×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اصلاحات یا رادیکالیسم؟!/ حمایت تمام‌قد اصلاح‌طلبان از تاج‌زاده در تعارض با تفکر اصلاح‌طلبی است

به گزارش تهران۲۴، روزنامه صبح نو نوشت: حمایت همه‌جانبه جبهه اصلاحات ایران از مصطفی تاج‌زاده نشان می‌دهد که این جبهه علی‌رغم ادعای اصلاح‌طلبی و داشتن زاویه با شیوه‌های براندازانه، در عمل نتوانسته با رادیکالیسم مرزبندی کند. حمایت تمام‌قد جبهه اصلاحات از تاج‌زاده در شرایطی است که این چهره سال گذشته یکی از گزینه‌های موردحمایت این جبهه برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بود.

بهزاد نبوی، رییس جبهه اصلاحات ایران روز گذشته در یک موضع‌گیری که کانال رسمی این جبهه منتشر کرد، نسبت‌به بازداشت تاج‌زاده واکنش نشان داد. نبوی دیروز در اظهارات خود با ناصحیح و نابخردانه خواندن بازداشت تاج‌زاده تصریح کرد: «دستگیری برادر عزیزم، سیدمصطفی تاج‌زاده، یار سال‌های طولانی انقلاب و اصلاح‌جویی را اقدامی ناصحیح و نابخردانه در جهت تضعیف جریان منتقد مصلح و مخالف براندازی و آشوب و خشونت می‌دانم».

نبوی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اختلافاتش با تاج‌زاده بر سر روش اصلاح‌گری اضافه کرد: «اینجانب علی‌رغم وجود برخی اختلاف‌نظرها در جزئیات روش‌های پیشبرد جریان اصلاح‌گری که با او دارم، معتقدم هیچگاه از مسیر عمومی این جریان خارج نشده و ارائه‌کننده یکی از محکم‌ترین منطق‌ها و دلایل برای پرهیز از خشونت و لزوم ایجاد وفاق ملی و همگانی است».

موضع‌گیری نبوی در شرایطی است که پیشتر نیز جبهه اصلاحات، در بیانیه‌ای رسمی خواستار آزادی تاج‌زاده شده بود. تک‌تک اعضای حقیقی و حقوقی(احزاب) جبهه اصلاحات نیز در بیانیه‌هایی جداگانه، بازداشت این عضو رادیکال اصلاح‌طلب را محکوم کردند. حمایت تمام‌قد اصلاح‌طلبان از تاج‌زاده در شرایطی است که این جبهه سال گذشته نیز تاج‌زاده را جزو گزینه‌های موردنظر خود جهت نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری، جای داده بود.

مصطفی تاج‌زاده بعد از اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرد، بسیاری به دیده طعنه و تردید به این کاندیداتوری نگاه کردند و تصریح داشتند که چگونه است فردی که قانون اساسی نظام را قبول ندارد، اقدام به ثبت‌نام در انتخابات کرده است. بااین‌حال جبهه اصلاحات روز ۱۲اردیبهشت ۱۴۰۰ در بیانیه‌ای علاوه‌بر محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، محمدرضا عارف، محسن هاشمی، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان، محمد صدر، محمود صادقی، شهیندخت مولاوردی، زهرا شجاعی، عباس آخوندی و صادق خرازی، از مصطفی تاج‌زاده نیز به‌عنوان یکی از کاندیداهای موردنظر خود رونمایی کرد.

نکته مهم ماجرا این بود که تاج‌زاده بعد از ظریف با ۳۷پیشنهاد و اسحاق جهانگیری با ۳۵پیشنهاد، با ۳۲پیشنهاد اعضای مجمع عمومی جبهه اصلاحات، به‌عنوان یکی از نامزدهای این جبهه انتخاب شد. این نشان می‌داد که فضای حاکم بر جبهه اصلاحات کاملا به نفع رادیکالیسم تاج‌زاده است.

 البته برخی صداهای هرچند ضعیف، علیه این چهره به گوش می‌رسید؛ مثلا غلامحسین کرباسچی، دبیرکل وقت حزب کارگزاران سازندگی ایران با ابراز طعنه نسبت‌به نامزدی تاج‌زاده در انتخابات تصریح کرد: «خوب است اگر وزارت کشور و شورای نگهبان آقای تاج‌زاده را تایید کنند و فکر می‌کنم این امر امتحان خوبی است که مشاهده کنیم مردم این نوع لحن و گفتار را انتخاب می‌کنند یا خیر».

حمایت این روزهای جبهه اصلاحات از تاج‌زاده و رادیکالیسم او نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان برخلاف ادعای اصلاح‌طلبی، نسبتی پرقدرت با هنجارشکنی و حتی براندازی دارند و تا زمانی که چنین وضعیتی حاکم است، نمی‌توانند به‌عنوان یک نیروی مصلح و در چارچوب به کنشگری سیاسی بپردازند. خبر بازداشت مصطفی تاج‌زاده، فعال به‌ظاهر اصلاح‌طلب، با واکنش تند چهره‌های فعال در جبهه اصلاحات مواجه شد. مجمع عمومی جبهه اصلاحات نیز در آخرین نشست خود، ضمن حمایت از تاج‌زاده خواستار آزادی سریع او شد. 

حمایت طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبی از تاج‌زاده و درخواست آن‌ها برای آزادی این چهره، می‌تواند بیانگر این واقعیت باشد که اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی برای اعاده حیثیت سیاسی از خود(نزد هواداران اجتماعی‌شان) به رادیکالیسم نیاز مبرم دارند؛ به بیان دیگر، اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند هرچه خود را در موضع انزوای تحمیلی ازسوی حاکمیت قرار بدهند و همزمان به رادیکالیسم تاج‌زاده‌ای نزدیک شوند، می‌توانند برای خود آبرو و اعتبار کسب کنند. درواقع بازداشت تاج‌زاده و سپس سیل حمایت‌ها از او، برای اصلاح‌طلبان آورده سیاسی به همراه دارد. فعالان جریان اصلاحات با فضاسازی و اعمال فشار سعی می‌کنند از وضعیت به‌وجودآمده، برای ارتقای وجاهت سیاسی خود بهره‌برداری کنند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.