×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
همه پروژه‌های شهر را فعال کرده‌ایم/ دستگیری متخلفان در شهرداری

به گزارش تهران۲۴، دومین نشست خبری علیرضا زاکانی شهردار تهران با اصحاب رسانه از دقایقی پیش در مجموعه کوشک هنر باغ کتاب آغاز شد.

زاکانی در ابتدای جلسه با ارائه گزارشی با بیان اینکه ۲۰ ماه است در مجموعه شهرداری تهران حضور پیدا کرده‌ایم، گفت: باید پیرامون عملکرد خود و افق‌های فراروی مدیریت شهری صحبت کنیم.

وی ادامه داد: سه گانه ای شامل مدیریت شهری، شهر و شهروند مطرح است و آنچه اهمیت دارد شهروندان هستند که باید هم خدمات را دریافت کنند و هم مدیریت شهری باید برای آنها خدمات ارائه دهد.

۲۰ ماه پیش تمامی پروژه‌های شهر خوابیده بود

شهردار تهران با بیان اینکه ۲۰ ماه پیش تمامی پروژه‌های شهر خوابیده بود گفت: در بزرگراه فتح پل‌ها را از زیر خاک بیرون کشیدیم.

وی تصریح کرد: شهرداری ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و درآمدها کاهش یافته بود شهر دچار فرسودگی بود و ۱۲ هزار بافت فرسوده و ناپایدار در شهر وجود داشت.

مهاجرت معکوس در تهران

وی با بیان اینکه زیر ساخت‌های شهری خوابیده بودند گفت: بخش زیادی از پل‌ها و آب‌های سطحی حاکی از به صدا درآمدن زنگ خطر بودند و موضوع ترافیک، آلودگی هوا، بد مسکنی و بی مسکنی و یک میلیون کمبود مسکن شرایط را به سمت مهاجرت معکوس کشاند و بیشترین مهاجرت از تهران به البرز بوده است.

زاکانی گفت: این اتفاقات در کنار بی عدالتی و فاصله شمال و جنوب حکایت از این داشت که باید کاری بزرگ و تحولی را در دستور کار قرار دهیم و موضوعات مربوط به ده کن، نفر اباد و اسلام آباد که هرکدام زخم‌های کهنه ای برای شهر بودند صورت شهری را برهم زده بودند و حکایت از تعریف کار بزرگ برای شهر داشت.

وی گفت: از سال ۹۱ به بعد دوره سقوط پروانه صورت گرفت و این حکایت از کاهش درآمد حوزه شهرسازی داشت.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل شاهد فرسودگی بسیاری بودیم گفت: درحالی که تهران به ۲ هزار و ۵۰۰ واگن احتیاج دارد اما تنها هزار و ۵۰۰ واگن در تهران وجود دارد و ۶ رام آن از رده خارج شده است.

شهردار تهران گفت: از ۱۱ هزار اتوبوسی که باید در تهران وجود داشته باشد هزار و ۸۵۰ اتوبوس تحویل مدیریت شهری ششم شد و ۹۹ درصد ون‌های تهران فرسوده بودند و این نشانگر آن بود که ارائه خدمات بسیار سخت است و آنچه برای ما آزاد دهنده بود نارضایتی مردم بود.

وی گفت: همچنین ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی برای شهرداری تهران وجود داشت و بخش بسیاری از دغدغه شورای شهر این بود که چگونه می‌توان از این عدد عبور کرد شهردار سابق گفته بود نمی‌توان برای شهری که این مقدار بدهی دارد کاری انجام داد.

مدیریت شهری سابق به دنبال گران اداره کردن تهران بود

زاکانی اظهار کرد: انتظارات به حق مردم و پاسخگویی برای حل این مشکلات از جمله وظایف ما بود دوستان مدیریت شهری سابق به دنبال گران اداره کردن تهران بودند و همین موضوع منجر به مهاجرت معکوس شد.

وی با بیان اینکه مسیر جدیدی را برای خود انتخاب کردیم گفت: نگاه زیست بوم وار به تمام شهر و توأمان دیدن تمام موضوعات و ارائه راه حل برای موضوعات مختلف از جمله ویژگی‌های مدیریت شهری ششم است.

زاکانی گفت: بدید تمام مسئولیت‌های شهر را برعهده بگریم و آنچه از دستمان بر می‌آید را برای مردم ارائه دهیم و هدفگذاری را بر اساس مشارکت با نخبگان، مؤثری و مردم قرار دادیم و ماحصل این تغییر رویکرد تبدیل به سندی جامع شد که هر هفته در دانشگاه‌ها تحت عنوان کلان پروژه‌ها مطرح می‌شوند و به استقبال نقد می‌رویم.

شهردار تهران با بیان اینکه تحول بزرگ در رویکرد ما را به یک چشم انداز رساند گفت: در سال ۱۴۱۰ تهران را تبدیل به یک الگو می‌کنیم و ۴ تحول ناظر بر مدیریت شهری برای تبدیل شهرداری به یک تکیه گاه برای مردم، تحول کالبدی که تمامی موضوعات ترافیک، ناایمنی، بد مسکنی را تحت پوشش قرار می‌دهد به علاوه نوسازی حمل و نقل، تحول کالبدی نرم و سبک زندگی شهر و تبدیل تهران به یک شهر هوشمند را تعریف کردیم.

تبدیل ۲۰۰ هکتار بوستان ولایت به شهرک علم و فناوری

وی ادامه داد: ۲۰۰ هکتار از پارک ولایت برای تبدیل به شهرک علم و فناوری مشخص شد همچنین ۳ ناحیه هوشمند در شرق، مرکز و غرب تهران تعیین شده‌اند تا بتوانیم هویت‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و علم و فناوری را برای تهران به ارمغان بیاوریم.

در حوزه مالی از تنش درآمده‌ایم

زاکانی با بیان اینکه در حوزه مالی از تنش درآمده‌ایم گفت: سال ۱۴۰۰ توانستیم ۹۹ درصد منابع و سال ۱۴۰۱ توانستیم ۱۴۳ درصد از منابع خود را محقق کنیم و تمام پروژه‌های شهر را فعال کرده‌ایم.

شهردار تهران گفت: فاز اول بزرگراه شهید شوشتری امسال افتتاح می‌شود همچنین ۳۳ کیلومتر مترو با ۱۱ ایستگاه تا به امروز افتتاح شده است و تا پایان سال ۱۲ ایستگاه مترو جدید افتتاح خواهد شد.

وی گفت: از طریق مولد سازی و مشارکت کارها را کمتر از ۱۰ سال به پایان می‌رسانیم و خط ۳،۴،۶،۷ مترو در حوزه توسعه‌ای فعال هستند و عملیات ساخت خط ۱۰ و ۹ امسال و خط ۸ و ۱۱ نیز سال آینده شروع می‌شوند.

شهردار تهران گفت: سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها پرداخت کردیم و تمام پرونده‌های باز شهر مانند نفر آباد، اسلام آباد و کن در کمیسیون ماده ۵ با تغییر رویکرد مصوب شد و شرایط به سمتی رفت که برای اولین بار شاهد رشد صدور پروانه بودیم و ۱۰ هزار پروانه را صادر کردیم و کارهای تونل دو طبقه شهید متوسلیان آغاز شده است.

در آستانه یک حرکت بزرگ هستیم

شهردار تهران گفت: در آستانه یک حرکت بزرگ هستیم و بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان از امکانات خود را در حوزه مبارزه با مفاسد پس گرفته‌ایم و پروژه‌هایی برای باز پس گیری اموال به کار گرفته‌ایم همچنین و بزرگترین فرصت شهری ۱۲ هزار بافت ناپایدار است که در صورت ساخت امکانی بزرگ برای شهر فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: تهران از لحاظ ایمنی در حوزه ۳ گسل در تنش به سر می‌برد و سال گذشته ۶۸ درصد در بافت فرسوده افزایش صدور پروانه داشته‌ایم.

برنامه شهرداری برای اتوبان سازی

وی در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران برای اتوبان سازی چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارد گفت: تهران را به سمت شهر انسان محور می‌بریم تا بر پایه هوشمندسازی به شهروندان خدمت ارائه دهیم و در حال حاضر ۳ بزرگراه و آزادراه شامل آزادراه شهید شوشتری، بال غربی بزرگراه یادگار امام و بزرگراه شهید بروجردی را که فاز اول آن امسال افتتاح می‌شود را در دست اجرا داریم و چندین هزار میلیارد تومان هزینه این پروژه‌ها است.

زاکانی گفت: اقدامات اولیه تونل شهید متوسلیان در دستور کار است و امیدواریم از انتهای صیاد تا آزادگان آن‌را اجرایی کنیم همچنین مجوز رینگ شمالی تهران دریافت شده است و امسال ظرفیت‌های بالایی در خصوص بزرگراه و آزادراه وجود دارد.

راه اندازی دو کارخانه جدید آسفالت

شهردار تهران درباره آسفالت تهران گفت: آغاز فعالیت دو کارخانه جدید را در شرق و غرب تهران را در دستور کار قرار دادیم و ظرفیت تولید ۴۰۰ تن آسفالت در ساعت را ایجاد کردیم. سال گذشته ۷۵۰ هزار تن آسفالت در تهران ریخته شد و هدفگذاری امسال ما یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آسفالت است.

وی گفت: کیفیت و شرایط آسفالت در تهران تغییر خواهد کرد و ۱۲ معبر را در ۶ ماهه اول آسفالت خواهیم کرد و دو سوم آسفالت ریزی برای کوچه‌ها و خیابان‌ها است.

پرداخت بدهی پیمانکاران از بستر انضباط مالی

زاکانی با اشاره به پرداخت بدهی پیمانکاران و در پاسخ به این سوال که منابع مالی این پرداخت‌ها از کجا بوده است گفت: بخشی از این پول از بستر انضباط مالی استفاده شده است و بیرون آمدن از تنش مالی از همین بستر بوده است همچنین در موضوعات مختلف فعال شدیم و نوع فعالی که برای نوسازی شهر صورت می‌گیرد نیز برای ما منابع زا است.

وی ادامه داد: در حوزه مولدسازی به هیچ وجه منابع خود را خام نمی‌فروشیم و این خود ظرفیت بزرگی را برای شهر ایجاد می‌کند و سود آن به شهر می‌رسد و از طریق مشارکت امکان و سرمایه ایجاد می‌شود.

مردم می‌توانند فقر را تحمل کنند اما تبعیض را خیر

زاکانی تصریح کرد: شهر گران است و تلاش ما ارزان شدن شهر است اگر میادین میوه و تره بار نبودند قیمت میوه شب عید بسیار بالا می‌رفت همچنین تسهیلات برای ۱۸۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود تا نرخ اجاره نشینی کاهش یابد.

شهردار تهران گفت: مردم می‌توانند فقر را تحمل کنند اما تبعیض را خیر.

سرانجام پرونده هوای پاک

وی با اشاره به پرونده هوای پاک و درباره موتورسیکلت‌های برقی گفت: یکی از اهداف شهرداری عبور از سوخت‌های فسیلی و استفاده از برق است هدفگذاری شهرداری استفاده از ۴۰۰ هزار موتور برقی است و با وزارت صمت هدفگذاری کرده‌ایم و این‌ها موتورهای کار است و همچنین ایجاد تسهیلات برای موتورهای دیگر نیز در دستور کار است.

زاکانی ادامه داد: روز گذشته جلسه‌ای با وزیر نفت و شرکت ملی نفت برگزار شد تا درباره مقدمات کار تصمیمات لازم صورت گیرد راهکارهای قانونی هنوز وجود ندارد و به دنبال این هستیم تا راهکارها ایجاد شود و خرید ۱۰۰ اتوبوس برقی نیز در دستور کار است و به دنبال فراهم کردن زیرساخت خودروی برقی نیز هستیم.

درباره انبار نفت شهران هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم

شهردار تهران درباره انبار نفت شهران گفت: در این زمینه هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

دست فروشی منعی ندارد

وی در پاسخ به این سوال که برای دست فروشان چه اقداماتی صورت گرفته است گفت: دست فروشی منعی ندارد و منع را برای ایجاد مزاحمت و سد معبر قرار داده‌ایم و اصل دست فروشی صحیح است و در منطقه ۱۹ فضایی ایجاد شده است.

زاکانی ادامه داد: ساماندهی دست فروشان از طرف میادین و پارک‌ها و ایجاد فضاهای مناسب اولین مواجه ما بود و به دلیل تنوع کار خوب پیش نرفت و نرم افزاری طراحی شده است.

شهردار تهران درباره فشارهای زیست محیطی در مناطق و امکانات بارگذاری زمین برای ساخت مسکن در مناطق گفت گفت: برخی از مناطق زیرساخت‌های لازم را ندارند ۱۴ منطقه هنوز بارگذاری برای ساخت مسکن نشده‌اند امروز مبتنی بر الگوهای زیست محیطی تمام سرانه‌های زندگی تدوین شده‌اند.

شرط زاکانی برای همکاری شهرداری تهران با آمریکا

وی در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه نیویورک و لس آنجلس نیز مشکلاتی شهری مشابه با تهران دارند و آیا به دنبال همکاری با آنها نیستید گفت: ما محدودیتی نداریم اما شرط آن مواجهه منطقی و به دور از نگاه سیاسی است.

سرانجام املاک شهرداری

زاکانی در پاسخ به این سوال که میزان اموال بازگشته به شهرداری تهران چقدر بوده و سرانجام املاک شهرداری چه شد؟ گفت :۲۰ هزار میلیارد تومان از اموال شهر بازگشت و این مسیر دنبال می‌شود ۴۷ مشارکت در گذشته دچار شکست شده بود و ابایی نداریم تا از حقوق رفته شهر بگویم بلکه این حق مردم است.

وی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف قراردادی و شهرسازی فسادهایی وجود داشت که بهترین راه مقابله با آن سیستمی شدن کار و شفاف شدن قراردادها بود.

شهردار تهران بهترین مسیر را برای مقابله با فساد و بازپس‌گیری انواع شهر ایجاد کردیم تا در بستر آن کمتر شعار دهیم.

زاکانی درباره عرضه ملک در بورس گفت: دو ملک وارد بورس شد و خرید و فروش‌های خود را از طریق بورس انجام می‌دهیم و اما پس از آنکه ملک خود را وارد بورس کردیم مجموعه‌ای آن را تصرف کرد.

شهرک سازی‌های جدید در پایتخت

وی در پاسخ به این سوال که نتیجه کلنگ زنی‌ها با کجا رسیده است و همچنین درباره اجاره داری گفت: در این حوزه سال گذشته قرارگاه جهادی مسکن را دنبال کردیم و ۴۷۰ هزار واحد تفاهم نامه نوشته شد و ۳۴ هزار واحد برای شهرداری تهران بارگذاری شد و برخی از آنها در حال ساخت است و برخی دیگر نیز منتظر جواب الگوی الگو هستند که اولین شهرک در منطقه ۱۹ و دومین شهرک در منطقه ۲۱ ایجاد خواهد شد.

برنامه دولت و مجلس برای اجاره داری

زاکانی گفت: در دولت بحث اجاره داری مطرح است و مسیری که دنبال می‌شود ارائه نقشه و برنامه ویژه به شهرداری تهران است.

شرکت کنترل ترافیک قرار نیست منحل شود

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت حواشی شرکت کنترل ترافیک گفت: شرکت کنترل ترافیک یکی از مهمترین شرکت‌های ما است و هم کمبود دوربین و هم اختلال در آنها و هم آسیبی که سال گذشته ایجاد شد ما را به این نتیجه رساند که شرکت کنترل ترافیک نرم افزار و تحول تهران را به دست بگیرد و کاری که انجام دادیم قانونی و درست بود شرکت کنترل ما ادغام می‌شود نه منحل، بلکه شرکتی اختصاصی خواهد داشت که آن شرکت پاسخگوی موارد باشد.

وی ادامه داد: اطلاعات محرمانه شهروندان بهتر مراقبت می‌شود و ما به آینده نگاه می‌کنیم شرکت گسترش می‌یابد.

امیدواریم با تأیید شورای شهر تراموا را ایجاد کنیم

زاکانی درباره اتوبوسرانی گفت: چهره شهر و خطوط اتوبوسرانی تقویت خواهد شد و شروع آن خط شرقی و غربی است و امیدواریم با تأیید شورای شهر تراموا را ایجاد کنیم.

زاکانی در پاسخ به سوالی درباره برنامه شهرداری تهران در حوزه حجاب گفت: موضوع حجاب قانونی و شرعی است و سلیقه‌ای و فردی نیست و موضوعی اجتماعی است.

وی ادامه داد: موضوع حجاب متعلق به دوره اخیر نیست و این موضوع جامع است و هم جنبه تببینی و هم جنبه تشویقی و اطلاع رسانی و هم جنبه تذکری و مبتنی بر چهارچوب‌های قانونی دارد.

جداسازی واگن‌های مترو صیانت از حریم بانوان است / خارجی‌ها هم به دنبال الگو گرفتن از شهرداری

زاکانی گفت: در حوزه حجاب ۶ ماه است کار کرده‌ایم و این امری اعمالی است و باید گام به گام خدمت ارائه دهیم و در بیش از ۷۰ ایستگاه مترو خدمات ایجابی را ارائه می‌دادیم و معتقد بودیم بسیاری از افرادی که حجاب را رعایت نمی‌کنند به نوعی شرایط جدید را ایجاد می‌کنند.

شهردار تهران گفت: خواهش ما این است که درون محیط‌های اجتماعی حتماً حجاب رعایت شود و جداسازی واگن‌ها صیانت از حریم بانوان است ۱۲۹ رام قطار ما ۷ واگن مرتبط به یکدیگر دارند و خارج از کشور نیز اکنون در حال الگو گرفتن از تهران برای جداسازی هستند این جداسازی‌ها پرده نیست بلکه قابی است که روی آن نقش و نگار به کار رفته است.

زاکانی گفت: امر به معروف و نهی از منکر در جای خود اما خط قرمز شهرداری تهران مواجه مردم با یکدیگر هستند و تمامی مجموعه مدیریت شهری برای خدمت به بانوان فعال هستند.

واگذاری دو ورزشگاه امام رضا و شهید کاظمی

شهردار تهران درباره واگذاری دو ورزشگاه امام رضا و شهید کاظمی به استقلال و پرسپولیس و همچنین وضعیت ورزش در تهران گفت: عمده امکانات ورزشی تهران در اختیار شهرداری تهران است سال گذشته در قهرمان شهر ۶۳۰ هزار نفر با یکدیگر به رقابت پرداختند.

وی ادامه داد: دو مجموعه مطرح شده را با وزارت ورزش تفاهم کرده‌ایم و هر هفته این موضوع دنبال می‌شود تا از طریق قانونی موضوع دنبال شود.

۵۰۰ اتوبوس دوکابینه و ۲۹ رام قطار بازسازی خواهد شد

زاکانی درباره بازسازی اتوبوس‌ها گفت: ۵۰۰ اتوبوس دوکابینه بازسازی خواهد شد و امیدواریم هزار دستگاه خود را برای واردات در سال جدید داشته باشیم و در شش ماه دوم اتوبوس‌های جدید به تهران تحویل داده می‌شود همچنین ون ها نیز از مرداد ماه تحویل داده می‌شود.

شهردار تهران گفت: ۲۹ رام قطار مترو امسال بازسازی می‌شود و ظرفیت ۲۰ درصدی از واگن‌ها به ۸۰ درصد می‌رسد.

شهردار تهران گفت: ۸ ام آر اف پسماند در تهران وجود دارد و شرایط به گونه‌ای است که زباله‌ها به ۵۳ هزار مجموعه زباله منتقل می‌شود و روزانه ۵ هزار و ۶۰۰ تن انتقال مواد صورت می‌گیرد و در ام آر اف ها تفکیک صورت می‌پذیرد و امیدوارم در حوزه پسماند چهره شهر را تغییر دهیم.

زاکانی با اشاره به وضعیت ترافیک تهران گفت: ۶۶ درصد ترددها با خودروی شخصی است و به دنبال این هستیم تا این ترددها را به ۵۵ درصد کاهش برسانیم و بر همین اساس ساماندهی ناوگان حمل و نقل در دستور کار است.

دستگیری متخلفان در شهرداری تهران

وی درباره شفافیت در شهرداری تهران و دستگیری تعدادی از مدیران شهرداری تهران گفت: تخلف چند نفر توسط شهرداری تهران کشف شد و شهرداری تهران خود با این موضوع برخورد کرد و موضوع را به سمع دستگاه‌های نظارتی رساند و به هیچ وجه کوچک‌ترین خطاها را هم نمی‌پذیریم دو سه مورد تخلف شناسایی شد و عده‌ای محدود تخلفاتی را انجام داده بودند.

دستور رئیس جمهور درباره کودکان کار

شهردار تهران درباره کودکان کار گفت: روز گذشته رئیس جمهور دستوری درباره این موضوع صادر کرد و مقدمات آن عملیاتی شده است و در دستور دولت قرار خواهد گرفت.

وی درباره فرونشست زمین گفت: این موضوع مربوط به امروز و دیروز نیست و برداشت بی رویه‌ای های زیر زمینی شرایطی را ایجاد کرده است که در جنوب و بخش زمینی مشکلاتی ایجاد شود و فرایندهای بازچرخانی آب و باز پروانی آب در دستور کار است.

زاکانی درباره مترو پرند گفت: مترو پرند امری سه جانبه میان شهرداری تهران، وزارت راه و پیمانکار است اما اختلاف نظری درباره تحویل زمین وجود داشت و جلسه‌ای در حاشیه هیأت دولت تشکیل شد و استاندار مسئولیت کار را برعهده گرفت و امیدواریم تا نیمه اول امسال این افتتاح صورت گیرد.

شهردار تهران درباره دستگیری ۵ نفر در حوزه هوای پاک گفت: این افراد مسئولان دوره قبل بودند و گفته شد شهرداری به تمام وظایف خود عمل کرده است اما مواد آلاینده تهران هم گازها و هم ذرات معلق هستند و متولی اصلی این برنامه سازمان محیط زیست است و شهرداری تهران اگر تردد را کنترل کند بخش زیادی از آلایندگی از بین خواهد رفت.

وی در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران چه برنامه‌ای برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس دارد گفت: بخشی از ظرفیت‌های شهرداری از طریق گلزار شهدا است.

وی گفت: یکی از پروژه‌های کلانی که مطالعات آن تا پانزدهم ماه جاری انجام می‌شود پروژه شهید متوسلیان است این پروژه بالاترین مطلوبیت را برای گشایش در شهر داشته است و بنا شد تا منابع مالی آن از طریق مولدسازی انجام شود و ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع می‌خواهد.

زاکانی درباره زلزله احتمالی در تهران و اقدامات ایمنی صورت گرفته گفت: یکی از اقدامات لازم ایجاد زمینه نوسازی بافت ناپایدار بود و ۶۸ درصد رشد پروانه‌ها در بافت داشته ایم و به شدت در حال توسعه این امر هستیم.

شهردار تهران درباره لیست ساختمان‌های ناایمن گفت: این لیست دقیق نیست و فقط از منظر آتش نشانی تدوین شده است و به دنبال تدوین لیست دقیق هستیم.

انتهای یپام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.