×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 17 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
از ماجرای سفر زاکانی به عراق تا شایعات فروش ملک برای پرداخت حقوق

به گزارش تهران۲۴،انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال جاری برگزار شد. این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششم در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.

اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و  ۱۱ شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد. بیش از  10 ماه از فعالیت مدیریت شهری جدی می‌گذرد و در این مدت شهرداری در حوزه های مختلف  یافته و تحولاتی در این زمان شکل گرفته است.

اما با این وجود در هفته‌های اخیر مباحثی در زمینه بودجه و فروش املاک شهرداری مطرح شده بر همین اساس درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله درآمد و بودجه شهرداری، ماجرای فروش ملک برای پرداخت حقوق، بزرگ‌ترین تحولات در شهر تهران و لایحه شهرداری برای اعزام نیرو و تجهیزات به کربلا ویژه اربعین با احمد صادقی عضو شورای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

چقدر از درآمد شهرداری تهران در دو ماهه نخست امسال محقق شده و عمده در آمد شهرداری از کجا است؟

ببینید همه ساله بودجه‌ای برای شهر تهران در نظر گرفته می‌شود که تحقق آن در شهرداری منوط به درآمدی  است که در بودجه تعریف شده و ناگفته نماند که عمده درآمد شهرداری تهران بر اساس صدور پروانه ساختمانی است طبق گزارشی که اخیرا در صحن شورای شهر توسط خزانه‌داران مطرح شد درآمد شهرداری در دو ماهه اول امسال از ۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده ۲۵۰۰ میلیارد آن محقق شده است.

میزان تحقق بودجه در دوماه امسال مسأله عجیب و غریبی نیست 

همیشه در ادوار گذشته چنین چیزی طبیعی بوده و مسأله عجیب و غریبی نیست به هر حال اول سال جدید ایام عید و ماه رمضان را در دو ماهه اول سال داشته‌ایم و اینکه درآمد بر اساس آنچه که پیش‌بینی شده بود محقق نشده خیلی دور از ذهن نیست و نمی‌توان گفت که اتفاق عجیبی رخ داده است. از طرفی به نظر من بر اساس مصوبه شورای شهر تا ۱۵ تیر به مؤدیان اجازه داده شده که پول‌های خود را دیرتر و بر اساس نرخ سال گذشته تا ۱۵ تیر پرداخت کنند و این برای کسانی است که صدور فیش برای‌شان جهت ساخت و ساز و صدور پروانه انجام گرفته بود. لذا برخی از شهروندان از ابتدای سال این موضوع را به تأخیر انداخته‌اند تا در زمانی که اعلام شده آن را انجام دهند.لذا بر اساس همین موضوعات می‌توان گفت که عدم تحقق به چه دلیل بوده و چرا مسأله عجیبی نیست.

اینکه گفته می‌شود بابت حقوق ملک فروخته شده به طور کامل رد می‌شود 

طی هفته گذشته تا کنون مباحثی درباره ماجرای فروش ملک جهت پرداخت حقوق کارکنان شهرداری تهران مطرح شده جزئیات این ماجرا چگونه است؟

 در حال حاضر مطرح است که شهرداری املاکی را فروخته اینجا نیز باید به این نکته توجه داشته باشیم که به طور کلی شهرداری تهران دو نوع بودجه دارد یکی نقدی و دیگری غیرنقدی و در همه ادوار اجازه داده شده که شهرداری بودجه غیرنقدی خود را از طریق موضوعاتی مانند فروش املاک یا تهاتر املاک در نظر گیرد ولی اینکه گفته می‌شود بابت حقوق ملک فروخته شده به طور کامل رد می‌شود و مدیران شهرداری نیز بر این موضوع تأکید دارند که برای حقوق پرسنل در بخش‌ها و سازمان‌ها و … نه از بانک‌ها استقراض شده و نه ملکی فروخته شده است.

مزیت تشکیل خزانه واحد

در گذشته خزانه واحد نبود و اکنون با وجود خزانه واحد درآمدهای شهرداری در شرکت‌ها، سازمان‌ها و مناطق بلوکه نمی‌شود.بنابراین هزینه پرداخت حقوق کاملا مدیریت شده است و مشکل در پرداخت حقوق‌ها نیست فروش املاک هیچ ربطی به ماجرای پرداخت حقوق ندارد.همچنین پرداخت یکسان حقوق بین سازمان‌ها و پرداخت حقوق‌ها از یک مجرا مهمترین دستاوردهای شهرداری است قبلا برخی سازمان‌ها ضرایب ویژه ای در پرداخت حقوق ها داشتند ولی اکنون این قضیه کلا جمع شده و دیگر پرداخت متفاوت نداریم.اخیرا گزارش مفصلی درباره موضوع خزانه واحد از سوی معاون مالی شهرداری به اعضای شورای شهر ارائه شده است این مساله بسیار حائز اهمیت است و باید هر چه بیشتر و جامع‌تر به آن پرداخته شود. خوشبختانه طی ماه‌های گذشته اقدامات خوبی در این زمینه شده و دستاوردهای مهمی حاصل شده که امدواریم این راه ادامه و توسعه یابد. این اقدام همچنین در مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت موثر بوده و شاهد تحولات زیادی در این راستا بوده ایم.

۲۰ تا ۲۵ درصدبودجه ۱۴۰۱ مربوط به بودجه غیرنقد است

چقدر از بودجه شهرداری نقد و چقدر غیر نقد است؟

بودجه غیرنقد به طور مثال برای سال جاری از ۵۰ هزار میلیارد که در شورای شهر تصویب شد ۲۰ تا ۲۵ درصد آن مربوط به بودجه غیرنقد است مانند تهاتر و فروش املاک. برخی از فروش املاک سنگین هم که اخیراً مانند شهروند و شهر آفتاب مطرح شده مسأله جدیدی نیست در دوره چهارم شهر آفتاب یک بار فروخته و دوباره پس گرفته شد و یا به طور مثال ساختمان اطلاعات بابت بدهی شهرداری به بانک شهر بر اساس آنچه که شهردار در صحن شورا گفت به وثیقه گذاشته شده است تا بدهی‌ها مدیریت شوند و این موضوعات مسأله عجیب و غریبی نیست.

اراده لازم برای تغییر در شهر 

به نظر شما بزرگ‌ترین تحولی که در تهران با حضور مدیریت شهری جدید انجام گرفته چیست؟

ببینید بزرگ‌ترین تحول به نظر من اراده لازم برای تغییر در شهر است تا تهران به شاخص‌های خوبی در همه حوزه‌ها برسد. تحول زمانی بین خواستن و نخواستن است که متأسفانه در دوره گذشته مدیران شهری نخواستند شهر را حتی پله‌ای به سمت جلو بیاورند و تنها در حد نگهداشت شهر فعالیت کردند لذا قدمی به جلو صورت نگرفت و در این دوره مدیریت شهری خواسته شده که اتفاقات جدید رخ دهد. در حوزه حمل و نقل،‌ترافیک، لیست شهری، خدمات شهری، موضوعات فرهنگی و … از جمله موضوعاتی است که تحول در آنها در حال رقم خوردن است و فعل خواستن بزرگ‌ترین تحول محسوب می‌شود.

ارائه جزئیات سفر شهردار تهران به عراق در صحن شورای شهر

اخیراً شهردار تهران به همراه نایب رئیس شورای شهر به عراق سفر کرده تا تدارکات برنامه‌ریزی‌های شهرداری ویژه ایام اربعین صورت گیرد. جزئیاتی درباره این مسأله دارید؟

بله، خوشبختانه اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است شهردار تهران در سفر به عراق با مسؤولین مختلف این کشور از جمله استاندار کربلا، مسؤولان عتبه علویه، تولیت آستان مقدس عباسیه و تولیت آستان  مقدس حسینی، دیدار کرده است. در این دیدارها گزارشی از فعالیت‌ها و پیش‌بینی‌های ستاد اربعین شهردار تهران برای برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی مطرح شده است. ان‌شاءالله شهردار تهران که به پایتخت برگردد گزارشی را قرار است به صورت جامع به صحن شورا بیاورد و بابت بحث اربعین مصوبه‌ای را داشته باشیم.

برگزاری همایش‌  فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر تهران طی هفته اخیر با استقبال بسیاری از سرمایه گذاران همراه شد نظر شما در این زمینه چیست؟

 بحث برگزاری همایش  فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر تهران  با مشارکت بخش خصوصی از داخل و  خارج برگزار شد. این موضوع اتفاق بزرگی بود است و شهد شیرین این اقدامات را باید چشید یکی از اقداماتی که می‌تواند در اجرای کارهایی که همه فکر می‌کنند انجام نمی‌شود به کار آید  مشارکت بخش خصوصی است و قطعا برگزاری چنین همایشاتی بسیار موثر است.

هزینه های زیادی به واسطه پایتخت بودن تهران تحمیل شده/ضرورت مدیریت یکپارچه شهری در پایتخت 

بسیاری از کارشناسان به موضوع یکپارچگی مدیریت شهری تاکید دارند به نظر شما چقدر این مساله حائز اهمیت است؟

ببینید شهرداری یک نهاد غیر دولتی است و هزینه اقدامات خود را از عوارض شهروندان تامین می کند و این در حالی است که در طول این سالیان شهر گسترش پیدا کرده و هزینه های زیادی به واسطه پایتخت بودن تهران تحمیل شده و از سویی دیگر دولتها هزینه ها و اعتباراتی که باید بر طبق قانون برای ارایه خدمات به شهروندان پرداخت می کردند نپرداخته اند.در سال‌های گذشته شاهد بودیم که سهم شهرداری‌ها از درآمد هوایی نظیر مالیات ارزش افزوده بیشتر که نشده کاهش نیز یافته و این یعنی در کنار شرایط اقتصادی موجود شهرداری که باید از این اعتبارات برای ارایه خدمات استفاده می کرد محروم شده است.

در کنار اینها هزینه های را هم که واسطه نبود مدیریت واحد و یکپارچه شهری بر پایتخت تحمیل می شود را باید در نظر گرفت در حالی که همه اقدامات باید تحت لوای مدیریت واحد باشد. اما با این حال و با این شرایط اقتصادی شهرداری تهران و کارکنان خدومش ذره ای از وظایف خود کم نگذاشته‌اند.چرا که خانواده شهرداری تهران با شهروندان عهد بسته‌اند.نمونه این وفای به عهد را در بیش از دو سال شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم در جایی که بسیاری نهاد ها برای قطع زنجیره انتقال ویروس تعطیل بودند اما کارکنان شهرداری تهران در تمام روزهای پاندمی حاضر بودند چرا که شهرداری تعطیلی بردار نبوده و نیست.

 سند کاهش خطرپذیری برای کاهش خطرفرونشست و زلزله 

سرانجام اقدامات شهرداری تهران در زمینه کاهش خطر فرونشست و زلزله به کجا رسید؟

شورای شهر تهران پیگیر این موضوعات است.کارهای ویژه‌ای در این زمینه در قالب تهیه سند کاهش خطرپذیری در حال انجام است. شناخت مخاطرات در وهله نخست و سپس تهیه نقشه راه برای کاهش خطرپذیری و ارتقای توان آمادگی را از جمله راهبردهای اصلی ستادهای ۲۲ گانه مدیریت بحران مناطق  مختلف تهران محسوب می شود.در مجموع تاب آوری و نوسازی شریان های حیاتی تهران از سرفصل های مهم آمادگی در برابر شرایط اضطراری به ویژه زمین لرزه به شمار می آید.کاهش ریسک و افزایش تاب آوری شهر در برابر حوادث و سوانح امری تدریجی و زمان بر است و باید با رویکرد جامعه محور و جلب مشارکت شهروندان دنبال شود.

 شفافیت و انضباط مالی در شهرداری تهران

از کمیته شفافیت شورای شهر تهران چه خبر؟

جلسات این کمیته مداوم در حال انجام است. برخورد با فساد باید بی واسطه به اطلاع مسوولین برسد؛ همچنین شورای  اسلامی شهر تهران به  دنبال شفافیت است و برای این موضوع کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران  تمام تلاش خود را خواهد کرد  برخورد با فساد همچنان ادامه دارد و در همین زمینه همکاران  شهرداری و همشهریان همچنان می‌توانند پیام های خود را از طریق ارسال پیامک یا از طریق شبکه های مجازی داخلی و مرسوم به شماره ۰۹۳۹۹۸۰۳۰۰۹ برای من ارسال کنند تا در کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران تخلفات پیگیری شود.

از طرفی ۱۰۰درصد انضباط مالی در شهرداری تهران نسبت به مدیریت شهری سابق افزایش یافته که تشکیل خزانه واحد اصل اساسی در این زمینه بوده است درآمدها اکنون به صورت شفاف به یک حساب و خزانه واحد واریز می‌شود و نوع هزینه‌کرد و درآمد سازمان‌های تابعه و واحدها کاملاً مشخص است و ان‌شاءالله با همین رویکرد اقدامات بسیار مؤثری در شهر تهران انجام می‌گیرد. به هر حال خزانه واحد و نظم مالی امکانی برای شهرداری ایجاد کرد تا مدیریت شهری اشراف جدی بر مدیریت و پیگیری مسائل داشته باشد.

ببینید این نکته یک اصل است که با هوشمندسازی و کاهش میزان مراجعات شهروندان به شهرداری می‌توان از بروز فساد و رانت در این مجموعه جلوگیری کرد. مدیریت شهری در دوره جدید نشان داده  که شفافیت  یکی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های شورای ششم شهر و شهرداری تهران بوده و  مبارزه قاطع با فساد و رانت در اهم برنامه‌های ما قرار دارد. نمونه ای این اقدام را می توان در رونمایی از سامانه تعیین کارشناسان رسمی دادگستری جهت قیمت گذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران دانست. اینکه ندانیم شهرداری تهران چه اموال،دارایی و املاکی را تحت اختیار دارد، یک ضعف مدیریتی است، اما خوشبختانه در این دوره مدیریت شهری نسبت به شفاف‌سازی این مساله گام‌های موثری برداشته شده است.همچنین  اینکه ندانیم شهرداری تهران چه اموال،دارایی و املاکی را تحت اختیار دارد، یک ضعف مدیریتی است، اما خوشبختانه در این دوره مدیریت شهری نسبت به شفاف‌سازی این مساله گام‌های موثری برداشته شده است. 

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.