×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اعتراضات در اردن مهار شدنی است/اسرائیل برنده تداوم ناآرامی ها

به گزارش تهران۲۴، اردن در هفته‌های اخیر شاهد اعتراضات مردمی به دلیل افزایش قیمت انرژی و سوخت بوده است، به طوری که این قیمت‌ها بر هزینه زندگی و قدرت خرید شهروندان این کشور تأثیر گذاشته و منجر به اعتصاب کامیون داران شده است. بنابراین مردم از دولت خواسته اند تا قیمت‌ها را کاهش دهد اما دولت تاکنون این تقاضا را رد کرده است.

«مازن الفرایه» وزیر کشور اردن در خصوص تحولات اخیر کشورش گفته است: در مورد قیمت سوخت، موضوع این نیست که من نمی‌خواهم، بلکه مسئله این است که نمی‌توانم کاری انجام دهم؛ تفاوت زیادی بین آنچه من می‌خواهم و آنچه می‌توانم انجام دهم، وجود دارد. دولت تمام تلاش خود را برای حمایت از طبقات فقیر و دریافت کنندگان حمایت‌های ملی در حد ظرفیت بودجه انجام می‌دهد.

در حالی که تظاهرات در اردن ادامه دارد، این کشور روز سه شنبه میزبان تعدادی از کشورها از جمله عراق، عربستان سعودی، ایران، بحرین، قطر، عمان، امارات، مصر، ترکیه و فرانسه در چارچوب اجلاس «بغداد ۲» است که برای بررسی چالش‌های مربوط به امنیت غذایی، امنیت دارو، امنیت انرژی و روابط کشورها در منطقه و جهان برگزار می‌شود.

خبرنگار خبرگزاری مهر برای بررسی تازه‌ترین تحولات و رویدادهای جاری در خیابان‌های اردن و همچنین فضای اجلاس «بغداد ۲» در سایه این تحولات، گفتگویی مطبوعاتی با دکتر «یحیی محمود القضاة» کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه علوم بین المللی – اسلامی اردن انجام داده است.

هرگونه تلاش برای تفسیر تحولات کنونی اردن در قالب اعتراضات سیاسی، تعبیری نادرست و به دور از واقعیت است

یحیی محمود القضاة با اشاره به دلایل پیدایش اعتراضات در اردن گفت که معتقد است: اردن کشوری با ثبات سیاسی است و اجماع مردمی از سوی همه اقشار جامعه در مورد نظام حکومتی آن وجود دارد. در اردن تا حد زیادی آزادی بیان و عقیده وجود دارد و بنابراین هرگونه تلاش برای تفسیر تحولات کنونی اردن در قالب اعتراضات سیاسی، تعبیری نادرست و به دور از واقعیت است.

وی افزود: آنچه امروز در اردن اتفاق می‌افتد، نتیجه افزایش مداوم قیمت‌ها به ویژه قیمت مشتقات نفتی، افزایش فقر و بیکاری و ناتوانی شهروندان در تحمل افزایش بیشتر قیمت‌ها است. همچنین احساس بی اعتمادی شهروندان به دولت، از دست دادن امید به اصلاحات و بهبود شرایط اقتصادی، ناامیدی شدید از عملکرد پارلمان و ناتوانی آن از ایستادگی در برابر تصمیمات دولت که بار سنگینش را اردنی‌ها به دوش می‌کشند، در بروز تحولات کنونی مؤثر بوده و این موضوع نتیجه انباشت چندین ساله مشکلات است.

این استاد دانشگاه اردنی با بیان اینکه سطح اعتراضات در کشورش در حدی نیست که نتوان آن را کنترل یا به آن رسیدگی کرد، گفت که مطالبات معترضان چند مورد است: برکناری دولت، بازخواست و پاسخگو کردن مفسدان غارتگر منابع کشور، کاهش مالیات و قیمت سوخت و بهبود شرایط شهروندان.

القضاة در خصوص رویکرد دولت اردن برای مقابله با این اعتراضات گفت: دولت در تلاش است تا اعتراضات را مهار کند و همچنین جلسات متعددی را با مجلس نمایندگان، اتحادیه‌ها و نیروهای مردمی در این زمینه برگزار کرد، اما همه این تلاش‌ها با رد کامل معترضان مواجه شد. در برخورد میدانی با تظاهرکنندگان، نیروی امنیت عمومی (پلیس) با احتیاط با شهروندان رفتار و از هرگونه برخورد با معترضان پرهیز می‌کند، بلکه نوعی اعتماد و همدلی بین نیروهای امنیت عمومی و شهروندان وجود دارد. شهروندان حتی غذا و آب را در اختیار نیروهای امنیتی قرار می‌دهند. پلیس تنها زمانی مداخله می‌کند که برخی از معترضان اقدام به تخریب و حمله به اموال عمومی و مسدود کردن جاده‌ها یا نزدیک شدن به مناطق حساس در امان کنند. اما پس از شهادت یکی از افسران امنیت عمومی، شاهد قاطعیت در برخوردها و شدت و دستگیری‌های محدود بودیم.

روابط اردن و رژیم صهیونیستی همیشه پرتنش بوده است و دو طرف هرگز روابط خوبی نداشته اند. این رژیم، توسعه طلب است و برای بر سیطره بر کشورهای منطقه تلاش می‌کند

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش دخالت‌های خارجی و رسانه‌های بیگانه در دامن زدن به اعتراضات در اردن تصریح کرد: فکر نمی‌کنم تلاشی خارجی برای دامن زدن به اعتراضات در داخل اردن وجود داشته باشد، زیرا حکومت اردن روابط خوبی با کشورهای مختلف جهان دارد. من فکر نمی‌کنم که هیچ کشوری جز رژیم اشغالگر صهیونیستی نفعی در جایگزینی حکومت اردن داشته باشد.

این کارشناس اردنی با اشاره به تنش‌هایی که اخیراً بین امان و تل‌آویو رخ داده است و علل و آینده آن اظهار داشت: در سطح رسمی، روابط اردن و رژیم اشغالگر همیشه پرتنش بوده است و دو طرف هرگز روابط خوبی نداشته اند. اردن برای موجودیت و بقای خود از جانب رژیم اشغالگر احساس خطر می‌کند، زیرا این رژیم توسعه طلب است و برای بر سیطره بر کشورهای منطقه تلاش می‌کند. من معتقدم تمام توافقاتی که با دشمن صهیونیستی انجام شده، در نتیجه فشار شدید بر اردن بوده است. اما در سطح مردمی، همه مردم اردن همچنان به رژیم صهیونیستی به عنوان دشمنی می‌نگرند که کشورهای مسلمان و مقدسات آنها را اشغال کرده است. همه اردنی‌ها در کنار برادران خود در فلسطین ایستاده اند و هیچ موافقت عمومی با توافقات انجام شده با رژیم اشغالگر در سطح رسمی وجود ندارد.

یحیی محمود القضاة در پایان با اشاره به برگزاری دومین اجلاس سران بغداد در امان پایتخت اردن و اهداف آن، بر نقش این اجلاس در ایجاد نزدیکی بین کشورهای منطقه به ویژه ایران و عربستان تاکید کرد و افزود: ما از هرگونه نزدیکی بین کشورهای اسلامی استقبال و از هرگونه همکاری بین کشورهای منطقه حمایت می‌کنیم. شکی نیست که این کنفرانس‌ها و نشست‌ها به همکاری و نزدیکی کشورهای منطقه دامن می‌زند و آنچه را که روابط برادرانه این کشورها را مختل می‌کند، از بین می‌برد. در عین حال ما با هر گونه همکاری و عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی مخالفیم.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.