×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
محور وحدت ایران و عراق در راه ثبت جهانی/ تهیه پرونده آثار ساسانی- اشکانیان از کنگاور تا تیسفون

به گزارش تهران۲۴ از کرمانشاه، محمدرضا سهیلی مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خوشبختانه اخیرا ۶ پرونده میراث ناملموس از استان کرمانشاه ثبت ملی شدند و مورد تقدیر ویژه وزارتخانه هم قرار گرفتند.

وی «آیین‌های سنتی نگهداری اسب کُرد» را به عنوان مهمترین پرونده میراث ناملموس استان معرفی کرد و افزود: چند پرونده با همین مضمون هم از دیگر استان‌های کشور ارسال شده بود که الحمدالله این میراث ارزشمند به نام کرمانشاه ثبت ملی شد که تأثیر مساعدی در اقتصاد منطقه خواهد داشت.

 مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: مراسم آئینی گَل (مردم منطقه با کمک هم کاری را انجام می‌دهند)، آئین سمنی‌پزان روستای کورتویج دینور، مرسام سوله، شیوه ساخت قفل رمزدار شهر صنعتگران کرند و گهواره وه‌کول منطقه دالاهو که جشن آغاز زمستان است، مورد تأیید اعضا برای ثبت در فهرست میراث ناملموس کشور قرار گرفت.

وی با اشاره به داشتن دو پرونده در مورد ثبت جهانی، گفت: اولی؛ آیین سنتی نگهداری اسب کُرد است که ثبت ملی آن انجام شده و پرونده ثبت جهانی آن تا پایان اسفندماه به طور مشترک با کشور عراق به دلیل اشتراکات این سنت در هر دو کشور ارسال خواهد شد هماهنگی لازم از طریق وزارتخانه با کشور عراق در حال انجام است.

سهیلی ادامه داد: ثبت جهانی آثار ساسانی- اشکانیان از معبد آناهیتای کنگاور به بیستون، سرماج، طاق‌بستان، کاخ خسرو و در داخل کشور عراق تا تیسفون و مجموعه شهرهای مدائن دیگر پرونده‌ای است که به عنوان یک محور وحدت مشترک بین دو کشور ایران و عراق در اولویت وزارتخانه است.

وی افزود: این اولویت در ایران و هماهنگی اولیه با کشور عراق انجام شده و کارهای رسانه‌ای به کمک رسانه‌های جریان مقاومت در کشور عراق فعال شده و امیدواریم به زودی شاهد ثبت جهانی این محور وحدت باشیم.

سهیلی با تأکید بر زمینه‌سازی برای ایجاد زیرساخت‌ها برای جذب گردشگر، خاطرنشان کرد: از اول سال مالی که مهرماه است تا به امروز ۱۶ پروژه گردشگری را با بودجه دولتی آغاز کردیم این عدد در مقایسه با سه ماه مالی سال گذشته صفر بوده، رشد چشمگیری داشته است.

 مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در پایان، گفت: بزودی دو جشنواره غذا و اسب کُرد در استان برگزار خواهد شد.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.