×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
درخواست آمریکا از چین برای تنش‌زایی نکردن درصورت سفر پلوسی به تایوان

به گزارش تهران۲۴، هشدارهای شدیدالحن چین درباره واکنش قاطعانه به سفر «نانسی پلوسی»‌ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، مقامات واشنگتن را نگران کرده است.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه گفت که در صورت سفرپلوسی به تایوان، چین نباید به تنش‌ها دامن بزند و باید مسئولانه عمل کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، بلینکن در تلاش برای رفع تقصیر کردن از آمریکا درخصوص تنش‌ها بر سر تایوان، مدعی شد: «اگر رئیس مجلس نمایندگان تصمیم به سفر بگیرد و چین تلاش کند بحرانی ایجاد کند یا تنش‌ها را افزایش دهد، عواقب آن تماماً متوجه پکن خواهد شد.»

وی با بیان اینکه پلوسی تصمیم خود را در مورد سفر به تایوان خواهد گرفت، اظهار داشت که کنگره آمریکا یک ساختار مستقل است و قانونگذاران آمریکایی قبلا به این جزیره سفر کرده‌اند.

از سوی دیگر، «کارین ژان-پی‌یِر» سخنگوی کاخ سفید نیز شامگاه دوشنبه گفت آمریکا از چین می‌خواهد که درخصوص سفر احتمالی پلوسی به تایوان، از تنش‌زایی خودداری کند.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، ژان-پی‌یِر در نشست خبری توضیح داد: «ما هیچ دلیلی برای چنین تنش‌زایی نمی‌بینیم، ما معتقدیم که نیازی [به این رفتارهای عصبی] نیست. رئیس جمهور آمریکا (جو بایدن) به صراحت گفته است که موضع ما در زمینه سیاست چین واحد تغییر نکرده است».

این در حالی است که «ژانگ جون» نماینده چین در سازمان ملل بامداد سه‌شنبه با بیان اینکه سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، گفت پکن نیز اقدامات قاطعی را برای حفظ حاکمیت ملی خود انجام می‌دهد. (جزئیات بیشتر)

چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

سفر  پلوسی به تایوان اولین سفر یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سال ۱۹۹۷ به این جزیره خواهد بود. گفته می‌شود ارتش آمریکا در حال بررسی حرکت ناوهای هواپیمابر یا ارسال جنگنده‌ها برای پشتیبانی نزدیک هوایی به عنوان بخشی از این سفر است.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.