملت ایران بگیرد و در مطالبه ۷میلیارد دلار پول چند سال بلوکه شده ایران، انفعال به خرج ندهد.

اهمیت ماجرا، در مسبوق به سابقه بودن است. آقای همتی رئیس وقت بانک مرکزی، اواخر فروردین‌ ۱۳۹۹ گفته بود “ستاد مبارزه با قاچاق باید از ورود کالاهای کره‌ای ممانعت به عمل آورد. به مقامات کره گفتم اگر پول‌های ما را ندهید، دیگر اجازه نمی‌ دهم کالاهای سامسونگ و ال‌جی به ایران بیاید. دیدم حساسیتی نشان ندادند و برای شان مهم نیست. کالای شان را از طریق دبی می‌فروشند و از طریق لنج‌ها در کنگان و نظایر آن به داخل می‌آید؛ معلوم است جواب ما را نمی‌ دهند، چون کالایشان را می‌ فروشند. معنا ندارد اگر ما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داریم، باید جلوی این ها را بگیرند.”.

به نظر می رسد در کنار “ممانعت از عبور کشتی ها به مقصد یا از مبدا کره جنوبی در تنگه هرمز” -که اقدام ضروری و به جایی است- هم باید در سفارت ایران در سئول خانه تکانی جدی انجام شود؛ و هم با قاطعیت، مسیر قاچاق کالاهای کره ای بسته شود و مدیران اهمال کننده بازخواست شوند.

تنها در صورت اعمال قدرت و قاطعیت هست که مقامات بی صداقت سئول، در باز پرداخت بدهی چند سال عقب افتاده ایران، جدیت به خرج خواهند داد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.