×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دستانِ بسته نتانیاهو در برابر توفان؛ وقتی تحلیل‌های عبری از جنگ داخلی و سقوط تل‌آویو حکایت دارد

به گزارش تهران۲۴، کابینه جدید رژیم صهیونیستی و بازگشت مجدد «بنیامین نتانیاهو» به قدرت نه تنها با بحران‌های بین‌المللی نظیر جنگ روسیه و اوکراین هم‌زمان شد، بلکه قدرت‌یابی افراط‌گرایان در سرزمین‌های اشغالی موجب شد تا بار دیگر صهیونیست‌ها از درون به اختلاف کشیده شوند. نتانیاهو که برای تشکیل کابینه مجبور به ائتلاف با چند چهره منفور و افراطی نظیر «ایتمار بن گویر» و «بزالل اسموتریچ» شد و مناصب مهمی را نیز به آن‌ها اعطا کرد، حالا در رسانه‌ها و محافل سیاسی با هزینه‌های ائتلاف خطرناکش به صورت طوفانی انتقادی روبه‌شده است. در ادامه به جدیدترین درگیری‌های داخلی تل‌آویو و تحلیل‌های رسانه‌ای علیه کابینه نتانیاهو خواهیم پرداخت:

تظاهرات و جنگ داخلی در انتظار کابینه نتانیاهو

پایگاه خبری «روسیا الیوم» در گزارشی نوشت که «ایهود باراک»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی، ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی تل‌آویو و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی را تهدید کرده و نسبت به ایجاد تظاهراتی گسترده علیه آنان در سرزمین‌های اشغالی هشدار داده است. باراک در این باره گفت: بن‌گویر با قول مقابله پلیس با تظاهرات و حمایت نتانیاهو از او حمایت، محکوم خواهند شد و از این تصمیم‌شان پشیمان خواهند شد.

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در وصف این کابینه افزود: «این امر حقیقت این کابینه را به همان گونه‌ای که واقعاً هست برملا خواهد کرد؛ کابینه رشوه‌گیران، ضعیف‌ها و عده‌ای استثمارگر که از نژادپرستی استفاده می‌کنند.. و وزیری مثل بن‌گویر که در حال باج خواهی از نتانیاهو است!». شامگاه شنبه هفته گذشته هزاران صهیونیست شهرک‌نشین به به خیابان‌ها آمده بودند تا اعتراض خود علیه برنامه‌های کابینه جدید بنیامین نتانیاهو را اعلام کنند؛ مخالفانی که نتانیاهو آن‌ها را تهدیدی علیه دموکراسی و آزادی توصیف کرده بود.

هاآرتص: کابینه نتانیاهو را ساقط کنید و گرنه آتشی شعله‌ور خواهد شد

پایگاه خبری «عربی۲۱» نیز در گزارشی با عنوان «یک نویسنده اسرائیلی خواستار سرنگونی کابینه راست‌گرا و انحرافی نتانیاهو شد» نوشت که «یحیام وایس» در مقاله خود در روزنامه عبری «هاآرتص» می‌کوید: «اسرائیل از زمان تأسیس خود در فلسطین اشغالی تاکنون ۳۷ دولت از جمله دولت جدید جناح راست تشکیل داده است؛ برخی‌ها از کابینه‌ها موجب خوشحالی و افتخار ما شدند. اما من بر اهمیت اقدام سریع مردم اسرائیل برای پایان روزهای دولت جدید تحریف شده به رهبری بنیامین نتانیاهو تاکید می‌کنم؛ دولتی که در آن بسیاری از احزاب راست‌افراطی مشارکت دارند که رفتار آن‌ها منجر به شعله‌ور شدن سرزمین‌های اشغالی می خواهد شد».

این نویسنده یهودی در ادامه تحلیل خود از وضعیت کابینه نتانیاهو و خطراتش، اظهار داشت: «احساساتی که بلافاصله پس از تشکیل دولت جدید توسط نتانیاهو به وجود آمد، احساسات کاملاً متفاوتی است. احساس خشم، شرم و انزجار نسبت به حکومتی که بی‌سابقه، غیرقابل تحمل و بیگانه با تمام دولت‌های خود بود و دلایل بسیاری برای بروز این احساسات در ما به وجود آورد».

نتانیاهو متوجه خطر شده اما بن‌گویر همچنان می‌تازد!

پایگاه خبری صهیونیستی «آی‌۲۴» امروز در گزارشی اعلام کرد که بن‌گویر مجدداً به دنبال تصمیمی جدید است و دستور دستگیری تظاهرکنندگانی را صادر خواهد کرد که خیابان‌ها را مسدود کرده و بنرها و نوشته‌های تحریک‌آمیز حمل می‌کنند. این رسانه توضیح داد: طبق گزارش شبکه کان علاوه بر دستگیری تظاهرکنندگان، بن‌گویر دستوری صادر خواهد کرد طبق آن جشن‌ها و خوشحالی‌های پس از آزادی اسرا یا بازداشت‌شدگان فلسطینی سرکوب خواهد شد. او دو روز گذشته هم تصمیم سختگیرانه جدیدی درخصوص ملاقات با اسرای فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده بود که رسانه ها از آن به عنوان «اعلام جنگ» یاد می‌کنند.

بن‌گویر که مسئولیت حفظ امنیت داخلی صهیونیست‌ها را بر عهده گرفته، به دلیل اصلی ناامنی و انتقاد بارز علیه کابینه نتانیاهو تبدیل شده است؛ او حتی بیش از رسیدن به قدرت و کسب جایگاه وزارتی در کابینه نیز به نماینده‌ای افراط‌گرا با اقدامات غیرقانونی مشهور بوده و همه او را به حضور غیرقانونی با نظامیان صهیونیست در مسجدالاقصی می‌شناختند. او اخیراً نیز با تکرار این مسئله، تبدیل به بحران کابینه تل‌آویو شده و باعث گردید تا چند کشور عربی ضمن فراخواندن سفرایش، به همراه قدرتی همچون چین، نزد شورای امنیت در سازمان ملل ابراز نگرانی کنند و خواستار جلسه‌ای فوری برای بررسی تحولات کرانه باختری شوند.

درگیرشدن شورای امنیت موجب ایجاد بحرانی دیپلماتیک بین کابینه نتانیاهو و تشکیلات دولت خودگردان فلسطین شد؛ چرا که مقامات رام‌الله نیز همپای سایر کشورهای عربی مراتب اعتراض خود را درخصوص اقدامات و تصمیمات بن‌گویر اعلام کرده بودند. این بحران دیپلماتیکی که منجر شد حتی صدای آلمان در اتحادیه اروپا نیز درآید، اولین جرقه در ذهن نتانیاهو بود که قبول کند با افراد خطرناکی ائتلاف کرده و آن‌ها در مسیر راهبردهای به اصطلاح توازن‌بخشش، با هدف حفظ موجودیت رژیم اشغالگر چالش‌زا هستند. نتانیاهو که به صهیونیست‌ها قول داده تمام تلاشش را به کار می‌گیرد تا تل‌آویو دهه هشتم خود را ببیند، دو روز گذشته از مقامات کابینه خود خواست تا اقداماتشان علیه تشکیلات خودگردان فلسطین را با احتیاط، دقیق و در چارچوب تحریم‌ها اتخاذ کنند تا منجر به تبعات امنیتی نشود؛ توصیه‌ای که گویا بن‌گویر قصد شنیدن آن را ندارد…

صدای داد کابینه لاپید بر سر نتانیاهو از همه بلندتر است

کابینه «یائیر لاپید» نخست‌وزیر قبلی تل‌آویو، که تا چند ماه پیش انتقادات و حملات بسیاری از سوی افراط‌گرایان به رهبری نتانیاهو تحمل کرده بود حالا فرصت را مناسب دیده تا هیاهو را به اردوگاه سیاسی مقابل تحمیل کند. روز گذشته لاپید در پی تصمیم جدیدی در وزارت دادگستری رژیم اشغالگر، به شدت به نتانیاهو حمله کرده و گفت که او با این اقدامات، «کودتای سلطه‌طلبانه» خود را تکمیل خواهد کرد. روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» نیز قبل از آن در گزارشی اعلام کرده بود که  «بنی گانتز» وزیر جنگ پیشین رژیم موقت صهیونیستی به نخست‌وزیر جدید این رژیم به شدت حمله کرده و هشدار داد که سیاست‌های کابینه وی، بر آینده این رژیم تأثیر منفی خواهد گذاشت؛ او نتانیاهو را به ایجاد جنگی داخلی متهم کرده بود.

بیرون از سرزمین‌های اشغالی نیز تصویر کابینه نتانیاهو آشفته است

ورود غیرقانونی ایتمار بن‌گویر به مسجدالاقصی نشان داد که کابینه نتانیاهو در محیط خارجی تا چه حد وضعیت متزلزلی دارد و چکونه با یک اقدام می‌تواند حتی از سوی حامیانش نیز در مظان اتهام قرار گیرد؛ بحران اولی که برای او پیش آمد یک نتیجه مهم در پی داشت و آن این بود که قدرت‌های بزرگ شرقی و حامیان غربی‌اش در شرایط متفاوت‌تری نسبت به گذشته قرار دارند و بنابراین تحرکاتش نمی‌تواند بی‌عقاب باقی بماند. روابط نتانیاهو با کشورهای عربی هم در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد.

«جاکی خوجی» تحلیلگر صهیونیست طی انتشار یادداشتی در روزنامه عبری «معاریو» تأکید کرد که کشورهای سازشکار عرب، به شدت نگران رفتارهای کابینه جدید رژیم موقت صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو هستند. او در ادامه خاطرنشان کرد که حاکمان کشورهای عربی پیوسته به روند عادی‌سازی نه می‌توانند به روابط با تل‌آویو پایان دهند و نه از طرفی می‌توانند به خشم مردم خود از تعرض صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی پایان دهند؛ بنابراین حتی سازشکاران عرب نیز در وحشت به سر می‌برند و نمی‌توانند کمکی به وضعیت کرانه باختری و شرایط کابینه نتانیاهو داشته باشند.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.