×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سخنگوی دولت: دومین استعفای عبدالملکی مورد موافقت قرار گرفت

به گزارش تهران۲۴، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت صبح امروز سه شنبه (۲۴ خرداد ماه) در نشست خبری، با اشاره به مصوبات هیات دولت، اظهار داشت: دومین آیین نامه در راستای تحقق شعار سال آیین نامه دانش بنیان و اشتغال آفرینی در حوزه سلامت به تصویب رسید و محور اصلی توانمند سازی شرکت های دانش بنیان در حوزه سلامت است و همچنین دو آیین‌نامه تحقق شعار سال در سایر دستگاه ها در دستورکار دولت است.

وی با اشاره به تغییر ترکیب شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، افزود: این پیشنهاد از سوی وزیر امور خارجه مطرح شده بود مبنی بر تغییر ترکیب این شورا برای تقویت بیشتر و که معاونت علمی رییس‌جمهور و رییس ستاد کل نیروهای مسلح به این شورا اضافه شدند.

سخنگوی دولت گفت: در امتداد دیپلماسی منطقه ای شاهد سفر روسای جمهور تاجیکستان و ونزوئلا به کشور بودیم که امروز نیز میزبان رییس‌جمهور ترکمنستان هستیم و هفته آینده نیز میزبان رییس‌جمهور قزاقستان هستیم.

بهادری جهرمی تصریح کرد: روز گذشته وزیر کار دومین بار متوالی استعفای خود را تقدیم رییس‌جمهور کردند که دومین بار نیز مورد موافقت رییس‌جمهور قرار گرفته شد و آقای زاهدی وفا از امروز به عنوان سرپرست وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی منصوب شدند.

وی ادامه داد: آقای عبدالملکی از دولت جدا نخواهد شد و قرار است به عنوان مشاور رییس‌جمهور با دولت همکاری کند.

سخنگوی دولت با اشاره به اعتراضات کسبه درباره مالیات دستگاه های کارتخوان، تاکید کرد: دولت برای محاسبه مالیات مکلف بوده بر اساس قانون تراکنش کارتخوان را مدنظر قرار دهد. مبنای دولت در بررسی مالیات  همکاری و همیاری با اصناف است. به عنوان مثال حدود یک میلیون نفر که مشمول مالیات بودند ۵۵۰ هزار نفر از این عزیزان از پرداخت مالیات معاف شدند. 

وی با بیان اینکه مبنای دولت همکاری با اصناف به ویژه اصناف خُرد است‌، بیان داشت: نکته دوم اینکه رئیس جمهور تاکید دارند که اساس کار  باید بر مدار و اعتماد با بازاریان و خوداظهاری آنها باشد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: میزان افزایش قراردادهای کاری ۵۷ درصد بوده است. از این رو این ۵۷ درصد در عمل بیشتر هم خواهد شد و بعضا به ۶۰ درصد نیز خواهد رسید.

سخنگوی دولت گفت: در حوزه بازنشستگان در خصوص حداقل بگیران و افرادی که بیشترین فشار تورم به آنها وارد خواهد شد، برای آنها نیز همین افزایش حقوق مصوب شورای عالی کار در نظر گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد: برخی بازنشستگان مکاتبه هایی با رئیس جمهور داشتند، مشی رئیس جمهور این است که تمام مطالب که به او ارسال می‌شود را مطالعه کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: در حوزه بازنشستگان هم حداقل بگیران یعنی کسانی که بیشترین فشار تورم به آنها وارد می شود، حداقل دریافتی آنها به ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می رسد. بحث بازنشستگان در سایر سطوح بازنشستگی است و برای این عزیزان به صورت پلکانی افزایش حقوق در نظر گرفته شد. بازنشستگان کشور محدود به بازنشستگان تامین اجتماعی نیستند و بازنشستگان کشوری و لشکری افزایش ۱۰ درصدی حقوق داشتند و باید میان آنها با یکدیگر تناسب وجود داشته باشد. 

بهادری جهرمی با اشاره به تغییر قیمت بنزین، بیان داشت: برای بار چندمین بار از این تریبون اعلام میکنم که دولت قصدی برای افزایش بنزین ندارد و نخواهد داشت و اگر بخواهد چنین اقدامی انجام دهد قبل از انجام حتما به اطلاع مردم خواهد رساند و جمع آوری کارت سوخت ها نیز به صورت موردی و به علت قاچاق سوخت بوده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در این دولت شاهد خاموشی های گسترده نبودیم اما متاسفانه رکورد مصرف برق در کشور بالا رفته است ولی دولت برنامه هایی برای مدیریت برق در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: در کنار توسعه توان تولیدی برق و ارتقای نیروگاه‌های موجود و ایجاد نیروگاه‌های جدید، دولت برنامه‌ای برای مدیریت مصرف برق در دستور کار قرار داد و در نتیجه آن با مدیریت صورت گرفته، دیگر نباید شاهد قطعی برق خانگی باشیم و دولت قطعی را از خود یعنی شرکت‌های دولتی آغاز کرده است، اما بیش از این نیازمند همکاری موثرتری از سوی مردم است. همانطور که شاهد قطعی گاز خانگی در دولت سیزدهم نبودیم در زمینه برق نیز امید داریم این شرایط تجربه شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، مبنی بر راهکار دولت برای کنترل اجاره بها، بیان داشت: رییس‌جمهور دستور ویژه ای به وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به منظور مدیریت بازار و ارائه راهکار در جهت نظارت موثرتر و کنترل بازار دادند و این وزرا راهکارهایی ارائه کردند و طرحی هم اخیرا آماده شده است.

وی افزود: پیش از این موضوع در ستاد تنظیم بازار مطرح شده است و طرحهایی آماده شده اما مجدداً یک طرحی آماده شده است که در حال بررسی برای تقویت نظارت ها در دستورکار دولت است.

سخنگوی دولت بیان داشت: همچنین شهرداری تهران در حوزه شهر تهران فعال شدند و همکاری ها با وزارت راه و شهرسازی تقویت کردند و با همکاری مشترک شهرداری تهران با دولت منجر به کم شدن فشار بر روی مردم شود به ویژه مستأجران تهرانی شود.

بهادری جهرمی تاکید کرد: پیش از این مواردی همچون تسهیلات بانکی به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است و در اختیار بانک ها قرار گرفته شده است و مستأجران می توانند از این استفاده کنند. همچنین مقرر شد نظارت‌هایی بر بنگاه‌های املاک هم به منظور جلوگیری از افزایش بی رویه اجاره بها ها هم نظام مند تر کردن این موضوع در دستور کار دولت قرار بگیرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر ادامه دار بودن یارانه معیشتی، گفت: تا زمانی که زیر ساخت های لازم برای اجرای مناسب کالابرگ الکترونیکی به شیوه ای که پرداخت از جیب مردم وجود نداشته باشد پرداخت یارانه معیشتی به مردم ادامه خواهد داشت.

بهادری جهرمی با اشاره به حوادث متروپل و قطار، گفت: در خصوص قطار مشهد یزد ضمن تسلیت مجدد، گزارش اولیه پیش از این منتشر شد که دو عامل مهم در وقوع این دو حادثه شناسایی شد.

وی با بیان اینکه گزارش نهایی هم پس از ارائه اطلاعات تکمیلی قضائی در صورت نیاز ارائه خواهد شد، تاکید کرد: در مورد متروپل نیز دستگاه قضائی باید پس از طی مراحل قانونی آن را اعلام کنند.

سخنگوی دولت در رابطه با مصرف آب و احیای منابع زیر زمینی، گفت: همکاری خوبی میان جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در مورد مصرف آب برنامه ریزی شده است و با مدیریت خوب معاون اول رئیس جمهور خطوط متعددی برای انتقال آب دریا به مناطق کم آب کشور در نظر گرفته شده و در حال طراحی و انجام است. انسداد چاه‌های مجاز و تجهیز چاه‌ها به سامانه هوشمند و… از جمله اقدامات در دستور کار وزارت نیرو است. در حوزه آب هم مانند برق موفقیت، نیازمند همکاری همگانی است.

بهادری جهرمی درخصوص تأثیر تصویب قطعنامه شورای حکام بر مذاکرات وین، گفت: قطعنامه‌های سیاسی شورای حکام اثری روی موضوعات مختلف ندارد. انتظار ما از یک نهاد بین المللی این است که استقلال خود را حفظ کند و بعد از سفر به رژیم صهیونیستی شاهد چنین قطعنامه‌هایی نباشیم.

وی با بیان اینکه اعتقاد ما این است که حرکت امامزاده به متولی آن است و انتظار ما این بود که حرمت این نهاد حفظ شود، تاکید کرد: ایران یکی از شفاف‌ترین کشورهای دارای امکانات هسته‌ای است و اقتضا می‌کرد نوع مواجهه آنها متفاوت باشد. مذاکرات در روند خود در حال جریان است و ارتباطی به قطعنامه آژانس ندارد و ایران عزتمندانه با حکمت و مصلحت مذاکرات را ادامه داده و انتظار دارد سخنان بر حق آن شنیده شود.

وی درباره اینکه آیا ارسال نامه بایدن به رئیس‌جمهور صحت دارد؟، گفت: نامه‌ای از رئیس‌جمهور آمریکا به رئیس‌جمهور کشورمان ارسال نشده است. اما پیام از سوی آمریکا و مسئولان آنها وجود داشته و تاکید رئیس‌جمهور این بوده که آنچه اهمیت دارد ارسال پیغام نیست، بلکه الزام عملی برای رسیدن به اهداف وجود دارد.

سخنگوی دولت در رابطه با حذف دهک‌های بالا در دریافت یارانه‌ها، تصریح کرد: مطابق تکلیف قانونی، دولت مکلف است که یارانه دهک‌های بالا را حذف کند. ضعف در شفافیت اقتصادی برخی خانوارها و مشکلاتی از این قبیل ممکن است اشتباهاتی در دهک بندی ایجاد کند. به همین دلیل امکان اعتراض ایجاد شد. بیش از ۴ و نیم میلیون نفر به دهک بندی یارانه‌ها اعتراض کردند. از طرفی دیگر افرادی بودند که امکان ثبت نام برای آنها فراهم نبود و امکان آن اخیراً فراهم شد. کسانی که اعتراضاتشان پذیرفته شود اطلاعاتشان به سازمان هدفمندی اعلام و نتایج به زودی اعلام می‌شود.

بهادری جهرمی در رابطه با سیاست ایران در فروش نفت گفت: در رابطه با بحث فروش نفت، ایران سیاستش هم بازاریابی فعال بوده است و هم در حال فروش نفت بوده ایم که ارز آن نیز باز می‌گردد. عرضه ارز همیشه بیش از تقاضا بوده است. با توجه به اینکه ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و برخلاف قانون برخی از کشورها با تحریم‌های غیرقانونی و یک جانبه جنگ تمام عیاری را علیه مردم کشور ما آغاز کرده‌اند، طبیعتاً جمهوری اسلامی از هر ابزاری برای موفقیت و پیروزی در این جنگ اقتصادی استفاده می‌کند

وی اضافه کرد: در این مسیر موفقیت‌هایی هم وجود داشته و مسیر را بسیار مثبت و رو به جلو می‌بینیم و همین توافقی که با ونزوئلا در حوزه نفت اتفاق افتاد، یک نوآوری در فروش نفت به این شیوه جدید و توسعه فرآورده‌ها در خارج بود.

سخنگوی دولت در رابطه با نظر دولت درباره لایحه استفاده از سلاح که در دولت قبل تحویل مجلس شورای اسلامی شده بود و طبق اعلام برخی رسانه‌ها در این لایحه جدید استفاده از سلاح برای همه مأموران مسلح در موارد ضروری مجاز شمرده می‌شود، گفت: آنچه رسانه‌ها در این زمینه اعلام کردند تا جایی که می دانم در متن لایحه وجود نداشته و این موضوع در صلاحیت نمایندگان مجلس است و دولت در خصوص این لایحه اظهار نظری نداشته است.

بهادری جهرمی در رابطه با اینکه کالابرگ الکترونیکی به چه افرادی اختصاص خواهد یافت؟، گفت: در خصوص کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کردند، زیرساخت‌ها برای کالابرگ الکترونیکی در دستور کار است. دهک دهم هم از یارانه نان و دارو استفاده می‌کنند و یارانه آنها حذف نمی‌شود.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.