×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
قتل دانش آموزان توسط رژیم پهلوی و پیام امیدبخش امام خمینی (ره)

به گزارش تهران۲۴، تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی مملو از جان فشانی ها و ایثار مردمان این کشور در برهه‌ها و شهرهای مختلف است.

مردم قزوین نیز که در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی شهری نه چندان بزرگ بود از تلاش برای به ثمر نشستن مبارزات علیه رژیم استبداد شاهنشاهی دست نکشیده بودند و دوشادوش ملت مبارز و انقلابی ایران اسلامی برای پیروزی تلاش کردند.

شاید یکی از مهمترین برهه‌های نقش آفرینی مردم قزوین برای پیروزی انقلاب اسلامی را باید در دی ماه ۵۷ جست و جو کرد روزهایی که مردم در این شهر دست به دست یکدیگر با حضور در خیابان‌های شهر تلاش کردند تا نقش خود را در پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) ایفا کنند.

ششم دی ماه ۵۷ آغاز حرکتی بزرگ

صحنه نبرد مردم قزوین با رژیم شاهنشاهی از ششم دی ماه شکل متفاوتی به خود گرفت. در ساعات اولیه صبح ششم دی تعداد زیادی از مردم قزوین تجمعی را از محل مسجدالنبی آغاز کرده و به سمت خیابان طالقانی حرکت می‌کنند.

با برگزاری این حرکت درگیری‌هایی بین مردم و نیروهای نظامی شکل می‌گیرد که در نهایت منجر به شهادت سه نفر از جمله یک خبرنگار می‌شود.

شهر در این روز حالت جنگی به خود گرفته و رژیم هم برای ترساندن مردم از نهایت تلاش خود برای سرکوب استفاده مرده اما این اتفاقات آغاز یک حرکت بزرگ‌تر بود.

جنایت رژیم شاهنشاهی شکلی دیگر به خود می‌گیرد

هفتم دی ماه شهر حالت غیر عادی به خود گرفته مردم آماده برگزاری تشییع با شکوه شهدای ۶ دی شده‌اند و از ساعت ۸ صبح خیابان‌ها و مسیر تشییع مملو از جمعیتی است که از جنایت روز گذشته رژیم شاهنشاهی خشمگین هستند.

مدارس در این روز پس از حضور دانش آموزان تعطیل شده و دانش آموزان راهی منازل شده‌اند. در مسیر خیابان پادگان که لشگر ۱۶ زرهی در آن مستقر است صف طولانی برای تهیه نفت شکل گرفته بود.

چندین کودک از مدرسه ابتدایی خود به منزل باز می‌گشتند نیز در این خیابان مشاهده می‌شوند.

خودروی جیپ ارتشی در این خیابان مشغول به تردد بود که به ناگاه با شعارهای ضد شاهنشاهی این کودکان روبرو می‌شود بعد از طی مسیر دور زده و در مسیر حرکت دانش آموزان قرار می‌گیرد و به یکباره در حرکتی جنون آمیز به سمت دانش آموزان حرکت و بیش از ۱۰ دانش‌آموز را زیر می‌گیرد.

در پی این حرکت جنون آمیز، ۴ کودک شهید می‌شوند تا این روز برای همیشه در کارنامه سیاه رژیم شاهنشاهی ثبت شود.

قتل دانش آموزان توسط رژیم پهلوی تا پیام امیدبخش امام خمینی (ره)

عباس نیکویه یکی از مبارزان انقلابی قزوین است که شب هشتم دی پس از یک درگیری مسلحانه با ساواک دستگیر می‌شود.

۷ دی زمینه ساز انسجام و وحدت بین توده‌های مردم قزوین شد

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با این روزهای قزوین اظهار می‌کند: قضیه ۷ دی یا ایام دی در قزوین که از ۶ دی شروع شد نشأت گرفته از یک جریان عمومی در کشور بود.

وی افزود: حکومت‌های نظامی برقرار شده و شاه آخرین تلاش‌های خود را می‌کرد و سعی می‌کرد با یک کشتار عمومی در سطح کشور مخصوصاً در مناطقی که حکومت نظامی برقرار بود موضوع را پایان دهد و قزوین هم به دلایل خاص جزو معدود شهرهایی بود که مرکز استان نبود اما حکومت نظامی بود.

این مبارز انقلابی در رابطه با اتفاقات افتاده در آن روز عنوان می‌کند: ۶ دی قزوین حالت نظامی به خود گرفته بود و ارتش با تانک‌ها راهی خیابان‌های سطح شهر شد و سعی کرد با ایجاد رعب و وحشت قیام مردم را متوقف کند و در نهایت پس از درگیری تعدادی از مبارزان به شهادت رسیدند.

وی بیان کرد: تشییع این شهدا در ۷ دی مقدمه‌ای برای اتفاقی بزرگ‌تر بود. مردم با عصبانیت وارد خیابان شدند و رژیم هم که ناتوان‌تر از همیشه بود دست به هر جنایتی زد. تا جایی که در یک اتفاق ۱۱ کودک توسط خودروی جیپ لشگر ۱۶ زرهی زیر گرفته شده و ۴ کودک شهید شدند.

نیکویه با بیان اینکه این جنایت وحشیانه دل مردم را به درد آورد اضافه کرد: امام خمینی (ره) نیز برای مردم قزوین پیام فرستادند.

وی این حرکت را نقطه اوج مردم قزوین در مبارزه با رژیم دانست و عنوان کرد: ۷ دی زمینه ساز انسجام و وحدت بین توده‌های مردم قزوین شد.

قتل دانش آموزان توسط رژیم پهلوی تا پیام امیدبخش امام خمینی (ره)

درود امام خمینی (ره) به مردم قزوین

هشتم دی ماه قیام مردم قزوین تشدید می‌شود. در گیری ها اوج می‌گیرد اما هیچ آمار دقیقی از تعداد شهدا و زخمی‌های این روز در دسترس نیست چون شهدا به صورت مخفیانه دفن شده و زخمی‌ها نیز به بیمارستان مراجعه نکرده‌اند.

پس از این وقایع امام خمینی (ره) در اطلاعیه‌ای پیام صادر کردند. رهبر کبیر انقلاب در پیامی فرمودند «درود بر ملت مظلوم ایران، رحمت خدای متعال بر مردم شجاع و آگاه که برای احقاق حق خود قیام نموده و تا پای جان و مال ایستاده. سلام بر اهالی محترم مشهد مقدس و قزوین و کرمانشاه و سراسر ایران که در این روزها با مصیبت‌های گوناگون و وحشیگری‌های دژخیمان شاه و دولت یاغی نظامی و حکومت سفاک روبه‌رو شده و با دادن هزاران کشته و زخمی دلاورانه مقاومت کرده و می‌کنند!»

این پیام امام هرچند کوتاه بود اما مرحم بزرگی بر دل مردم داغدار قزوین بود.

مردم قزوین در طول ایام مبارزه با رژیم شاهنشاهی نقشی بی‌بدیل در تحقق انقلاب اسلامی داشته‌اند. جانفشانی خانواده مرحوم باریک بین، آیت الله شالی و شهدای گرانقدر قزوین در این ایام نشان می‌دهد مردم قزوین از روزهای نخست در مسیر انقلاب حرکت کرده‌اند.

امروز نیز این ملت در برهه‌های حساس انقلاب با بصیرت در مسیر انقلاب هستند و هرگز اجازه نمی‌دهند این مسیر منحرف شود.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.