×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رشد ۵۶ درصدی بودجه ۱۴۰۲ شهرداری/ شفافیت در بودجه

به گزارش تهران۲۴، علیرضا زاکانی در  جلسه امروز شورای شهر تهران در خصوص بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران گفت:  پیام لایحه سال آینده شهرداری این است که هر چقدر دیگران تلاش کنند چرخ کشور از رشد و پیشرفت و سازندگی و حرکت به سمت قله‌های افتخار باز بماند راه به جایی نمی‌برند؛ به ویژه حرکت اخیر پارلمان اروپا در موضوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از یک سو توسط مسئولین کشور و همه ما مقابله به مثل انجام می‌شود و از طرف دیگر حکایت از استیصال دشمن دارد.

 قدرالسهم حداکثری آن نابودی و تجزیه ایران باشد/ آنها می خواستند سطح خدمت رسانی به مردم کاهش پیدا کند که به حمد خدا شکست خوردند

وی  ادامه داد: تلاش آنها این بود که کشور با چالشی بزرگ مواجه شود که قدرالسهم حداکثری آن نابودی و تجزیه ایران باشد و حداقل چرخ پیشرفت کشور کند شود و سطح خدمت رسانی به مردم کاهش پیدا کند که به حمد خدا شکست خوردند.

شهردار تهران با بیان اینکه امروز دشمنان در تلاشی دیگر در انتقام گیری جدید با حرکتی مذبوحانه در مورد نهاد مقدس سپاه کار را دنبال می‌کنند که همه محکومند، گفت: هم در نوع مواجهه ملت و هم برخورد مسئولین که گوشه‌ای از آن را امروز در به تن کردن لباس سپاه توسط رئیس و نائب رئیس شورا می‌بینیم که حکایت از این دارد که نه تنها دشمن به اهداف خود نرسیده بلکه اراده ما را در صیانت از نهادهای برگرفته از انقلاب بیشتر کرده است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه امروز بودجه سال ۱۴۰۲ را ارائه می‌کنیم و همین جا از تلاش و کمک شورا برای تصویب برنامه چهارم قدردانی می‌کنم، گفت: بی تردید اراده مدیریت شهری بر اصلاح و پیشرفت و خدمت گذاری بیشتر است.

وی ادامه داد: بودجه سال آینده برشی از برنامه چهارم مدیریت شهری است که ساماندهی ردیف‌های اعتباری هزینه‌ای و سرمایه‌ای در آن صورت گرفته است و هدف چابک سازی و شفافیت بوده که غریب به ۶۵۰۰ ردیف که ۲۵۰۰ ردیف آن مربوط به حقوق و دستمزد بود تبدیل به ۲۸۵۰ ردیف شده است.

چیزی حذف نشده بلکه تنها تجمیع صورت گرفته است

شهردار تهران اضافه کرد: چیزی حذف نشده بلکه تنها تجمیع صورت گرفته است. مدل تقسیم اعتبار مبتنی بر برنامه با بهره‌گیری از قواعد و شاخص‌های تقسیم‌بندی انجام شده است.

وی گفت: پیشتر به ازای تصمیمات‌مان در سال قبل برای سال آینده درصدی افزایش را در نظر می‌گرفتیم و برابر آن بودجه ارائه می‌شد، اما امسال مبتنی بر شاخص کار صورت گرفته و تمام پروژه‌های ما در کنار این موضوع دارای پیوست‌های فنی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی هستند و در قالب توسعه عدالت که برنامه چهارم نیز مبتنی بر آن تنظیم شده است در همه اجزاء و عناصر بودجه این موضوع دیده می‌شود.

 سعی شد شفافیتی درباره سازمان‌ها و شرکت‌ها داشته باشیم/بودجه و اعتبار در معرض مردم قرار گیرد 

زاکانی با تاکید بر اینکه سعی شد شفافیتی درباره سازمان‌ها و شرکت‌ها داشته باشیم تا از طریق نظام بودجه ریزی نظارت منطقی را اعمال کنیم، گفت:  بودجه و اعتبار در معرض مردم قرار گیرد که در همین راستا بخشی از پروژه‌ها را به انتخاب مردم انجام می‌دهیم که این موضوع در قالب طرح «من شهردارم» پروژه‌ها و اولویت‌ها را برای اولین بار با این الگو و مدل به انتخاب مردم گذاشتیم و طرح به نتیجه رسید. همچنین ساماندهی تبصره‌های بودجه انجام شده و بودجه بر این اساس تقدیم شورا خواهد شد.

 پنج میلیون رکورد در قالب طرح« من شهردارم» ثبت شد

زاکانی با بیان اینکه پنج میلیون رکورد در قالب طرح« من شهردارم» ثبت شده و مردم با حضور گسترده بالغ بر ۴۵۰ هزار پرسشنامه پر کردند و ۳۵۰ هزار نفر مشارکت مستقیم در این طرح داشتند، گفت: با پایش صورت گرفته امکانی برای ما از آحاد مردم ایجاد شده، به شکلی که ۲۰۸۵ طرح به سمع و نظر مردم رسیده و ۱۴۶۲ طرح با حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان به انتخاب مردم گذاشته شده که بخشی از بودجه متاثر از این انتخاب مردم است.

شهردار تهران اضافه کرد:  هم راهبردهای تحول و هم محور تحول در برنامه چهارم مد نظر قرار گرفته و در این قالب برای خدمت بیشتر بودجه را تقدیم شورا خواهیم کرد.

بودجه  در پنج سرفصل تنظیم شد/ تا دو روز قبل ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه نقد عمل کردیم 

زاکانی  ادامه داد:  بودجه سال آینده در پنج سرفصل تنظیم شده است، در خصوص درآمد و منابع بودجه مثل سال گذشته بودجه را سه سطحی دیدیم، سطح اول تکلیف ما نسبت به شورا، سطح دوم تبصره ۲۹ با توجه به امکان بیرونی بودجه دنبال خواهد شد و بخش سوم نیز حوزه ماده ۱۹ مشارکت‌های ماست که باید مد نظر قرار گیرد.

به گفته زاکانی،  در بخش اول بودجه سال گذشته از ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه اصلاحی شورا ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را یعنی معادل ۹۹ درصد محقق کردیم. همچنین ۵۰ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان تکلیف ما در بودجه بود که شواهد حاکی از آن است که بالای ۱۰۰ درصد برای سال جاری محقق خواهد شد. در حقیقت تا دو روز قبل ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه نقد عمل کردیم و به حساب نشسته و در دو ماه پایان سال که شیب دریافتی تشدید می‌شود در حوزه عوارض و پروانه‌ها شرایط طوری است که به همراه درآمدهای پایدار حوزه نقد و غیر نقد ۵۰ هزار و ۴۷۰ میلیارد کسب درآمد داشته باشیم که حوزه نقد بالای این رقم را محقق می‌کند و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز پیش بینی می‌کنیم که در حوزه نقد محقق شود.

 ۳۰ همت دیگر نیز مجوز می گیریم تا به سمت حمل و نقل سوق دهیم

زاکانی در ادامه  با اشاره به مشارکت از طریق مولد سازی در سقف و سطح سوم بودجه، یادآور شد: عمده مجوز در سقف و سطح سوم بودجه به حوزه حمل و نقل باز می گردد. ما مسیری را می رویم که ماحصل آن در حوزه حمل و نقل و فنی و عمرانی ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان کف بودجه پیش بینی شده و ۳۰ همت دیگر نیز مجوز می گیریم تا به سمت حمل و نقل سوق دهیم.

شهردار تهران با بیان اینکه مناطق به عنوان مجموعه های فعال و مولد پشتوانه سازمان ها و شرکت ها قرار می گیرند، گفت: این در حالی است که شرکت ها و سازمان ها نیز پشتوانه خدمت در مناطق هستند. در دو منطقه به صورت الگو این اقدام انجام شد و به سایر مناطق تعمیم داده شد. هر منطقه ظرفیتی خاص دارد و در قبال پروژه های عظیم خود متعهد خواهد بود. برای مثال منطقه ۶ نسبت به خاستگاه های مترو این منطقه متعهد است و با کارکردهای جدی که دنبال می کند پشتوانه مالی را فراهم خواهد کرد.

زاکانی با بیان اینکه مناطق در حوزه حمل و نقل و تجهیزات نقش آفرین بودند، یادآور شد: ما در حوزه افزایش بودجه نسبت به سال قبل با ویژگی های شفافیت، شاخص مداری و مبتنی بر برنامه، ۵۶ درصد در سقف اول بودجه افزایش را شاهد هستیم.

وی اعلام کرد: بخش عمده ای از آن در بخش تملک دارایی مالی و سرمایه ای است که نشان می دهد ما متعهد به انجام کار بیشتر هستیم؛ ما در بخش مجوز برای تبصره ۲۹ نیز ۳۰۰ درصد در نظر گرفته ایم که عمده آن به حمل و نقل اختصاص دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه در سقف سوم بودجه نوید می دهیم که زمینه مشارکت از طریق مولد سازی بخش خصوصی و نهادهای مختلف و همچنین دولت فراهم می شود، گفت: این اقدام انجام می شود تا جهشی بزرگ را در شهر داشته باشیم و تهران را به عنوان شهری پیشرو در نظر بگیریم.

وی با اعلام اینکه ما امسال با تمام اتفاقات بالای ۱۲۰ درصد بودجه را محقق می کنیم، تأکید کرد: این موضوع نوید می دهد که اراده ما در سال ۱۴۰۲ بیش از این خواهد بود و امیدواریم متمم بودجه را برای افزایش به شورا تقدیم کنیم. امیدواریم بیش از آنچه را دشمنان برای ما نمی پسندند محقق کنیم.

نمی توانیم به مردم ظلم کنیم/ در منطقه ۲۲ قواعد را پیاده کردیم/ توانسته ایم بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه را محقق کنیم

در ادامه شهردار تهران در پاسخ به برخی موارد مطرح شده توسط اعضا گفت: نمی توانیم به مردم ظلم کنیم، ما در منطقه ۲۲ قواعد را پیاده کردیم در محاسبات اولیه، اعداد کمتر بود.

زاکانی با بیان اینکه ما وقتی می خواهیم قله ای را فتح کنیم نباید از چند مسیر حرکت کنیم و پس از چند ماه سرافکنده بگوییم نتوانستیم، یادآور شد: ما حالا توانسته ایم بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه را محقق کنیم و این افتخاری برای شهرداری و شوراست.

وی با اعلام اینکه تا انتهای سال ۳۵ درصد بودجه به ملک ملاصدرا اختصاص یافته بود، گفت: در اعداد و ارقام، شورا با افتخار رقمی را مصوب کرد و شهرداری آن را انجام داد. این روند در گذشته نیز وجود داشته اما محقق نشده است. تعهد ما ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده و حالا بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان را به عمل می نشانیم. عملکرد شورا و شهرداری درخشان است و نظیر ندارد.

شهردار تهران تأکید کرد: سال ۹۱ بیش از ۳۱ هزار فقره پروانه به وسعت ۳۵ میلیون متر مربع صادر شده بود و سال قبل پنج هزار و ۴۰۰ فقره نزدیک به پنج میلیون مترمربع بوده است.

وی با بیان اینکه امسال ۶ هزار و ۱۰۰ فقره پروانه صادر شده است، گفت: این رقم را رصد روزانه می کنیم و اینگونه نیست که بخوابیم و ندانیم چه اتفاقی افتاده است؛ در حال حاضر در صدور پروانه به رقم نزدیک هشت میلیون متر مربع رسیده ایم.

زاکانی با اشاره به اینکه می توان جلسه ای برگزار کرد تا گزارش ارائه دهیم، اظهار کرد: تمام پروژه های شهر فعال است و دو بزرگراه و یک آزادراه به همراه دیگر زیرساخت ها فعال است؛ ما هر هفته افتتاح داریم و البته برخی دوستان حضور ندارند.

 تحقق منابع شرکت ها و سازمان ها تا پایان اردیبهشت ماه

وی با بیان اینکه تحولی در نحوه بودجه ریزی دنبال شد و کار جدی در برنامه چهارم توسعه انجام دادیم، اظهار کرد: ۳۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به میزان ۶۱ درصد محقق و ۴۴ درصد تأمین اعتبار انجام شده و ۱۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز نقد تسویه شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه تا پایان اردیبهشت ماه شرکت ها و سازمان ها تحقق منابع را لحاظ می کنند، گفت: ۳۸ همت تا پایان ۹ ماهه تخصیص اعتبار صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه من با تخفیفات عوارض مخالفم و به دنبال ثبات می گردم، یادآور شد: من با تمدید این موضوع نیز مخالفم چون نباید پیام تزلزل به مردم بدهیم. ما به دنبال این هستیم برای سال آینده سقف و جهتی را عملیاتی کنیم تا کار مردم گشایش ویژه پیدا کند.

زاکانی با اعلام اینکه معدل اعتبار شهرسازی ۶۷ درصد بوده است، اظهار کرد: ما نسبت به برآورد امسال و پیش بینی ساخت و ساز سال آینده، اعتبار این بخش را در نظر گرفته ایم. بودجه شهرسازی ما ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده و بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده پیش بینی شده است. کشور خود را سامان می دهد که مشکل مسکن مردم را حل کند و بر همین اساس قدرالسهم بخش مسکن افزایش پیدا می کند.

زاکانی با بیان اینکه تحقق ۳۰ هزار، ۵۰ هزار و ۹۰ هزار میلیارد تومان و در مجموع ۱۷۰ هزار میلیارد تومان آرزو است، گفت: ما باید بر واقعیت ها تکیه دهیم؛ اینکه مطرح می شود باید ۱۷۰ هزار میلیارد تومان محقق می شد، این مساله ایجاد می شود که ما نتوانستیم محقق کنیم.

 ادبیات روحانی و وزیر مسکن وقت گران کردن تهران برای فراری دادن مردم به بیرون از پایتخت بود

 زاکانی با بیان اینکه ادبیات روحانی و وزیر مسکن وقت گران کردن تهران برای فراری دادن مردم به بیرون از پایتخت بود، گفت: درگذشته فجایعی در شهر اتفاق افتاده بود که ما اجازه ندادیم حتی یک مورد آن اتفاق بیفتد.

شهردار تهران ادامه داد: کمیسیون ماده پنج زمانی چندصد هزار مجوز صادر کرده بود که نمی توانیم این موارد را پاک کنیم. ما در این دوره حتی یک میلی متر تراکم نداده ایم.

به گفته زاکانی، کار کمیسیون ماده پنج قابل دفاع بوده و پر کار است؛ مگر اینکه این ایراد را بگیریم که چرا کار می کند؟

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.