×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گلوبال تایمز: شکست بایدن در ایجاد بازدارندگی علیه ایران

به گزارش تهران۲۴، «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده سفر چهار روزه خود به خاورمیانه را با تلاش برای اطمینان بخشی از نفوذ واشنگتن در منطقه به پایان رساند، اما هیچ یک از اهداف اصلی او محقق نشد.

به نوشته شماره یکشنبه وبگاه چینی «گلوبال تایمز»، کارشناسان بر این باورند که چرخش بایدن به سمت کشورهای خاورمیانه در شرایطی که آمریکا در بحران نفتی قرار دارد، خودخواهی و ریاکاری آمریکا را بیشتر برابر کشورهای منطقه آشکار کرده و اولین سفر بایدن به خاورمیانه یک اشتباه بزرگ و ناخوشایند دیپلماتیک بود.

یک استاد موسسه روابط بین‌الملل در دانشگاه روابط خارجی چین در پکن که مایل به افشای نام خود نبود گفت، سفر بایدن به خاورمیانه هم «بی ثمر» و هم «شرم آور» بود، زیرا دو هدف اصلی دولت وی هماهنگ کردن کشو‌های منطقه برای ایجاد یک بازدارندگی موثر علیه ایران و فشار بر افزایش عرضه نفت  شکست خورد. استاد موسسه روابط بین‌الملل در دانشگاه روابط خارجی چین در پکن گفت که تاکنون هیچ یک از این اهداف محقق نشده است.

«زو ویلی» مدیر «موسسه مطالعات خاورمیانه» در دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای، خاطرنشان کرد که سفر بایدن به خاورمیانه نشانه‌های نگران‌کننده‌ای به کشورهای منطقه می‌فرستد، زیرا آنها به وضوح می‌بینند که ایالات متحده در تلاش برای حل مشکلات نیست، بلکه به دنبال رهبری در در  منطقه و دامن زدن به اختلافات بیشتر است.

این کارشناس مستقر در پکن، با اشاره به اینکه چین هیچ کشور دشمنی در خاورمیانه ندارد بلکه  فقط همکاری مستحکم و سودمند متقابل دارد، گفت: «آمریکا به سختی متحدانش را برای مهار چین به دست آورد. به‌علاوه، چین به کشورهای خاورمیانه موعظه نمی‌کند که چه کاری انجام دهند و چه ارزش‌هایی را باید اتخاذ کنند و تحریم‌هایی علیه آنها اعمال نخواهد کرد.»

سخنگوی سفارت چین در فلسطین اشغالی نیز روز شنبه گفت: «خاورمیانه سرزمین مردم آن است، نه حیاط خلوت کسی.»

بر اساس این گزارش،  از زمان اتمام سفر بایدن به فلسطین اشغالی و عربستان سعودی، رسانه‌ها و تحلیلگران متعددی به ناچیز بودن دستاوردهای آن اشاره کرده‌اند.

خبرگزاری «رویترز» در تحلیلی نوشت، بایدن در حالی عربستان سعودی را ترک کرد که هیچ دستاوردی در خصوص تأمین سوخت و ایجاد ائتلاف منطقه‌ای با خود به همراه نداشت. 

«آموس یادلین» رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در تحلیل خود گفت: «اسرائیل درخواست‌های خود درباره موضوع ایران را برای کوتاه‌ مدت ارائه نکرد و آن‌طور که انتظار داشت در مورد عادی‌سازی روابط با ریاض شگفت‌زده نشد.»

او  گفت: «من می‌گویم تا حدودی بازنده این سفر اسرائیل است؛ چه در موضوع ادغام به منطقه و چه درخصوص پروند ایران. سعودی‌ها به دنبال تغییر چهره بن سلمان ،ولی‌عهد عربستان بودند و به آن نیز رسیدند.»

انتهای پیام/.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.