×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کرمانشاه جزو ۳۷ شهر خلاق غذا در دنیا است

به گزارش تهران۲۴ از کرمانشاه، حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در آیین پلاک کوبی کرمانشاه جهانشهر خلاق خوراک با اشاره به چهار سال تلاش مسئولین کرمانشاه برای ثبت این شهر به عنوان شهر خلاق خوراک، اظهار کرد: پس از چند سال تلاش، کرمانشاه جزو یکی از ۳۷ شهر خلاق خوراک جهان قرار گرفت، چرا که خوراک‌هایش برجسته است.

وی ادامه داد: هرچند که کرمانشاه ده‌ها ویژگی مهم دیگر دارد، اما یکی از این ویژگی های مهم بحث تنوع غذایی آن است، چرا که خوراک نماد تاریخ کهن، فرهنگ و سبک زندگی یک ملت است‌.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه مردم کرمانشاه در طول قرن ها به این جنبه فرهنگی زندگی خود توجه کرده اند، گفت: در کرمانشاه تنوع فرهنگی، زبانی، قومی، مذهبی و آداب رسوم غنی و طبیعت بکر و آب و هوای چهار فصل را شاهد هستیم، که چنین ظرفیتی در دیگر کشورهای دنیا بی‌نظیر است، به گونه‌ای که در اروپا می‌بینیم بسیاری از کشورها شبیه هم هستند و این میزان تنوع فرهنگی را ندارند که این نشان از تمدن و فرهنگ کهن این مرز و بوم است.

وی ادامه داد: تاریخ و تمدن چیزی نیست که آن را بتوان با پول خرید، اما می‌توان بلندترین برج‌ها را با پول ساخت. سنت‌هایی مانند تنبور نوازی و آیین نوروزی را یک شبه و با پول نمی توان بدست آورد، بلکه سال‌ها و قرن‌ها می‌گذرد تا خلق شوند و نیاز به تاریخ دارند.

ایوبی با پر اهمیت خواندن و ارزشمند دانستن این جنبه تاریخی، اظهار کرد: یکی از این نمادها بحث خوراک و تنوع غذایی است که ما امروز جشنی در این راستا برگزار می‌کنیم.

وی با تاکید براینکه مردم و مسئولان کرمانشاه هم قدردان این ظرفیت هستند، گفت: وقتی با مسئولین این استان صحبت می‌کنیم یکی از درخواست‌های آن‌ها ثبت جهانی تاق‌بستان است که نشان می‌دهند علاقمند به خلق زیبایی برای شهرشان هستند.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه علاوه بر آثار تاریخی، می‌توان زیبایی را با اهالی فرهنگ و هنر هم خلق کرد، گفت: پوران درخشنده، شهرام و حافظ ناظری و دیگر هنرمندان از این استان هرکدام می‌توانند زیبایی‌هایی را برای این استان خلق کنند و امیدواریم در کنار مسئولین استان باشند و در این راستا قدم بردارند.

وی با تاکید براینکه معرفی زیبایی‌های کرمانشاه نیازمند حفظ اصالت‌های آن است، افزود: باید محلی و منطقه‌ای زندگی، اما جهانی فکر کنیم. به معماری اصیل خود توجه کنیم تا هر گردشگری وارد شهر می‌شود با عناصر اصیل داخل آن شهر آشنا شود.

ایوبی با بیان اینکه همه شهرها و کشورها در حال تلاش برای خلق تصویری زیبا از خودشان هستند، عنوان کرد: رقابت سختی بین کشورها و شهرهای دنیا در حال انجام است و اگر بخواهیم در این رقابت حضور داشته باشیم باید خودمان را با تفاوت‌هایی که داریم معرفی کنیم که این تفاوت‌ها می‌تواند همان فرهنگ، هنر و تاریخ ما باشد که ایران باعظمت ما با تمدن چند هزار ساله این تفاوت‌ها را با دیگر کشورهای دنیا دارد.

وی متذکر شد: اگر به این تفاوت‌ها توجه کنیم دیده می‌شویم، اما اگر بی‌توجه باشیم دیده نخواهیم شد. یکی از راه‌های دیده شدن توجه به همین مقوله خوراک‌ها است که باید تمام خوراک‌های کهن را شناسایی و معرفی کنید تا مردم در رستوران‌ها از آن استفاده کنند و شهری متفاوت شوید.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در پایان با تاکید بر نفش حفظ معماری اصیل شهرها در معرفی آن‌ها، عنوان کرد: این موضوع هم که امروزه مورد توجه قرار گرفته به نشان دادن تفاوت شهرها با همدیگر کمک می‌کند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.