×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پای درس آقا| زنده نگه‌داشتن غدیر، زنده نگه‌داشتن اسلام است

به گزارش تهران۲۴، غدیر نقطه عطفی در تاریخ اسلام، بلکه در تاریخ بشریت است. آنچه که در ادامه می‌خوانید سخنان رهبر عالی‌قدر جهان تشیع، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این باره است. 

زنده نگهه‌داشتن غدیر، زنده نگه‌داشتن اسلام است

غدیر حادثه‌ مهمی است؛ یک حادثه‌ اصولی است؛ ناظر به توجه اسلام به مهم‌ترین رکن تشکیل نظام اسلامی و جامعه‌ اسلامی است. یعنی مسأله‌ امامت و مسئله‌ ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است.مسئله فقط مسأله‌ شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئله‌ غدیر می‌تواند وحدت‌آفرین باشد. بحث اعتقاد قلبی و اتصال یک نحله‌ دینی و مذهبی به یک اصل اعتقادی، یک بحث است؛ شناخت مسأله، بحث دیگری است. اسلام عالی‌ترین مسأله در باب تشکیل جامعه‌ اسلامی و نظام اسلامی و دنیای اسلامی را در مسأله‌ غدیر متجلی کرده است. امیدواریم که ما به معنای واقعی کلمه، به دنبال مفهوم و مضمون و معنای حقیقی غدیر و ولایت باشیم که این را شما جوان‌ها باید در ذهنتان داشته باشید و ان‌شاءاللّه در طول زندگی دنبال کنید.(۱۳۹۱/۰۸/۱۰)

عید غدیر، عید دلسوزان بشیریت است

عید غدیر اگرچه شاخص فرقه‌ امامیه‌ شیعه است، ولی در واقع با مفهوم و محتوا و مضمون گسترده‌ای که این حادثه دارد، این عید متعلق به همه‌ مسلمانان، بلکه با توضیحی که عرض خواهم کرد، متعلق به همه‌ کسانی است که برای بهروزی انسان دل می‌سوزانند. ما شیعیان این اعتقاد راسخ را که متکی به دلیل متقن و غیر قابل تردید است، درباره‌ امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه‌السّلام) داریم. این حدیث متواتر، یعنی حدیث روز غدیر، را که همه‌ محدثین بزرگ اسلام، از شیعه و سنی نقل کرده‌اند، مستند این عقیده‌ متقن می‌دانیم.

 پیغمبر اکرم در یک روز گرم و در یک نقطه‌ حساس، در مقابل چشم مردم، علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه الصّلاة و السّلام) را به عنوان امام مسلمین پس از خود و ولی امر امور اسلام معین کرد و به مردم معرفی کرد؛ «من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه». این عطف به آیات متعددی است که ولایت پیغمبر از سوی خدای متعال تثبیت شده است؛ «انّما ولیّکم اللَّه و رسوله» و آیات متعدد دیگر. می‌فرماید: آن کسی که من ولی او هستم، این علی ولی اوست. هر معنائی که ولایت در مورد پیغمبر دارد، همان معنا در مورد امیرالمؤمنین با این نصب پیغمبر و معرفی پیغمبر محقق است. این یک دلیل محکم و مستندِ غیر قابل تردید است. در این خصوص، بزرگان بحث کرده‌اند. لازم نیست وارد بحثهای اعتقادی بشویم؛ این مسلّم است.(۱۳۸۹/۰۹/۰۴)

درسی از غدیر

ما امروز منطقمان در دنیای اسلام قوی‌ترین منطق است. در این هیچ شک و شبهه‌ای نباید داشت. منطق شیعه، منطق امامت و ولایت در همه‌ دوران‌های تاریخ همین‌جور بوده، امروز هم همینجور است. قوی‌ترین منطق‌هاست؛ اما درعین‌حال ما با اینکه کمال اعتماد را به منطق خود، به روش خود، به منش خود داریم. امروز هم پرچم اسلام دست ملت ایران است، درعین‌حال همه‌ برادران دنیای اسلام را از هر مذهبی که هستند، به اتحاد و برادری دعوت می‌کنیم، نمی‌خواهیم اختلاف ایجاد شود. اثبات خود را با نفی دیگران نمی‌خواهیم بکنیم. این، بسیار نکته‌ مهمی است. این همان انسجام اسلامی است … درست همان نقطه‌ای است که دشمنان می‌خواهند از این نقطه وارد شوند و دنیای اسلام را از آنچه که هست، باز هم ضعیف‌تر کنند.

سال‌های متمادی این‌ها از ضعف دنیای اسلام، ضعف حکومت‌های اسلامی استفاده کردند و هر کار دلشان خواست در دنیای اسلام، در منطقه‌ اسلامی انجام دادند. حالا که ملت‌های اسلام بیدار شدند و در بخشی از امت اسلامی یعنی این بخش ایران اسلامی یک چنین شکوه و عظمتی به وجود آمده است از اقتدار و حضور مردمی، و ملت‌های دیگر هم روزبه‌روز بیدارتر می‌شوند، امروز استکبار، یعنی همان دشمنان همیشگی باز این ویروس اختلاف را می‌خواهند با کمال خیانت و رذالت در پیکر بخش‌های اسلامی تزریق کنند؛ اختلافات را تشدید کنند. با این باید مواجه شد. این درس غدیر است.(۱۳۸۶/۱۰/۰۸)

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.