×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نتایج اولیه همه‌پرسی‌های الحاق به روسیه؛ اکثریت خواستار جدایی از اوکراین

به گزارش تهران۲۴، کمیسیون‌های انتخاباتی نتایج اولیه همه‌پرسی‌های الحاق به روسیه در چهار منطقه اوکراین را سه‌شنبه (۲۷ سپتامبر)، روز پایانی رای‌گیری، منتشر کردند. 

به گزارش «راشا تودی»، شمارش ۱۴ درصد آرای ارائه شده در خرسون نشان داد، ۹۶.۹۷ درصد رای‌دهندگان در این منطقه به نفع پیوستن به فدراسیون روسیه رای داده‌اند. 

در منطقه زاپروژیا هم بررسی ۱۸ درصد آرا نشان داد ۹۸.۱۹ درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی خواستار الحاق به روسیه هستند. 

در دو جمهوری دونتسک و لوهانسک در منطقه شرقی دونباس هم رای اکثریت به نفع جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه بود. شمارش ۱۴ درصد آرای ارائه شده در دونتسک نشان داد ۹۷.۹۱ درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی به نفع پیوستن به روسیه رای داده‌اند.

در منطقه لوهانسک هم شمارش ۱۳ درصد آرا نشان داد، ۹۷.۸۲ درصد رای‌دهندگان خواستار پیوستن به روسیه هستند. طبق اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات جمهوری لوهانسک، مشارکت در این منطقه تاکنون ۹۲.۶ درصد اعلام شده است. 

همه‌پرسی الحاق مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به روسیه از جمعه (۲۳ سپتامبر) آغاز شد و تا ۲۷ سپتامبر (امروز، پنجم مهر) ادامه دارد. به گزارش رویترز، مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا در مجموع حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند.

پیش از این، خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که روند الحاق منطقه دونباس، خرسون و زاپوروژیای اوکراین به روسیه روز ۳۰ سپتامبر ( هشتم مهرماه) تکمیل خواهد شد.

اوکراین و کشورهای غربی همه‌پرسی‌ها را ساختگی خوانده و مدهی هستند نتایج آن از قبل تعیین شده و آن را به رسمیت نخواهند شناخت. پیش‌تر، وزارت دفاع انگلیس مدعی شد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه احتمالاً الحاق «بخش‌های اشغال شده اوکراین» به فدراسیون روسیه را در سخنرانی جمعه (۳۰ سپتامبر، هشتم مهر) در پارلمان این کشور، اعلام خواهد کرد. 

روسیه در ماه فوریه (اسفند گذشته) دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک را به عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناخت. کی‌یف به صورت غیررسمی کنترل بر این دو منطقه را در سال ۲۰۱۴ از دست داد. در آن زمان، ساکنان این دو منطقه، نتیجه کودتای تحت حمایت غرب موسوم به «کودتای میدان» را به رسمیت نشناختند.

پوتین از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال این دو جمهوری از اوکراین، از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد و  هدف خود را از این اقدام، نازی‌زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرد.

پایان پیام/ 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.