×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کدام وعده‌های آیت‌الله رئیسی در نظام سلامت محقق شد؟

تهران۲۴ – محمد رضازاده: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بعد از یک دوره پر فراز و نشیب اتفاق جدیدی به واسطه انتخاب مردم رخ داد که راه نجات کشور از این تصمیم گشوده شد، در تاریخ دولت‌های بعد از انقلاب، هیچ رئیس‌جمهوری به‌اندازه آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده و شرایط هنگام تحویل دولت آنقدر سخت بود که بسیاری از شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در وضعیت بدی قرار داشت و از سوی دیگر شاهد جان باختن تعداد زیادی از هموطنان به دلیل شیوع بیماری کرونا بودیم.

در همان دوره وعده‌های انتخاباتی که هر یک از نامزدهای انتخاباتی وعده‌هایی را عنوان می‌کردند؛ آیت الله رئیسی وعده داد که سلامت و حفظ جان مردم در اولویت دولت قرار دارد. همچنین وی قبل از حضور در کارزار انتخابات در بازدید از بیمارستان میلاد وعده داده بود دولت او همه تلاش خود را برای اجرای قانون نظام پرستاری و حل مسئله تعرفه‌گذاری به کار خواهد گرفت. تقویت نظام بیمه‌ای و سطح‌بندی خدمات از دیگر تاکیدات این کاندید ریاست جمهوری برای تحقق عدالت در نظام سلامت بود.

توزیع عادلانه نیروی انسانی در کنار جذب و بکارگیری آنها در حوزه سلامت، اجرای کامل دولت الکترونیک در نظام سلامت، جمع کردن بساط مافیای دارویی، فعال شدن نظام ارجاع پزشک خانواده و توسعه خدمات ناباروری از جمله وعده‌های رئیسی در حوزه سلامت به شمار می‌روند.

همچنین رئیس جمهور در وعده‌های انتخاباتی خود بر حمایت از واکسن‌های تولید داخل و کاهش هزینه‌های درمانی و شکستن انحصار و دسترسی بیشتر مردم به خدمات پزشکی تاکید کرده بود. حالا با گذشت بیش از یک سال گذشت این وعده‌ها در این گزارش به بررسی وعده‌های محقق شده دولت در نظام سلامت خواهیم پرداخت.

*تزریق بیش از  ۱۵۰ میلیون دز واکسن

اوج ابتلا و فوت های ناشی از کرونا با تابستان سال گذشته برمی‌گردد؛ دقیقا روزهایی که مدیریت کرونایی دولت قبل به نتیجه مطلوب نرسید و روزانه عزیزان زیادی از دست رفتند. طبق آمار موجود بیشترین فوتی مربوط به  ۲ شهریور ۱۴۰۰ با ۷۰۹ نفر فوتی به ثبت رسیده است. اما این روند اینطور نماند چرا که عزم دولت برای واکسیناسیون همگانی آنطور دقیق صورت گرفت که بالاخره اولین روز مرگ و میر صفر کرونا به ثبت رسید.

به دلیل محدودیت تامین واکسن علیرغم اینکه برنامه واکسیناسیون عموم جامعه در گروه سنی بالای ۱۸ سال در دستور کار وزارت بهداشت قرار داشت؛ ولیکن تا ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تعداد ۱۶۹۸۶۸۸۲ نفر نوبت اول، ۶۱۵۰۸۱۷ نفر نوبت دوم و در مجموع ۲۳۱۳۷۶۹۹دُز واکسن تزریق شده بود. با تامین واکسن در تعداد مورد نیاز که در طی ماه‌های شهریور، مهر و آبان ۱۴۰۰  صورت گرفت واکسیناسیون سرعت گرفت و در شهریور ماه همان سال بالاترین میزان واکسیناسیون روزانه به تعداد کل جمعیت کشور در دنیا را در کشور شاهد بودیم.

از اواخر مهر ۱۴۰۰ تزریق نوبت سوم نیز در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر تعداد ۶۴۵۷۲۱۹۹ نفر نوبت اول، ۵۷۸۹۸۵۸۹ نفر نوبت دوم و ۲۷۶۰۴۶۹۷ نفر نوبت سوم  و جمعا به تعداد ۱۵۰۰۷۵۴۸۵ دوز واکسن تزریق شده است.

از نظر جنسیت در نوبت اول زنان به تعداد ۳۲۳۴۱۷۵۲ ­نفر و  مردان به تعداد ۳۲۲۳۲۶۷۵  نفر و در نوبت دوم تعداد ۲۹۴۳۸۶۳۵ نفر زن و تعداد ۲۸۴۶۳۲۷۰  نفر مرد تزریق واکسن انجام داده‌اند. درصد واکسیناسیون انجام شده در گروه‌های سنی در نمودار ذیل به تفکیک گروه‌های سنی آمده است. بیشترین پوشش نوبت‌های واکسیناسیون را درکشور در گروه‌های سنی بالای ۵۰ سال و کمترین میزان واکسیناسیون در گروه سنی ۵ تا ۱۰ سال انجام شده است.

*واکسیناسیون ۲.۵ میلیون مهاجر

تلاش مضاعف برای تأمین داروهای مورد نیاز برای درمان کرونا و سایر داروهای مورد نیاز کشور، حمایت جدی از واکسن سازان داخلی با خرید میلیون‌ها دز واکسن از آنها و حمایت از تولید ۹۶ درصدی از داروهای ضد کرونا در داخل و واکسیناسیون حدود ۲.۵ میلیون نفر مهاجران و اتباع خارجی علیه بیماری کرونا، از جمله اقدامات خوب دولت برای مهار بیماری بوده است.

*پوشش بیمه همه ایرانیان

پوشش بیمه همگانی از وعده‌های دولت سیزدهم است که بر اساس آن افراد فاقد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی، به صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار می‌گیرند. موضوعی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ هم بر آن تاکید شده و هنوز دو ماه از آغاز سال جاری نگذشته بود که در ۱۷ اردیبهشت ماه بیمه درمانی برای ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از سه دهک درآمدی پایین برقرار و گامی حمایتی با نگاهی آینده‌نگر برای کاهش هزینه‌های فقرزای سلامت برداشته شد.

گرچه تصویب قانون بیمه همگانی که پوشش بیمه پایه برای همه ایرانیان را تکلیف کرده بود به سال ۱۳۷۳باز می‌‌گردد و در سال ۹۳ نیز در قالب طرح تحول نظام سلامت، اقداماتی در این زمینه صورت گرفت اما فراهم نبودن مقدمات، فقدان پایگاه اطلاعات و پوشش فراتر از برنامه این بیمه که  ۱۱ میلیون ایرانی را رایگان بیمه می‌‌کرد آن را با مشکلاتی مواجه کرد و در نهایت با عدم تأمین منابع مالی همچنان آن تکلیف قانونی بر زمین ماند. «بیمه همه ایرانیان» اما از وعده‌های آیت‌الله رئیسی است. وی در گفت و گوی اخیر خود با ارائه گزارشی از تحقق این وعده گفت: امروز با این ۵ میلیون نفری که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند، یک جهش بسیار جدی در این حوزه انجام شده و به سمت و سویی پیش می‌رویم که هیچ ‌کسی بدون بیمه نباشد.

*پوشش بیمه ناباروری

 در راستای بند ۱ سیاست های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و ارتقاء بالندگی و جوان‌سازی جمعیت با هدف افزایش نرخ باروری و با استناد به تبصره ۱۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و به دنبال تصویب هیات وزیران، خدمات ناباروری از تاریخ اول آذر سال ۱۴۰۰ در تعهد سازمان های بیمه گر قرار گرفت.

براساس تبصره ۱۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰، زوجین می توانند از خدمات سه دوره ناباروری در طول یکسال شامل IVF ، ICSI،  IUI و FET  با پوشش بیمه‌ای ۹۰ درصد تعرفه بخش دولتی در مراکز ناباروری دولتی و ۹۰ درصد تعرفه بخش عمومی غیر دولتی در بخش‌های عمومی غیر دولتی، خیریه، موقوفه و خصوصی بهره‌مند شوند؛ در همین راستا زوجه می‌تواند تا سن ۴۹ سال تمام و زوج تا زمانی که قدرت باروری دارد، این خدمات را دریافت کند.

برای جبران خسارت افرادی که بابت خدمات ناباروری به مراکز غیر طرف قرار داد مراجعه کردند، هزینه در قالب پرونده خسارت متفرقه پرداخت می‌شود، همچنین جهت رفاه بیشتر و دسترسی آسان تر و عدالت در سلامت، بیمه‌شدگان روستایی، نظام ارجاع ۱ و صندوق بیمه همگانی جهت اخذ خدمات ناباروری معاف از رعایت سیستم ارجاع هستند.

پرداخت هزینه‌های دارو، پاراکلینیک و تجهیزات پزشکی مرتبط با خدمات ناباروری به صورت ۹۰ درصد تحت پوشش بیمه قرار دارد. ضمن اینکه فرآیند دسترسی خدمات ناباروری و داروهای تخصصی آن برای زوج های نابارور در نقاط مختلف کشور تسهیل شده است.

*اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری پس از ۱۵ سال

پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرایی خواهد شد و در اجرای این قانون حدود ۲۰۰ هزار نفر شامل قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌شوند، این قانون مصوب سال ۱۳۸۶ بوده که اجرای آن بعد از این همه سال تاخیر از افتخارات دولت جدید است. با حمایت وزیر بهداشت و هیات دولت و مجلس شورای اسلامی، ردیف بودجه ۵هزار میلیارد تومانی برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری اختصاص یافته است. سال آینده این بودجه در سرانه لحاظ می‌شود و طبق تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه این اعتبار به سازمان بیمه سلامت می‌رود تا خرید خدمت را انجام دهند.

*افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت رشته‌های پزشکی

کمبود پزشک در کشور و شکستن انحصار از جمله اقدامات خوب دولت در راستای دسترسی بهتر مردم به خدمات درمانی بود که در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان، افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت رشته‌های پزشکی به تصویب رسید.افزایش ‎ظرفیت پزشکی به مدت چهار سال و به اندازه ۲۰ درصد سالیانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. به این ترتیب در سال ۱۴۱۱ به سرانه بیش از ۲۰ پزشک به ازای ۱۰ هزار نفر جمعیت خواهیم رسید.

این افزایش به مناطق محروم اختصاص خواهد داشت، در واقع دانشجو در همه دانشگاه‌های کشور جذب می‌شود، اما به مناطق محروم بر اساس بومی گزینی اختصاص داده می‌شود. این سهمیه به طور خاص برای عموم داوطلبان رشته‌های پزشکی گذاشته شده است و تابع قوانین مربوط به قاعده جذب دانشجو نیست؛ بنابراین فرصتی را برای کسانی که از ظرفیت دانشی خوبی برخوردار هستند، فراهم می‌کند تا در این دوره جذب شوند.

* ۹۵ درصد پزشکان در پروژه نسخه الکترونیک مشارکت دارند

بر اساس اعلام مسوولان سازمان بیمه سلامت، تا کنون بیش از ۹۵ درصد پزشکان در پروژه نسخه الکترونیک مشارکت دارند که آمار بی نظیری است. در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد نسخ بیمه‌شدگان سلامت، به صورت الکترونیک صادر می‌شود. در دو استان مشارکت کمتری در استفاده از نسخه الکترونیک مشاهده شده، کمترین مشارکت در استان خراسان رضوی با حدود ۸۹ درصد و همچنین در استان تهران با حدود ۹۲ درصد گزارش شده است که طی ماه‌های آتی این دو استان هم به آمار بالای ۹۵ درصد می‌رسند که این موفقیت بزرگی برای حوزه سلامت کشور است.

به گزارش فارس، بررسی وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور در حوزه سلامت نشان می‌دهد دولت سیزدهم با گذشت یک سال از عمر خود کارنامه درخشانی در اجرای وعده‌های خود در نظام سلامت دارد، هرچند برخی وعده‌ها مانند اجرای پزشک خانواده، مدیریت بازار دارو و تکمیل شدن فرآیندهای الکترونیک از جمله مواردی است که نیازمند زمان بیشتری برای تحقق بوده و باید بیش از پیش مورد توجه دولت قرار داشته باشد، تا با تکمیل شدن این فرآیندها شاهد تحولی عظیم در نظام بهداشت و درمانی کشور باشیم.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.