×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حضور شخصیت‌های برجسته در مراسم برائت از مشرکین ۳۰ سال پیش +عکس

به گزارش تهران۲۴، مراسم برائت از مشرکین زائران حج تمتع، قبل از برگزاری مراسم عرفه در صحرای عرفات برگزار شد و جمعی از زائران شعار ضداستکبار سردادند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) سنت برائت از مشرکین را در حج تمتع به منظور طرد بت‌پرستی و اعلان انزجار از مشرکان و دشمنان اسلام و محکوم کردن سیاست‌های توطئه‌گرانه و ستمکارانه آن‌ها احیا کردند.

بر همین اساس، در ایام حج تمتع، زائران در پی تاکید امام خمینی (ره) بر جنبه‌های سیاسی اسلام و گسترش مفهوم قرآنی از سال ۱۳۵۸ مراسم برائت از مشرکین را در قالب راهپیمایی برگزار کردند و این روند را هر سال ادامه می‌دادند.

البته این مراسم در برخی سال‌ها با مشکلاتی مواجه بود؛ به طوری که سعودی‌ها به بهانه مختلف با آن مقابله کرده و حتی در سال ۱۳۶۶ با حمله به زائران ایرانی حج خونین را رقم زدند که در پی آن صدها زائر ایرانی به شهادت رسید.

مراسم برائت از مشرکین همز‌مان با ایام حج در زمان و مکان خاصی برگزار نمی‌شد، اما در سال‌های اخیر این مراسم در صحرای عرفات برگزار می‌شود. در حج تمتع سال ۱۳۷۱ یعنی ۳۰ سال گذشته که جمعی از علما و روحانیون کشورمان به حج تمتع مشرف شده بودند، با لبیک‌گویی به توصیه امام خمینی (ره) و اعلان انزجار از حکومت‌های سلطه‌گر، این مراسم را برگزار کردند.

تصویر مراسم برائت از مشرکین در حج سال ۱۳۷۱ که هم‌زمان با ششم ذی‌الحجه در میدان معابده مکه مکرمه برگزار شد، مشاهده می‌کنید:

در این مراسم برخی از شخصیت‌ها همچون آیات عظام مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، امامی کاشانی، مظاهری، مشکینی، مصباح یزدی، ری‌شهری حضور داشتند. همچنین برخی دیگر از افراد تاریخی و سیاسی همچون خلخالی، بشارتی، محسن رضایی، کیایی‌نژاد، فلاح زاده، مسعودی خمینی، طاهری اصفهانی، محمدی گیلانی، حسین ابراهیمی، ‌فیض گیلانی، عبدالعلی قرهی، سیدمهدی یثربی، قرهی، محمدصدوقی، ‌غیوری، مهدی شریعتمداری، محمدصادق عرب نیا، ابوالقاسم وافی یزدی، ‌سید موسی موسوی، ‌سید عبدالحسین صالح، ‌زرگر، رامندی، ‌دکتر هادی، روح الله حسینیان، مجید انصاری، مصلحی، صابری همدانی، دوانی، شجونی، محمدجواد ایروانی، شهید سیدمحمد باقر حکیم در این تصویر دیده می‌شود.

به گزارش فارس، امسال ۳۹ هزار و ۶۳۵ زائر از کشورمان به سرزمین وحی مشرف شدند و عملیات حج تمتع تا ۱۲ ذی‌الحجه ادامه دارد. هم‌اکنون زائران در صحرای عرفات حضور دارند.‌

‌انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.