×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
«رزم واقعی» در رزمایش پدافند/نمایش تونل‌های سامانه‌های پدافندی

تهران۲۴-هادی رضایی؛ مرحله عملیاتی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ رمز «یا علی‌ابن ابیطالب (ع)» و شعار «اقتدار پدافند، امنیت آسمان» از بامداد سه‌شنبه نهم اسفند ماه در محدوده‌ای در حدود دو سوم از آسمان کشور عزیزمان، یعنی در گستره‌ای بیش از یک میلیون کیلومتر مربع و با حضور یگان‌های پهپادی و پدافند هوایی نیروی پدافند هوایی ارتش، یگان‌های پدافند هوایی و هواپیماهای بدون سرنشین نیروی هوافضای سپاه، یگان‌های پدافند هوایی و هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش و نزدیک به دو هزار پست دیده‌بانی از کلیه نیروهای ارتش، سپاه و فرآجا، در یک سازماندهی منظم تحت فرماندهی عملیاتی فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) کشور و تحت کنترل عملیاتی مراکز فرماندهی و کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی، قرار داشت.

ویژگی‌های رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱

*دفاع از مراکز هسته‌ای و حساس در یک رزم واقعی

رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ دارای ویژگی‌های متعددی است که از جمله آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که برخلاف رزمایش‌های پیش از این در رزمایش امسال، منطقه عمومی رزمایش، شبیه سازی نبوده و کلیه یگان‌ها با صدها سامانه‌های مختلف پدافندی که تأمین امنیت فضای کشور را در حال حاضر برعهده دارند، در سازمان رزم رزمایش قرار گرفته‌اند.

این رزمایش که در محیطی کاملاً واقعی انجام شد و در مرحله اول رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱، سامانه‌های پدافندی با رویکرد جابجایی و واکنش سریع نیروهای عملیاتی با رعایت اصول پدافند غیرعامل برای فریب دشمن آماده انجام مأموریت محوله هستند، همچنین برقراری ارتباطات امن و چند لایه میان سامانه‌های پدافندی با مراکز فرماندهی و کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برای اتخاذ تصمیم به هنگام در مواقع بروز تهدیدات صورت گرفته است.

*انجام مراحل مختلف رزمایش در ساعات اولیه بامداد

سنجش میزان آمادگی یگان‌های پدافند هوایی سپاه و ارتش و البته شبکه یک پارچه پدافندی هوایی کشور یکی دیگر از اهداف و این رزمایش بود که در قالب این طرح با استفاده از تاریکی شب و بهره گیری از اصل غافلگیری و با برنامه‌ریزی دقیق انجام گرفته، بیش از یک صد فروند هواپیمای با سرنشین و بدون سرنشین، مطابق و متناسب با تهدیدات برآورد شده، با فرماندهی عملیاتی نیروی هوایی ارتش، در سمت‌ها و لایه‌های ارتفاعی مختلف، در محیط جنگ الکترونیک، مراکز حساس موجود در منطقه عمومی رزمایش، از جمله مراکز هسته‌ای، نیروگاه‌ها، مراکز نظامی و اقتصادی را مورد حمله قرار داده و عملکرد نیروهای حمله‌ور و یگان‌های پدافند هوایی، با دقت مورد ارزیابی قرار گرفت.

*استفاده گسترده از سامانه‌های بومی

بهره گیری از سامانه‌های بومی یکی دیگر از ویژگی‌های رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ بود. در این رزمایش تمام سامانه‌های کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری که توسط یگان‌های پدافند هوایی ارتش و سپاه به کار گرفته شد، بومی و تولید شده به دست صنعت گران و متخصصان جوان و متعهد کشورمان در نیروهای مسلح و صنایع دفاعی کشور بود که در این سال‌ها با خودباوری و با اعتقاد راسخ به ما می‌توانیم توانسته‌اند در سایه سنگین‌ترین تحریم‌ها و فشارها به موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه دست یابند.

«رزم واقعی» در رزمایش پدافند/نمایش تونل‌های سامانه‌های پدافندی

مراکز فرماندهی و فرماندهی نیز در این رزمایش با استفاده از سامانه‌های راداری اکتیو و پسیو بسیار پیشرفته و بومی و با بهره‌گیری از پایش سیگنالی و الکترواپتیک، عملیات پایش منطقه رزمایش را انجام داده و به محض کشف هدف متخاصم با استفاده از سامانه‌های هوشمند و سامانه‌های تصمیم‌یار، سامانه پدافندی متناسب با هدف را برای مقابله وارد مدار عملیاتی کردند.

*نمایش لایه‌های پنهان پدافند هوایی برای اولین بار

در رزمایش امسال برای اولین بار، فقط گوشه‌ای از عملکرد لایه پنهان پدافند هوایی، که برای جلوگیری از کشف و شناسایی محل استقرار، در آشیانه‌ها و تونل‌های زیرزمینی مستقر شده و در زمان نیاز، از محل‌های خود خارج و پس از انجام عملیات مجدداً در کوتاه‌ترین زمان به محل‌های پنهان خود جابجا می‌شوند، به نمایش در آمد.

«رزم واقعی» در رزمایش پدافند/نمایش تونل‌های سامانه‌های پدافندی

اولین تصویر از تونل‌های سامانه‌های پدافندی سپاه

امیر قادر رحیم زاده فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) کشور، در این خصوص، گفت: هرچند رزمایش پدافند هوایی مانند سایر رزمایش‌های نیروهای مسلح، برابر برنامه تدوین شده، همه ساله انجام می‌شود، ولی رزمایش امسال با این وسعت و با این حجم از سامانه‌های پدافند هوایی آشکار و پنهان، با هدف نشان دادن آمادگی کامل فرزندان مؤمن، انقلابی، پرتلاش و غیرتمند این ملت شریف در یگان‌های پدافند هوایی برای تأمین امنیت فضای کشور و مقابله با تهدیدات متصور و برای جلوگیری از اشتباهات محاسباتی دشمن انجام می‌پذیرد.

*دفاع مستحکم و چند لایه در برابر تهاجم موشک‌های کروز

دفاع مستحکم و چند لایه در برابر تهاجم موشک‌های کروز یکی از اهداف و ویژگی‌های رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ بود که با موفقیت توسط سامانه‌های مختلف پدافندی ارتش و سپاه اجرا شد.

در این رزمایش با شبیه سازی حمله موشک‌های کروز، پهپادهای هدایت شونده، پهپادهای پرسه زن و… نسبت به ارزیابی توانمندی مقابله‌ای سامانه‌های موشکی مجید و دزفول در ارتفاع و برد کم در دفاع از مناطق حساس و حیاتی کشور اقدام شد.

گفتنی است؛ رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ به‌منظور ارتقای آمادگی رزمی یگان‌ها، ایجاد بازدارندگی، ارزیابی سامانه‌های بومی پدافند هوایی برای مقابله با تهدیدات متنوع، پرحجم و دفاع همه‌جانبه و ۳۶۰ درجه در فضای جنگ الکترونیک و سایبری، ارتقا سطح دانش و مهارت کارکنان عملیاتی و فنی، اشراف اطلاعاتی و تمرین هم‌افزایی و هماهنگی مراکز فرماندهی و کنترل ارتش و سپاه در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برگزار شد.

«بازی جنگ»در رزمایش پدافند/کدام سامانه‌ها اولین بار عملیاتی شدند؟

همانطور که اشاره شد رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ دارای ویژگی‌ها و تاکتیک‌های منحصر به فردی بود و تمامی تکنیک و تاکتیک‌های به کار گرفته شده در این رزمایش ترکیبی، بومی و خلاقانه بود که متناسب با ساختارها و تهدیدات روز دنیا طرح‌ریزی و اجرا شد. استفاده از فناوری‌های نوین و تماماً بومی که توسط دانشمندان جوان به دست آمده از جمله ویژگی‌های برجسته این رزمایش تخصصی بود.

سناریوی این رزمایش نیز به نوبه خود منحصر به فرد و قابل توجه است که متناسب با تهدیدات نوین طراحی شده بود و بر اساس این سناریو دفاع از مراکز حساس و حیاتی با اجرای اقدامات آفند جنگالی و سایبرالکترونیکی، دفاع در برابر تهاجم هواپایه دورایستا، مهمات هوشمند، موشک‌های کروز و هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین پنهان‌کار طراحی و به بهترین شکل به اجرا درآمد.

در ادامه گزارش به بررسی تاکتیک‌ها و عملیات‌های صورت گرفته در این رزمایش می‌پردازیم.

۱- سامانه‌های پدافندی با رویکرد جابجایی و واکنش سریع نیروهای عملیاتی‌

در مرحله اول رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱، گسترش و استقرار سامانه‌های پدافندی با رویکرد جابجایی و واکنش سریع نیروهای عملیاتی با رعایت اصول پدافند غیرعامل برای فریب دشمن صورت گرفت و همچنین برقراری ارتباطات امن و چند لایه میان سامانه‌های پدافندی با مراکز فرماندهی و کنترل و همچنین شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور جهت اتخاذ تصمیم در هنگام وقوع تهدید صورت گرفت.

برقراری ارتباطات امن و چند لایه میان سامانه‌های پدافندی با مراکز فرماندهی و کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برای اتخاذ تصمیم به هنگام در مواقع بروز تهدیدات صورت گرفته است.

در این مرحله از رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ که در دو سوم آسمان کشور انجام شد، پروازهای اطلاعاتی و شناسایی توسط هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه عمومی رزمایش صورت گرفت که توسط یگان‌های پدافند هوایی، اقدامات تاکتیکی و دفاعی به وسیله سامانه‌های کشف، رهگیری و درگیری بومی بر علیه پرنده‌های مهاجم صورت گرفت و کلیه مراحل پدافند هوایی تا مرحله اصابت الکترونیکی (شلیک سرد) انجام شد.

«بازی جنگ»در رزمایش پدافند/کدام سامانه‌ها اولین بار عملیاتی شدند؟

همچنین در این مرحله از رزمایش پروازهای اطلاعاتی و شناسایی توسط هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین ارتش و سپاه در منطقه عمومی رزمایش صورت گرفت که توسط نیروهای دفاع‌کننده، اقدامات تاکتیکی و دفاعی به وسیله سامانه‌های کشف و درگیری علیه پرنده‌های مهاجم صورت گرفت و کلیه مراحل دفاع هوایی تا مرحله اصابت الکترونیکی (شلیک سرد) انجام شد.

استفاده از سامانه‌های فرماندهی و کنترل، سامانه‌های راداری بومی معراج، فتح -۲، بشیر و قدس، سامانه‌های تاکتیکی اطلاعات و شناسایی، سامانه‌های الکترواپتیکی و سامانه‌های جنگ الکترونیک از دیگر اقدامات انجام شده در این مرحله از رزمایش بود.

۲- اجرای عملیات مقابله با تهاجم الکترونیک و سایبری دشمن

در اولین ساعات آغاز زمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱، عملیات مقابله با تهاجم الکترونیک و سایبری بر روی سامانه‌های پدافند هوایی با موفقیت تمرین و نیروی هوافضای سپاه و نیروی هوایی ارتش و نیروی پدافند هوایی ارتش تکنیک‌ها و تاکتیک‌های مختلف جنگ الکترونیک و جنگ سایبری را به منظور مقابله با تهاجم الکترونیک اجرا کردند.

«بازی جنگ»در رزمایش پدافند/کدام سامانه‌ها اولین بار عملیاتی شدند؟

در این مرحله از رزمایش، با ایجاد اخلال الکترونیک بر روی رادارها و سامانه‌های کشف و شناسایی پدافند هوایی به وسیله پهپادهای اخلالگر، پایداری و قابلیت بقا و تداوم عملیات رادارها به عنوان یکی از اجزای اصلی پدافند هوایی در محیط آلوده به جنگ الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفت.

همچنین کشف و شناسایی اهداف و پایش منطقه رزمایش توسط سامانه‌های کشف و رادارهای پدافند هوایی کشور در محیط جنگ الکترونیک در این مرحله از رزمایش با موفقیت انجام شد و عملیات اخلال الکترونیک بر روی پهپادهای مهاجم نیروی حمله‌ور و به دست گرفتن کنترل این پهپادها به منظور جلوگیری از نفوذ به منطقه رزمایش از دیگر تمرینات صورت گرفته در این مرحله از رزمایش بود که با موفقیت انجام شد.

۳- انهدام اهداف متخاصم توسط سامانه‌های بومی «سوم خرداد» و «۱۵ خرداد»

در یکی دیگر از مراحل رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ سامانه‌های بومی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه و ۱۵ خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش که به دست متخصصان و دانشمندان جوان کشورمان تولید شده‌اند، در شرایط رزم واقعی بر علیه اهداف متخاصم اقدام تاکتیکی انجام داد و با موفقیت اهداف واگذاری توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را سرنگون کرد.

«رزم واقعی» در رزمایش پدافند/نمایش تونل‌های سامانه‌های پدافندی

در این رزمایش دفاع از مراکز حساس و حیاتی کشور به صورت یک رزم واقعی و دفاع ۳۶۰ درجه تمرین شد. انجام اقدام تاکتیکی و دفاعی هواپایه توسط هواپیماهای شکاری رهگیر نهاجا تحت کنترل و هدایت عملیاتی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور از دیگر طرح‌هایی بود که در این رزمایش تمرین شد.

سامانه‌های بومی سوم ۱۵ خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش که به دست متخصصان و دانشمندان جوان کشورمان تولید شده است، در شرایط رزم واقعی بر علیه اهداف متخاصم اقدام تاکتیکی انجام داد و با موفقیت اهداف واگذاری توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را سرنگون کرد.

سامانه موشکی ۱۵ خرداد یک سامانه پدافند هوایی میان برد است که توانایی درگیری مؤثر با طیف متعدد اهداف با قابلیت‌های آفندی بالا مانند هواپیماهای شناسایی، بمب افکن‌ها و جنگنده‌های تاکتیکی را داراست که قادر است تعداد ۶ هدف را به طور همزمان کشف و رهگیری کرده و با طیف متنوع موشک‌های بومی نسبت به انهدام آنها اقدام کند.

«بازی جنگ»در رزمایش پدافند/کدام سامانه‌ها اولین بار عملیاتی شدند؟

سامانه سوم خرداد نیز مجهز به رادار آرایه فازی فعال و قابلیت درگیری همزمان با ۴ هدف و شلیک ۸ موشک به اهداف (دو موشک برای هر هدف) است. به کارگیری این سامانه بر روی شناور دریایی متحرک از جمله اتفاقات مهمی بود که برای سوم خرداد رقم خورده است. درخشش این سامانه با انهدام پهپاد جاسوسی از خانواده «گلوبال هاوک» در خرداد ۱۳۹۸ رخ داد که موشک سوم خرداد شلیک شده از سامانه سوم خرداد موفق شد در ارتفاع بیش از ۱۵ کیلومتری پهپاد پیشرفته و گران قیمت مجهز به انواع سامانه‌های هشدار دهنده و جنگ الکترونیک را تسلیم اراده جوانان متخصص و انقلابی ایران کند.

۴- انهدام پهپادها و موشک‌های کروز حمله‌ور توسط سامانه‌های بومی «مجید» و «دزفول»

در ادامه مرحله اصلی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ بامداد امروز سامانه پدافندی «دزفول» نیروی هوافضای سپاه و «مجید» نیروی پدافند هوایی ارتش با موفقیت موشک‌های کروز شلیک شده به سمت منطقه رزمایش را منهدم کردند.

انهدام پهپادهای حمله‌ور توسط سامانه‌های بومی «مجید» و «دزفول»

همچنین پهپادهای نیروهای نارنجی حمله‌ور سازماندهی شده که قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشتند، توسط شبکه راداری، کشف، شناسایی، رهگیری و سپس با هماهنگی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور به منظور درگیری و انهدام به سامانه موشکی ارتفاع کم مجید واگذار که با شلیک موفق موشک از این سامانه‌، سرنگون شدند.

دفاع مستحکم و چند لایه در برابر تهاجم موشک‌های کروز یکی از اهداف رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ بود که در این مرحله با موفقیت توسط سامانه‌های مختلف پدافندی ارتش و سپاه اجرا شد.

در این رزمایش با شبیه سازی حمله موشک‌های کروز، پهپادهای هدایت شونده، پهپادهای پرسه زن و… نسبت به ارزیابی توانمندی مقابله‌ای سامانه‌های موشکی مجید و دزفول در ارتفاع و برد کم در دفاع از مناطق حساس و حیاتی کشور اقدام شد. پدافند هوایی کشور با تشکیل لایه‌های امن پدافندی آمادگی کامل برای حفاظت از تأسیسات حساس و حیاتی کشور را دارد.

گفتنی است؛ سامانه موشکی پدافند هوایی چابک مجید نخستین سامانه موشکی الکترو اپتیک با بُرد درگیری ۸ کیلومتر است و با توجه به نوع عملکرد و چابکی و چالاکی و قابلیت جابجایی تاکتیکی سریع پس از اجرای عملیات، امکان رهگیری توسط سامانه‌های سیگنالی و شناسایی و هرگونه مقابله توسط دشمن را ناکام می‌گذارد.

همچنین این سامانه مجهز به دوربین بُرد بلند حرارتی است که در این رزمایش ضمن تلفیق با سامانه کنترل آتش توپخانه‌ای راداری خاتم، قابلیت شبکه‌پذیری این سامانه نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و با عملکرد دقیق توان رزم پدافند هوایی کشور در درگیری با اهداف در بُرد و ارتفاع کم را به‌نحو چشمگیری افزایش داد.

«بازی جنگ»در رزمایش پدافند/کدام سامانه‌ها اولین بار عملیاتی شدند؟

سامانه دفاع هوایی کوتاه برد، ارتفاع پایین دزفول تمام متحرک است. این سامانه برای درگیری مؤثر با انواع اهداف هوایی از جمله هواپیماهای بال ثابت و بالگردهای سرنشین دار و بی سرنشین، موشک‌های کروز و حتی بمب‌ها و موشک‌های رها شده از هواپیماها در تمام شرایط آب و هوایی ساخته شده و بهره‌گیری از رایانه کنترل آتش و سامانه‌های دیجیتال و استقرار موشک‌ها به صورت عمودی باعث کاهش زمان واکنش سامانه شده است.

«بازی جنگ»در رزمایش پدافند/کدام سامانه‌ها اولین بار عملیاتی شدند؟

۵- مدیریت صحنه نبرد با استفاده از هوشمندسازی کلیه سامانه‌های پدافندی

در ادامه رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱، اهداف متخاصم که توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور در منطقه رزمایش کشف می‌شود با استفاده از مراکز فرماندهی و کنترل به سامانه‌های پدافندی متناسب با هدف واگذار می‌شود.

قابلیت کنترل سامانه‌های موشکی، رادارهای مراقبتی، کنترلی و جنگالی برای مدیریت صحنه نبرد، اقدامی جدید و اساسی است که برای شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور بسیار حائز اهمیت است.

مدیریت صحنه نبرد با استفاده از هوشمندسازی کلیه سامانه‌های پدافندی و همچنین بهره‌گیری از سامانه‌های راداری اکتیو و پسیو و همچنین دفاع مستحکم در برابر حملات و تهدیدات هوایی دورایستا از جمله ویژگی‌های رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ است.

به گزارش مهر، بر اساس آنچه در گزارش بالا آمده است، در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱، تمام سامانه‌های کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری که توسط یگان‌های پدافند هوایی ارتش و سپاه به کار گرفته شد، بومی و تولید شده به دست متخصصان کشورمان در نیروهای مسلح و صنایع دفاعی کشور بود. مسئله بسیار مهم و قابل توجه که اقتدار و توانمندی کشورمان در حوزه پدافندی را به خوبی به نمایش گذاشت و نشان داد نیروهای مسلح کشورمان امروز به حدی از توان پدافندی رسیده‌اند که تمامی تجهیزات مورد نیاز در حوزه پدافند هوایی را در داخل کشور تولید و به خوبی به کار می‌گیرند. در حالی که ۱۵ سال قبل ما این وضعیت را نداشت، یعنی در سامانه‌های راداری، فرماندهی و کنترل و سامانه‌های موشکی زمین به هوا وابسته به تجهیزات خارجی بودیم.

عمده‌ترین تسلیحات رزمایش پدافند هوایی

این رزمایش نسبت به رزمایش‌های گذشته تفاوت‌هایی نیز داشت که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد که اهداف به صورت ۳۶۰ درجه، پرحجم، در تاریکی شب، با اصل غافلگیری و در محیط کاملاً سیگنالی و جنگالی به سمت یگان‌های پدافندی حمله ور می‌شوند.

«رزم واقعی» در رزمایش پدافند/نمایش تونل‌های سامانه‌های پدافندی

عمده ترین سلاح و سامانه‌های که در این رزمایش به کار برده می‌شود، سامانه‌های سیگنالی، جنگالی، شنودهای الکترونیکی به همراه سامانه‌های موشکی، توپخانه ای و موشکی ارتفاع پست به صورت همزمان است.

سامانه‌های جدیدی نیز در این رزمایش استفاده شده است، به عنوان مثال در حوزه کشف از سامانه «معراج چهار» و «رادار قدس» استفاده شده که رادار سه بعدی با برد بلند است که ما می‌توانیم اهداف را از فاصله خیلی دورتر و برد ششصد کیلومتر کشف کنیم.

در حوزه درگیری نیز از سامانه‌های موشکی جدید و مختلفی استفاده شده است، در ارتفاع متوسط سامانه پانزده خرداد و سوم خرداد استفاده شد. در حوزه ارتفاع کم و مقابله با موشک‌های کروز و بمب‌های دور ایستا و هوشمند، نیز از سامانه مجید و تلفیق آن با رادار زوبین به همراه سامانه موشکی دزفول استفاده شده که توانستند اهداف را به صورت نقطه‌ای و خیلی دقیق رصد و مورد انهدام قرار دهند.

استفاده از پهپاد و پرنده‌های بدون سرنشین نیز یکی دیگر از ویژگی‌های رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ بود.

امیر سرتیپ خلبان مهدی هادیان جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نقش نیروی هوایی در این رزمایش گفت: «مبنای این رزمایش بر اساس تهدید و سناریوی تهدیدات محتمل بر نظام مقدس جمهوری اسلامی و مناطق حساس و حیاتی کشور است. به طبع برای اینکه سامانه پدافندی در مجموعه نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در پدافند هوایی کشور مورد ارزیابی قرار گیرند این رزمایش برگزار شد. از طرفی باتوجه به یک پارچه بودن شبکه پدافندی هوایی کشور تحت نظارت و هدایت قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) کشور، و به دلیل هواپایه بودن تهدیدات نیاز بود که نیروی هوایی در نقش نیروی نارنجی انتخاب شود تا بتواند بر اساس سناریوی تهدیدات، طراحی لازم را برای حمله به مراکز حیاتی و حساس انجام دهد تا سامانه‌های مستقر و سامانه‌های نظارتی و مراقبتی و سایت‌های مختلف مورد ارزیابی قرار بگیرد.»

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش خاطرنشان کرد: «در حقیقت نیروی هوایی مأموریت پیدا کرد به عنوان نیروی نارنجی با در اختیار گرفتن کلیه ظرفیت‌های موجود، هواپیمای با سرنشین و بدون سرنشین و با همراهی هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بدون سرنشین مجموعه پدافند هوایی کشور و نیروی هوایی پدافند آجا، کار طرح ریزی را برای حمله به مناطق حساس و حیاتی و ارزیابی سامانه‌های پدافندی در کل پهنه منطقه رزمایش که دو سوم کشور را شامل می‌شد انجام دهند.»

امیر هادیان استفاده هماهنگ و پرقدرت از سامانه‌های بومی جنگ الکترونیک در این رزمایش را یکی از ویژگی‌های مهم دانست و ادامه داد: «در حوزه جنگ الکترونیک نیز با توجه به امکانات جنگالی خوب و فناوری‌هایی که در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اختیار داریم، توانستیم سناریوی تهدیداتی دشمن را ارزیابی و دقیقاً مشابه همان سناریو را در این رزمایش با توجه به طراحی‌های صورت گرفته اجرا کنیم.»

می‌توان گفت؛ ستاد کل نیروهای مسلح و قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء (ص) در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ با حضور و مشارکت نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه و نیروی هوایی ارتش، نشان داد که در صورت بروز تهدیدات ترکیبی، قادر است با بهره‌گیری از تاکتیک‌های خلاقانه و پیچیده و ایجاد انسجام بین نیروها، عملیات رهگیری و انهدام را با سرعت و دقت کافی علیه متجاوزان اجرا کند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.