×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چشمان سیاستمداران دنیا خیره به حجاب بانوان ورزشکار/ ایرانیان چگونه الگوی جهان شدند؟

به گزارش تهران۲۴، کم نیستند بانوان ورزشکاری که همپای مردان در این مرز و بوم تلاش کردند و بارها پرچم مقدس کشورمان را بالا بردند. افتخارآفرینی‌هایی داشتند که خیلی از آنها برای نخستین بار در تاریخ ورزش زنان کشورمان ثبت شد. در این مسیر پرافتخار هم حرف‌های زیادی شنیدند و موانع زیادی هم وجود داشت اما کم نیاوردند و برای کسب مدال و قهرمانی و نشان دادن یک زن مسلمان ایرانی به جهانیان به راه خود ادامه دادند.

حضور زنان در مسابقات بین‌المللی همیشه برای همه کشورها در سراسر جهان مهم بوده و این روزها شاهدیم در برخی کشورها مانند چین، حجم زیادی از مدال‌ها در رویدادهای مهمی مانند المپیک و بازی‌های آسیایی توسط این قشر کسب می‌شود. اهمیت توجه به ورزش زنان در این سالها به قدری زیاد شده که حتی کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) شعار برابری جنسیتی را سر داده و قرار است برای نخستین بار در المپیک ۲۰۲۴ پاریس، تعداد برابری از زنان و مردان را در مسابقات شاهد باشیم.

شاید یکی از سوالاتی که برای خیلی‌ها مطرح شود این است که حجاب بانوان ورزشکار کشورمان در این مسیر قهرمانی آیا مانع و محدودیتی برای آنها بوده یا خیر؟ و اینکه زن بودن چقدر برای طی کردن مسیر موفقیت چالش ایجاد کرده است؟ یا این سوال که ورزشکار بودن در کنار نقش “همسر” و “مادر” بودن امکان‌پذیر است؟ 

* الگوبرداری زنان مسلمان جهان از ورزشکاران ایرانی

موفقیت‌هایی که بانوان کشورمان در رقابت‌های آسیایی، جهانی و المپیک داشته‌اند بارها چشم جهانیان را به خود خیره کرده و خیلی از آنها سوژه رسانه‌های خارجی بوده‌اند. از طرفی حضور بانوان کشورمان در میادین رقابت با پوشش اسلامی خود باعث شد تا توجه ورزشکاران مسلمان جهان به این حجاب جلب شود و حتی از پوشش بانوان کشورمان الگوبرداری کنند در این مورد خاص می‌توان به لباس فوتبال و کاراته اشاره کرد.

زنانی که سالها از حضور در رقابت‌های بین‌المللی به خاطر اینکه حجاب ممکن است به آنها آسیب بزند شانس رقابت با ورزشکاران خارجی را نداشتند حالا به اندازه‌ای به موفقیت‌های چشمگیر جهانی دست یافته‌اند که مسئولان بین‌المللی را به این باور رسانده‌اند این پوشش اسلامی هیچ مانعی برای کسب موفقیت در ورزش قهرمانی نیست؛ نمونه این پوشش‌ها را می‌توان در کاراته، هندبال، فوتبال و فوتسال زنان، وزنه‌برداری و … دید. حالا این زنان ایران اسلامی هستند که در رشته‌های مختلف مانند تکواندو، دوچرخه‌سواری، تیراندازی و … تاریخ‌ساز می‌شوند و نام خود را بر سر زبان‌ها می‌اندازند تا با همین پوشش خط و نشان برای رقبا بکشند. علاوه بر اینها، پرچمداری بانوان کشورمان در میادین بزرگی همچون المپیک و بازی‌های آسیایی بارها نشان داده آنها با این حجاب چطور توانسته‌اند رقبای خود را از میدان به در کنند و صاحب مدال شوند.

* تاریخ‌سازی به سبک بانوان

ورزش زنان در سال جدید روند خوبی داشته و به موفقیت‌ها و مدال‌هایی هم در سطح قاره کهن و جهان رسیده است؛ موضوعی که نویدبخش روزهای خوب است به شرطی که حمایت دستگاه‌های ورزش از جمله وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک همچنان ادامه یابد. امسال ورزش زنان موفقیت‌هایی کسب کرده که در برخی از آنها این اتفاق تاریخی و برای نخستین بار رخ داده است.

برای مثال در این خصوص می‌توان به موفقیت ورزش زنان در دوچرخه‌سواری اشاره کرد؛ جایی که اولین مدال تاریخ دوچرخه‌سواری بانوان ایران در بخش پیست به دست آمد. در این ماده لیلا حیدری موفق شد مدال برنز آسیا را کسب تا نامش را در این ورزش جاودانه کند.

و یا قهرمانی بانوان تکواندوکار در آسیا که کاری تاریخی محسوب می‌شود. تیم زنان تکواندوی کشورمان با عملکردی درخشان و برای نخستین بار به مقام قهرمانی رقابت‌های آسیایی دست یافت تا این تیم هم در سال جدید لقب تاریخ‌سازی را به خود اختصاص دهد. مسابقات تکواندوی قهرمانی آسیا به میزبانی کره جنوبی برگزار شد و تیم بانوان با کسب ۳ طلا، ۲ نقره و یک برنز برای نخستین بار روی سکوی اول آسیا قرار گرفت.

هنرنمایی بانوان ورزشکار کشورمان فقط به این ۲ رشته که اخیرا مسابقات آن برگزار شده خلاصه نمی‌شود بلکه پیش از این تیم تپانچه کشورمان با قهرمانی در مسابقات جهانی برزیل نام خود را به عنوان طلایی‌های سال جدید در تاریخ ورزش کشور ثبت کرد. تیم زنان ایران متشکل از الهام هریجانی، گلنوش سبقت‌اللهی و هانیه رستمیان در تپانچه بادی جام جهانی روی سکوی قهرمانی قرار گرفت. در بخش تفنگ تیمی زنان نیز ایران با ترکیب فاطمه امینی، فاطمه کرم‌زاده و نجمه خدمتی در این مسابقات موفق به کسب مدال برنز شد.

نگاهی کوتاه به عملکرد بانوان ورزشکار کشورمان در این سالها نشان می‌دهد ایرانی‌ها تبدیل به الگو شده‌اند و حفظ پوشش و حجاب شرایطی را به وجود آورده تا هجمه‌های دشمنان ایران اسلامی مبنی بر اینکه حجاب محدودیت است، خنثی شود. بانوان قهرمان کشورمان با مدال‌آوری در میادین بین‌المللی نشان داده‌اند بین ورزشکار قهرمان بااخلاق با حجاب هیچ مانعی نیست.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.