×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آل هاشم: شعر شیعی ترکی در ادبیات اسلامی می درخشد/ غدیر واقعه‌ای که پیوست ادبی دارد

به گزارش تهران۲۴ از تبریز، حجت‌الاسلام سیدمحمد علی آل هاشم صبح امروز در آیین اختتامیه دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر، مدح و ثنای اهل بیت(ع) را افتخار و سعادتی خواند که نصیب هرکس نمی‌شود اظهار کرد: ادبیات و فرهنگ مسلمین در سایه سار قرآن و رهنمودهای پیامبر اکرم(ص) از آب زلال غدیر خم سیراب و جاودانه شد.

 وی با بیان اینکه نام و یاد مولای متقیان علی(ع)، آثار ادبی را از آفت فراموشی مبرا می کند، ادامه داد: مدح مولا و غدیر زینت بخش دل ها و دفترهاست به طوریکه کمتر شاعری می‌توان یافت که جرعه ای از خم غدیر ننوشیده و جان تشنه اش حلاوت حلال عشق علی(ع) را نچشیده باشد.

امام جمعه تبریز در ادامه سخنان خود بیان کرد: حتی دشمنان علی(ع) هم از معاویه و یزید گرفته تا عمروعاص نتوانستنه اند از شیرینی مدح او چشم بپوشند.

آل هاشم در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در تاریخ شاعران حق جو از هر نژاد و زبان به برکت این چشمه جوشان شهادت داده و به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی در مدح غدیر و علی (ع) شعرها سروده اند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه شعر شیعی ترکی در آسمان ادبیات اسلامی می درخشد، گفت: در تاریخ ادبیات ترکی آذربایجان، به وقایعی چون غدیر و عاشورا عنایت شده و در آثار ملامحمد فضولی تا عمادالدین نسیمی جلوه گر است.

آل هاشم ادامه داد: آثار حکیم ملا محمد فضولی به سه زبان ترکی، فارسی و عربی مملو از آموزه های دینی و عشق به اهل بیت بوده و مضامین عرفانی و حکیمانه در شعر او فوران می‌کند.
وی حکیم فضولی را به عنوان یکی از بزرگترین شاعران ترکی آذربایجانی خواند و یادآور شد: به همین دلیل نیز سازمان یونسکو ۱۹۹۴ را سال ملا محمد فضولی اعلام کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: عمادالدین نسیمی تبریزی دیگر شاعر متعهد شیعی اشعاری دل انگیز در مدح پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت سروده و به همین دلیل به حکم قاضی حلب کشته شده و پوست او را کندند.

حجت الاسلام آل هاشم در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در وقایع اسلام، غدیر جزو وقایعی است که پیوست ادبی دارد و این کنگره ها نیز فرصتی برای معرفی خلق آثار ماندگار در راه اهل بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه شعر ترکی مرزهای کشورهای مختلف را درنوردیده است گفت: شعرای ترک زبان هم از قافله ابراز عشق و ارادت به علی(ع) عقب نمانده و از دربند روسیه تا شیروان و نارداران در آثار شاعرانی چون قمری دربندی، خورشید بانو، میر علی اکبر صابر مدح علی خودنمایی می کند.

آل‌هاشم  بیان کرد: در دوران اخیر شعر ترکی اهل بیت(ع) به لطف بزرگانی چون ذهنی، ذهنی زاده، شهاب، نیر، مولانا یتیم، عابد و استاد شهریار دوزان طلایی خود را سپری می کند.

وی خاطرنشان کرد: زبان شعر بهترین وسیله برای رساندن پیام غدیر به جهانیان است و می تواند واقعه غدیر را به گفتمان عمومی تبدیل کند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.