×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رفراندوم فقط درباره مسائل اساسی کشور است

به گزارش تهران۲۴،محمدصالح جوکار، با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «برخلاف آنچه بیان شد که «باید از روز اول درباره مسائل مختلف رفراندوم برگزار می‌کردیم تا حساست به وجود نیاید»، مسائل مختلف کشور قابل رفراندوم نیست»، اظهار داشت: رفراندوم شرایط خاصی دارد و تاکنون هم رفراندوم در کشورمان درباره مسائل مهمی و اساسی یعنی رأی به جمهوری اسلامی، رأی گیری درباره قانون اساسی و اصلاح قانون اساسی بوده است.

وی بیان کرد: در اصل ۱۱۰ قانون اساسی به فرمان همه‌پرسی در ذیل وظایف و اختیارات رهبر اشاره شده است. از سوی دیگر رفراندوم به پیشنهاد رئیس‌جمهور یا صد نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تصویب حداقل دو سوم مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تصریح کرد: رفراندوم مسئله‌ای نیست که به صورت پی در پی، هر چند ماه یک بار و سر هر موضوع جزئی برگزار شود و نمی‌توان بر اساس هر حرف و پیشنهادی که یک فرد می‌دهد، رفراندوم برگزار کرد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رفراندوم درباره مسائل اساسی کشور است. زمانی که یکی از موضوعات و مسائل کلان کشور دچار چالش شود، رفراندوم برگزار می‌شود. رفراندوم سازوکار خاص خودش را دارد و نمی‌توان در هر موضوعی رفراندوم برگزار کرد، چرا که برگزاری متعدد رفراندوم منجر به بی‌ثباتی کشور می‌شود.

جوکار اظهار داشت: در کشورهای دیگر هم اینگونه است و درباره هر موضوع جزئی رفراندوم برگزار نمی‌شود. برای مثال، دولت انگلیس یک رفراندوم برگزار کرد که آیا عضو اتحادیه اروپا باقی بماند یا از آن خارج شود. لذا رفراندوم درباره مسائل اساسی کشور و مسائلی است که به واقع کشور را به بن‌بست کشانده باشد که ما چنین بن‌بستی را در مقابل خود نمی‌بینیم.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.