×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
یادداشت برمهانى به مناسبت رونمایی از سند تحول رسانه ملی/ وقت مخاطب، امانت و حق الناس است

به گزارش تهران۲۴، متن یادداشت محسن برمهانى معاون سیما به مناسبت رونمایی از سند تحول رسانه ملی بدین شرح است:

«تحول در جهت بهبود، یکی از اصول اساسی و نتایج مطلوب تغییر و گردش نخبگان در سازمان‌ها و تشکیلات مختلف است. تحول می‌تواند باعث زدودن معضلات و کاستی‌ها و سرمنشاء رویش خیرات و برکات شود.

دنیای رسانه، همواره درحال نوسازی و تحول است و رخوت و رکود در آن معنایی ندارد. هر مجموعه رسانه‌ای اگر نتواند خود را به اقتضاء شرایط به روز نگه دارد، عقب خواهد ماند و عرصه را به رقبا واگذار می‌کند. در این میان، رسانه ملی با توجه به رسالت عظیم و وظیفه خطیری که پس از انقلاب اسلامی ایران به دوش گرفته، بیش از دیگران باید بروزرسانی شود و پیشرفت کند و همواره محکوم است که پیشتاز این عرصه باشد.

در این جهت، سند تحول سازمان صداوسیما نقشه راهی برای رسیدن به نقطه مطلوب است. وضعیتی که در آن رسانه ملی رسالت خود به عنوان یک دانشگاه عمومی را به سرانجام برساند. معاونت سیما بزرگترین بازوی اجرایی و عملیاتی تحقق سند راهبری تحول در سازمان صداوسیما است. اداره و راهبری 20 شبکه و کانال تلویزیونی ، ابزاری است که اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، ظرفیت آن را دارد که تجلی‌گاه تحول در سازمان صداوسیما باشد.

باید توجه داشت که تحول در رویکرد، محتوا و سازوکارهای معاونت سیما، امر خطیری است که ضرورت دارد بر اساس داده‌های علمی، استانداردهای روز جهان در صنعت رسانه، الگوهای بومی‌سازی شده بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی، دانش انباشه و تجربیات ضمنی موجود در بدنه معاونت، همراهی و همیاری نیروها، نخبگان و هنرمندان توانمند معاونت، بهره‌گیری از نیروهای جوان انقلابی و روحیه جهادی، ایثار و انقلابی‌گری به سرانجام برسد. از این طریق است که می‌توان به یک سیمای هویت‌محور و عدالت‌گستر رسید.

استانداردسازی مدیریت شبکه‌های تلویزیونی یکی از ضروریات امر تحول است. تلویزیون، به مانند سایر ابزارهای رسانه‌ای، نیازمند استانداردها و ملزوماتی است. اگر این استانداردها رعایت نشود، ضعف و سستی آنتن را در پی دارد و در بلند مدت اداره تلویزیون به صورت ارتکازی خواهد شد و در بسیاری موارد سلیقه مدیران بر اصول بدیهی این ابزار سیطره خواهد یافت که موجب خروج از حرفه‌ای‌گری می‌شود. به همین دلیل است که در مسائلی مانند چینش و طراحی کنداکتور، تبلیغ و پروموشن برنامه‌ها، میزان تولید و تأمین، نحوه پخش و بازپخش، درصد قالب‌های مختلف برنامه‌سازی روی آنتن و… ضرورت دارد که به استانداردهای یکپارچه‌ای بر اساس شرایط و اقتضائات هر شبکه رسید و به اجرای آن همت گماشت.

دومین حوزه‌ برای اجرایی کردن سند تحول سازمان در سیما، فرآیند طراحی و تولید برنامه است که ضرورت دارد نگاه تحولی به آن داشت. قرارگیری محتوا در رأس فرآیند تولید، راهبرد مهمی است که عملیاتی کردن آن همت ویژه همه‌ خانواده سیما را می‌طلبد. در فضایی که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، با سلاح رسانه، تهاجم همه جانبه‌ای را علیه مردم شریف ایران در پیش گرفته است و بیش از ۱۵۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان به‌ صورت شبانه‌روزی جامعه ایرانی را هدف بمباران رسانه‌ای قرار داده‌، توجه به محتوای برنامه‌ها ضرورتی انکارناپذیر است.

محتوای ناب و روایت صحیح آن می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند؛ جذابیت برنامه‌های تلویزیونی، فارغ از زرق و برق‌های آن، در درجه اول مدیون محتوا است. همانگونه که در مجموعه‌های نمایشی، فیلمنامه مهمترین عنصر برای رسیدن به یک اثر فاخر و جذاب است، طراحی و اجرای برنامه‌های غیرنمایشی نیز بر بنیه محتوای درست، می‌تواند موجب اقبال مخاطبان شود. در جهان رسانه‌ای امروز که محتوای غالب برخلاف فطرت بشر است، ارائه محتوایی ناب و مبتنی بر فطرت الهی بشر، می‌تواند مخاطب را با فضایی تازه و متفاوت روبرو سازد.

در سند تحول سازمان، محورهایی تعیین شده است که عبارتند از: عدالت‌گستری، روایت پیشرفت همه‌جانبه جامعه ایرانی، ایثار، مقاومت شهادت و توسعه سبک زندگی ایثارگرانه، سبک زندگی و خانواده با محوریت سبک زندگی انقلابی، هنر انقلاب با معرفی شایسته آثار برجسته، نقد غرب و هجو غربزدگی، تقویت هویت جهانی امتی با بازنمایی قدرت نرم ایران اسلامی در جهان، روایت جوان مومن انقلابی با نگاه پیشرفت آینده، الگوی زن انقلاب اسلامی، مقابله با جریان ارتجاع و تطهیر پهلوی، روایت هوشمندانه و صحیح تاریخ اسلام و ایران، بسط الگوی حکمرانی مردمی ‌با بازخوانی نهادهای مردمی- انقلابی. البته هر یک از این محورها دارای سرفصل‌های مختلفی هستند و در سیاستگذاری کلان و طراحی برنامه ها، مد نظر قرار می گیرند.

عملیاتی شدن این مهم در سیما، با هدایت ریاست سازمان و قائم‌ مقام ایشان در امور فرهنگی و با تلاش برای ایجاد سازوکار لازم برای یک قرارگاه طراحی محتوا در دست اقدام است و با همکاری سایر بخش ها، ان شاء الله تحول روی آنتن محقق شود.

ما در معاونت سیما باید به این باور برسیم، وقت و عمر مخاطب سیما، امانتی الهی و حق‌الناس است. هنگامی که مخاطب، شبکه‌های سیما را برای تماشا انتخاب می‌کند، به درستی از ما انتظار دارد که سرمایه عمر او را گرامی بداریم و برای تک‌تک ثانیه‌های آن تدبیر داشته باشیم. ارائه برنامه‌هایی که آورده‌ای برای مخاطبان رسانه ملی ندارد، به دور از انصاف و رعایت حق مخاطبان است. از این رو، در دوران جدید معاونت سیما، رعایت حق مخاطب به معنی طراحی و تدبیر لازم برای ارائه محتوای ناب و جذاب به مخاطبان در اولویت تحول قرار دارد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.