×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مدودف: مفهوم غربی «نظم جهانی مبتنی بر قوانین» برای بشریت مضر است

به گزارش تهران۲۴، «دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور سابق و معاون شورای امنیت ملی روسیه درباره وضعیت بین‌المللی گفت مفهوم غربی «نظم جهانی مبتنی بر قوانین» را باید قاطعانه به عنوان غیرقابل دفاع و به شدت مضر برای بشریت، رد کرد. به گفته وی، «این مفهوم به دنبال ایجاد پایگاه ایدئولوژیک در تلاش غرب برای تسلط بر جهان است و هیچ کس آن را تایید نکرده است». 

این مقام روس در بخش دیگری از سخنانش گفت: حفاظت از شهروندان و استقلال کشور اولویت هر کشوری است. به علاوه، این حفاظت نه تنها در قلمروی خود آن کشور، بلکه در قلمروی کشورهای دیگر نیز ممکن است اگر  دلایلی برای این امر موجود باشد.

وی توضیح داد: دلایل کاملاً واضح است، ترور و کشتار مردم این کشور. به عبارت دیگر هر کشور حق دارد از نیروی نظامی برای محافظت از شهروندانش که در سرزمین‌های خارجی نابود می‌شوند، استفاده کند. 

مدودف با این حال تاکید کرد «همزیستی مسالمت‌آمیز کشورهای مختلف ممکن و ضروری است و تنها یک ابزار برای حل و فصل اختلافات بین‌المللی در جهان وجود دارد». او این ابزار را سازمان ملل و اسناد اساسی که توسط آن به تصویب می‌رسد، معرفی کرد و گفت: این ابزار جهانی است اما کامل نیست. مهم است که سازمان ملل اصل اساسی روابط بین‌المللی را حفظ کند که همان برابری همه کشورها و تعهد به گوش دادن به موضع هر کشوری و نه فقط چند کشور منتخب است. 

معاون شورای امنیت روسیه در ادامه گفت: وضعیت اعضای دائم شورای امنیت– اعضای بنیانگذار سازمان ملل– از جمله حق وتوی آن‌ها نباید مورد مورد بازنگری قرار بگیرد. تعداد اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند گسترش یابد، اما اختیاراتشان باید مصون باشد. 

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، به باور مدودف، «بشریت می‌تواند بدون سازمان ملل به حیات خود ادامه دهد. بخش عمده تاریخ به این شکل بوده است. با این حال، قطعاً انحطاط نظام قانون بین‌الملل رخ خواهد داد و جهان به توافقات محدود منطقه‌ای و دوجانبه در مسائل امنیتی برخواهد گشت». 

پیش‌تر، «گنادی گاتیلوف» نماینده دائم روسیه در مقر سازمان ملل در ژنو با انتقاد از شرایط حاکم بر سازمان ملل، گفت که آمریکا تلاش دارد تا نظم جهانی مورد نظر خود را ایجاد کند. او در ادامه به برخی تلاش‌ها برای حذف حق وتوی روسیه در شورای امنیت اشاره کرد و گفت که چنین ساز و کاری در شورای امنیت برای حذف حق وتوی کشوری وجود ندارد و اینگونه تلاش‌ها به نتیجه نخواهد رسید.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم گفته بود آنچه در حال حاضر اتفاق می افتد یک «جنگ سرد جدید» نیست، بلکه تلاش مستمر واشنگتن و متحدانش برای تحمیل «الگوی آمریکا محور جهان» به دیگر کشورهاست. او تأکید کرد که ایالات متحده و متحدانش به دنبال تخریب نظم جهانی مبتنی بر سازمان ملل و جایگزینی آن با «نظم مبتنی بر قوانین» خود هستند.

فشارهای همه‌جانبه در عرصه‌های مختلف علیه روسیه از سوی غرب پس از آغاز جنگ در اوکراین تشدید شد. از عملیات رسانه‌ای بی‌وقفه تا ارسال حجم عظیمی از سلاح به اوکراین، که به گفته مقامات روسیه، صرفا به تعمیق بحران اوکراین می‌انجامد.

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» اوکراین اعلام کرده است.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.