×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
واکاوی طرح «تحول» در صدا و سیما / بازخوانی وضعیت رسانه ملی و چشم‌اندازهای پیش‌رو

به گزارش تهران۲۴، چند وقتی است از حضور دکتر پیمان جبلی با شعار تحول در رأس هرم سازمان صدا و سیما می‌گذرد اما رویکرد تحولگرایانه وی بر ابعاد تردیدهای منتقدان این سبک سازمان داری در صدا و سیما دامن زده است اما در طرف مقابل طرفداران تحول با نگاهی خوشبیانه بر این باورند که این سند می‌تواند ناجی حال نه چندان مساعد آنتن این روزهای سازمان باشد اما آن چه مسلم است هنوز برای قضاوت موفقیت یا عدم توفیق جبلی تحول طلب، زود است و نمی‌توان با داده‌های اندک تحرکات ترمیمی در ساختار مدیریتی سازمان در معاونت‌های مختلف یا حجم تولیدات مبتنی بر سند تحول طی این مدت کوتاه پرده از کارآیی یا عدم کفایت طرح سند تحول برداشت. در اینجا قصد داریم با نشان دادن شمایی کلی از طرح تحول به این پرسش کلیدی پاسخ دهیم که طرح تحول در چه صورت می‌تواند به انتظارات به وجود آمده در ارتقاء آنتن صدا و سیما پاسخ مناسب و عملی دهد؟
 
* جبلی با جانداروی تحول آمد
    پیمان جبلی سکاندار تازه نفس سازمان صدا و سیما را بایستی مبدع گفتمان تحول در این سازمان دانست. آغاز عصری در صدا و سیما تحت عنوان دوره تحول که مشخصه‌ بارز آن استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در این زمینه است. در واقع «تحول» را بایستی شاه بیت، مثنوی جبلی برشمرد موضوعی که از همان روزهای نخست صدارت وی بر سازمان پهن پیکر صدا و سیما قصد داشته با ایجاد تغییرات متهورانه در ساختار این سازمان نشان دهد در مسیر تحقق «تحول» بسیار مصمم است. 
 
*میدان داری جوانان در عصر تحول
شبکه‌هایی که تا دیروز در زیر سایه‌ سنگین و مستدام مدیرانی با رزومه‌های وزین بدون هیچ گونه نشانه‌ای از تغییر و تحول اساسی در برنامه‌های تلویزیونی، آشتی و جذب مخاطب با تلویزیون صرفاً از مدیریت شبکه‌ای به مدیریت شبکه دیگر کوچ می‌کردند. شاید تزریق خون مدیریت جوان، خلاق و با انگیزه به رگ‌های پوسیده ساختار مدیریتی صدا و سیما بتواند ناجی این سازمان در عبور از ایستایی سالیان متمادی پیشین و نیل به پویایی و تبدیل شدن به رسانه‌ای تمام عیار و مخاطب پسند در آینده گردد هر چند که زمان به خوبی نشان خواهد داد که میدان دادن به جوانان در عرصه مدیریتی این سازمان که این روزها به زعم کارشناسان و ناظران رسانه حکم تیغ دو لبه‌ای را دارد تا چه حد در بهبود کمی و کیفی عملکرد سازمان صدا و سیما مؤثر بوده یا به عبارت دیگر نسخه تحول تا چه میزان در بهبود حال نه چندان نامساعد سازمان صدا و سیما کارگر خواهد افتاد.

* ضرورت پوست اندازی سازمان 
 سپهر رسانه در دنیای امروز همواره در حال پوست اندازی و پویایی است. از این رو ایستایی و یکنواختی را با توجه به شرایط برق آسای رو به تغییر عصر حاضر از حیات بشر را نمی‌پذیرد از طرفی با عنایت به وظایف خطیر تعریف شده برای سازمان صدا و سیما در قبال نظام مقدس جمهوری اسلامی آن هم در میان کهکشانی از انبوه شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای معاند نظام ضرورت ایجاد تغییر بنیادین در ساختار سازمان و محتوای آنتن صدا و سیما یا به عبارتی دیگر پوست اندازی این سازمان با توجه به نیاز روز در قبال طرح تحول از شام شب هم برای کشور عزیزمان واجب‌تر است.

* تحول راهی برای ارتقای آنتن صدا و سیما 
در یک برداشت کلی با توجه به تفاسیر مذکور می‌توان چنین نتیجه گرفت که سپردن میدان به مدیران جدید، جوان، خلاق، بابرنامه، پرانرژی و با انگیزه به جای مدیران بازنشسته و ناکارآمد صدا و سیما در کنار تغییر ساختارهای معیوب این سازمان شاید بتواند غبار از رخسار آنتن صدا و سیما بزداید و موجب تولید برنامه‌های جذاب پُرطرفدار و مخاطب پسند در زمینه‌های مختلف در شبکه‌های گوناگون این سازمان گردد موضوعی که بی‌شک در گرو استفاده از تمامی ظرفیت‌های پیدا و پنهان در این خصوص و نیز خلق فرصت از دل تهدید همچنین تدوین استراتژی‌های کارآمد مبتنی بر نیازهای روز جامعه منطبق بر وظایف و اهداف کلان تعریف شده برای سازمان صدا و سیما و در کنار آن تشکیل اتاق فکری فراگیر متشکل از کارشناسان و فرهیختگان حوزه‌های مختلف که بارش افکار آنها می‌تواند باعث خلق ایده‌ها و تولید برنامه‌های فاخر، جذاب و مخاطب پسند گردد در نهایت می‌تواند در به ثمر نشستن طرح تحول رسانه ملی بسیار اثربخش واقع شود و در این صورت در پاسخ به سوال کلیدی این مطلب می‌توان امیدوار به پاسخگویی مناسب و عملی سند تحول به انتظارات به وجود آمده در ارتقاء آنتن صدا و سیما بود.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.