×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سفر بایدن به فلسطین اشغالی و لفاظی‌های تکراری ضدایرانی

به گزارش تهران۲۴، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در نخستین سفر خود به منطقه غرب آسیا روز چهارشنبه ۲۲ تیر ماه و در اولین مقصد این سفر وارد فرودگاه «بن گوریون» در تل‌آویو شد و از آن جا هم به کرانه باختری و بعد هم به عربستان سعودی رفت تا به همراه اعضای شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) به همراه مصر، عراق و اردن در اجلاس سران شورای همکاری در جده شرکت کند.

ایران و برجام از جمله موضوعاتی بود که بایدن و مقامات صهیونیستی در این سفر و در دیدارها و نشست‌هایشان به آن پرداختند و به خصوص مقامات رژیم صهیونیستی همچون عادات گذشته باز هم شروع به لفاظی‌ علیه ایران کردند؛ البته این لفاظی‌ها منحصر به مقامات کنونی این رژیم نشد و نتانیاهو هم مثل گذشته شروع به سخن پراکنی کرد.

«اسحاق هرتزوگ» رئیس‌ رژیم صهیونیستی پس از ورود بایدن به تل آویو در اظهاراتی گفت: «سفر رئیس‌جمهور بایدن بازتاب دهنده عمق روابط دوجانبه است. رئیس‌جمهور بایدن همواره حامی اسرائیل بوده است. ما چالش‌های امنیتی ایجاد شده از سوی ایران که اسرائیل و همسایگانش را تهدید می‌کند، مورد بررسی قرار خواهیم داد. سفر بایدن، سفر صلحی است که از اسرائیل آغاز شده و به عربستان سعودی خواهد رفت.»

«یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی نیز افزود: «ما درباره ایجاد یک ساختار امنیتی و اقتصادی جدید در خاورمیانه بحث خواهیم کرد. سفر بایدن تاریخی است و ما تشکیل یک ائتلاف جدید که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند، مورد بررسی قرار خواهیم داد.» (اینجا بخوانید)

بایدن هم در مصاحبه با کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی (+) گفت: «ما هنوز توافقی داریم که برنامه هسته‌ای آنها (ایران) را مهار می‌کند. بنابراین فکر می‌کنم [بازگشت به توافق] هنوز منطقی است. ما به یک توافق رسیده‌ایم. آن را پیشنهاد داده‌ایم و الان تصمیم‌گیری به عهده ایران است.»

وی در پاسخ به این سؤال که شما قبلا گفته‌اید و باز هم می‌گویید که هر کاری انجام می‌دهید تا ایران سلاح اتمی نداشته باشد. آیا این همچنین به این معناست که در صورت ضرورت علیه ایران با نیروی نظامی اقدام خواهید کرد؟ آیا نیت شما این است؟ اظهار داشت: بله به عنوان آخرین گزینه (از نیروی نظامی علیه ایران استفاده خواهم کرد.)

از سوی دیگر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در مراسم استقبال از رئیس جمهور آمریکا در تل آویو گفت که که تحریم سیاسی و اقتصادی علیه ایران کافی نیست و هیچ راهی برای متوقف کردن ایران جز تهدید نظامی مناسب وجود ندارد.

پس از دیدار دوجانبه بایدن و لاپید هم نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی بار دیگر لفاظی‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد و گفت: «هیچ ایران هسته‌ای وجود نخواهد داشت، زیرا نه تنها تهدیدی برای اسرائیل است، بلکه برای کل جهان نیز تهدید محسوب می‌شود». (اینجا بخوانید)

پس از این دیدار هم بیانیه‌ مشترکی موسوم به «بیانیه قدس» منتشر شد. بیانیه‌ای که باز هم به ایران اشاره شده بود. در این بیانیه آمده است که واشنگتن به امنیت رژیم اسرائیل و حفظ برتری نظامی [ادعایی] این رژیم در منطقه همچنان پایبند است و اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد و آمریکا آماده است تا از تمام عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از این نتیجه استفاده کند و همچنین خود را متعهد به مقابله با فعالیت‌های مستقیم ایران یا فعالیت‌هایی که از طریق گروههای همسو با خود همچون حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی انجام می‌دهد، می‌داند. (جزییات بیشتر)

این بیانیه واکنش ایران را به همراه داشت و ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه (+) در واکنش به آن اعلام کرد: تا وقتی که دولت جعلی «اسرائیل» ایستگاه اول سفر روسای جمهور آمریکاست و هدف اول هم حفظ امنیت و برتری آن است، ملت‌ها و کشورهای منطقه به صلح و ثبات و آرامش نخواهند رسید.

بایدن و لاپید همچنین در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند. لاپید به تلاش رژیم صهیونیستی برای اقدام علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز اشاره کرد و گفت: کلمات، آنها (ایران) را متوقف نخواهد کرد، دیپلماسی آنها را متوقف نخواهد کرد. تنها چیزی که ایران را متوقف می‌کند، این است که بفهمد اگر به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد، جهان آزاد از زور استفاده خواهد کرد. تنها راه متوقف کردن آنها گذاشتن یک تهدید نظامی معتبر روی میز است. ایران باید بداند که اگر به فریب جهانیان ادامه دهد، بهای سنگینی خواهد پرداخت. البته بایدن در حالی که در این سفر بیانیه‌ای را امضا کرد که محورهایی از آن علیه جمهوری اسلامی ایران بود، بر لزوم دیپلماسی در قبال ایران تأکید کرد و گفت: «دیپلماسی، بهترین راه جلوگیری از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به بحث مذاکرات رفع تحریم اشاره کرد و گفت: «ما برای همیشه منتظر پاسخ ایران برای مذاکرات هسته‌ای نمی‌مانیم. ما به ایران اجازه دستیابی به سلاح اتمی را نمی‌دهیم، زیرا این یک منفعت حیاتی برای امنیت ایالات متحده، اسرائیل و بقیه جهان است». (اینجا بخوانید)

البته این اظهارات واکنش حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت و او روز جمعه ۲۴ تیر ماه در واکنش به سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه و بیانیه اخیر بایدن و لاپید در توئیتی نوشت: جمهوری اسلامی ایران با قدرت و منطق در مسیر توسعه پایدار اقتصادی و تلاش عزتمند برای لغو تحریم‌ها به مسیر خود ادامه می‌دهد. هرگز از حقوق مسلم ملت بزرگ ایران کوتاه نخواهیم آمد.دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار هدف ماست. بی تردید خیمه شب بازی کاخ سفید و صهیونیسم در منطقه، ما را مصمم‌تر می‌سازد.

از سوی دیگر ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز چهارشنبه ۲۲ تیر ماه و پیش از انجام این سفر در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر این‌که همچنان آزادی عمل داریم تا با برنامه هسته‌ای ایران مقابله کرده و اقداماتی را علیه این برنامه انجام دهیم و این‌که بایدن حامل پیام صلح اسرائیل برای عربستان است نیز بیان کرد: این هم طنز تلخی است، رژیمی که عضو هیچ کدام از معاهدات عدم اشاعه و نظارت‌های بین‌المللی در حوزه هسته‌ای نیست و تاریخچه سیاه و روشنی از نقض قوانین و مقررات بین‌المللی و تاریخچه‌ طولانی از تجاوز به حقوق ملت‌ها و اشغالگری دارد و زرداخانه‌ بزرگی از امکانات و تسلیحات هسته‌ای را جمع کرده درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران اظهارنظر می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ایران به طور قطع هرگونه اقدام نابخردانه این رژیم را با جدیت و با قاطعیت و به صورت پشیمان کننده پاسخ خواهد داد. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.