×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نهادهایی که در حوزه حجاب پاسخگو نیستند را بشناسید

به گزارش تهران۲۴، این روزها مجلس در حال بررسی «لایحه گسترش عفاف و حجاب» است و محمدباقر قالیباف گفته پس از تصویب آن در کمیسیون مربوطه، با اولویت در دستور کار صحن علنی قرار خواهد گرفت. اما پیش از این هم دستگاه‌های مختلف وظایفی برای نهادینه کردن حجاب داشته‌اند. اولین بار در سال ۱۳۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، اصول و مبانی و روش های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف را خطاب به دستگاه‌های مختلف مصوب کرد. در سال ۱۳۸۴ نیز بر اساس متن همین مصوبه راهبردهای گسترش حجاب به نهادهای مسئول توسط این نهاد اعلام شد. مهرماه سال ۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه‌ای با عنوان «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» را برای اجرا به دستگاه‌های مسئول ابلاغ کرد.

در همین راستا خبرگزاری فارس با ارسال نامه به نهادهایی که در مصوبات قبلی وظائفی برای آنان تعیین شده بود، از آنها خواست تا عملکرد خود در حوزه عفاف و حجاب را اعلام کنند. در این نامه خواسته شده بود تا در گزارش جامعی در دو بازه زمانی از زمان ابلاغ قانون توسط رئیس‌جمهور وقت (سال ۱۳۸۴) لغایت پایان تابستان ۱۴۰۱ و همچنین عملکرد ۹ماهه گذشته (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تاکنون) را در اختیار این خبرگزاری قرار بدهند.

در این گزارش ابتدا به سراغ نهادهایی خواهیم رفت که نامه خبرگزاری فارس را بی‌پاسخ گذاشتند و یا پاسخ را بعد از پاسکاری بین معاونت‌ها و بخش‌های مختلف خود به زمانی نامعین موکول کردند. در ادامه نیز پاسخ نهادهایی که درباره عملکرد خود در حوزه عفاف و حجاب شفاف‌سازی کردند، مرور خواهد شد. این گزارش به خوبی نشان می‌دهد چرا موضوع حجاب به آخرین نهاد مرتبط، یعنی نیروی انتظامی کشیده شده است.

سازمان‌هایی که پاسخگو نبودند

وزارت ورزش و جوانان؛ مسئول مشخص نیست

نامه خبرگزاری برای پیگیری عملکرد وزارت ورزش و جوانان به روابط عمومی این وزارتخانه ارسال شد. بعد از مدتی روابط عمومی پاسخ داد که حوزه عفاف و حجاب مربوط به معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی است. نامه جدیدی خطاب به آن معاونت نوشته و از طریق مسئول ارتباط با رسانه معاونت فرهنگی برای ایشان ارسال شد. اما بعد از گذشت حدود یک ماه پاسخی از معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان به خبرگزاری فارس نرسید.

وزارت میراث فرهنگی؛ مشکل اصلی دستشویی است!

نامه‌ای خطاب به مدیرکل روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از طرف خبرگزاری فارس ارسال شد و از وی خواسته شد عملکرد وزارتخانه خود را در سالهای گذشته پیرامون موضوع عفاف و حجاب گزارش دهند. این نامه با اینکه توسط مدیرکل روابط عمومی وزارتخانه رویت شد، اما هیچوقت پاسخی برای آن به خبرگزاری فارس ارسال نشد. البته صحبت‌های جنجالی وزیر گردشگری درباره حجاب و بیان اینکه مشکل اصلی این وزارتخانه فعلا احداث دستشویی است،  سرخط بسیاری از رسانه هاست. (اینجا بخوانید)

معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری؛ فعلا وقت نداریم!

نامه خبرگزاری فارس به معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری خطاب به انسیه خزعلی رئیس این معاونت نوشته و به روابط عمومی حوزه ارسال شد. در ابتدا از خبرنگار فارس خواسته شد که نامه را مجددا از طریق فکس به دبیرخانه معاونت ارسال کند. در پاسخ به فکس ارسال شده شخصی که حاضر نشد خود را معرفی کند به خبرنگار ما گفت که تهیه اینچنین گزارشی بسیار وقت‌گیر است و از آنجایی که خانم خزعلی برنامه کاری بسیار شلوغی دارند برای ارسال پاسخ، زمان معین و حتی بازه زمانی مشخص نخواهد شد. تا زمان نوشتن این گزارش، پاسخی از معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به خبرگزاری فارس ارسال نشده است.

وزارت بهداشت: خیلی کار کردیم اما نمی‌گوییم

روابط عمومی وزارت بهداشت ابتدا از خبرگزاری فارس برای تهیه گزارش مهلت خواست. این مهلت ۳بار تمدید شدو بعد از آن خبرنگار حوزه به معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با ریاست عباس شیراوژن ارجاع داده شد. پاسخ نهایی معاونت مذکور این بود که وزارت بهداشت کارهای خوبی در این زمینه انجام داده است اما مایل به رسانه‌ای کردن آنها نیست.

شهرداری تهران: کارگروه داریم

مرکز ارتباطات شهرداری تهران، در پاسخ به درخواست خبرگزاری فارس اظهار کرد که کارگروهی در این زمینه مشغول به فعالیت است که ریاست آن بر عهده  معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری و دبیری آن با مشاور امور زنان شهردار تهران است. پیگیری های خبرنگار فارس از این دو حوزه مسئولیت تا کنون به نتیجه نرسیده است.

سازمان بهزیستی: زمان می‌خواهیم

سازمان بهزیستی کشور برای ارسال گزارش عملکرد خود در حوزه عفاف و حجاب زمان خواست اما تا زمان نگارش این گزارش که حدود یک ماه از درخواست اولیه می‌گذرد، پاسخی از این نهاد دریافت نشده است.

قوه قضائیه: شاید وقتی دیگر

نامه پیگیری خبرگزاری فارس، در هفته قوه قضائیه به این نهاد ارسال شد و مرکز رسانه قوه قضائیه اظهار کرد که فعلا درگیر برنامه‌های این هفته هستیم. بعد از پایان هفته قوه قضائیه پیگیری‌های خبرنگار حوزه به جایی نرسید و پاسخی از این مرکز دریافت نشد.

حوزه علمیه: فعلا جوابی نداریم

 پس از پیگیری‌های مکرر، نامه‌نگاری و حتی ارسال سئوال، حوزه علمیه کل کشور، سئوالات خبرنگار فارس را بی‌جواب گذاشتند.

وزارت راه و شهرسازی: مسئول مربوطه گم شده

خبرگزاری فارس ۳بار در مقاطع زمانی مختلف از رئیس اداره رسانه وزارت راه و شهرسازی، خواست گزارشی از عملکرد وزارتخانه خود در حوزه حجاب، برای این رسانه ارسال کند. پاسخ مسئولین این وزارتخانه تا لحظه نوشتن این گزارش این بود که« باید مسئول این قضیه را در وزارتخانه پیدا کنیم»!

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی هم به درخواست شرح عملکرد خود در حوزه عفاف و حجاب پاسخی ندادند.

سازمان‌های پاسخگو

اما مابقی نهادها هر یک به نحوی به درخواست خبرگزاری فارس پاسخ دادند. برخی موارد را خود وزیر و رئیس مربوطه و برخی را معاونین و نهادهای ذی‌ربط شرح دادند. خبرگزاری فارس صرفا به بیان پاسخ مسئولان مربوطه می‌پردازد و ارزیابی کیفی این اقدامات را به مخاطبان واگذار می‌کند.

وزارت کشور: اقدام از شما، حمایت از ما!

احمد وحیدی، وزیر کشور که از مسئولین دغدغه مند در حوزه گسترش حجاب و عفاف است به خبرنگار ما گفت: از تشکل های مردمی و کسانی که می‌خواهند در حوزه تبیین، ترویج و تبلیغ و ایجاد فضاهای مناسب برای آگاه‌سازی بهتر در حوزه عفاف و حجاب فعالیت کند حمایت می‌کنیم.  آمادگی داریم از تشکل‌هایی که می‌خواهند در حوزه امر به معروف و نهی از منکر فعالیت کنند، حمایت کنیم. (اینجا)

وزارت آموزش و پرورش: مربیان را آموزش داده‌ایم

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: فراخوان دادیم تا تعداد زیادی از فعالان حوزه حجاب و عفاف که آموزش‌های ویژه برای مربیان داشتند به کمک ما بیایند و از طریق این مربیان بتوانیم معلمان مدارس دخترانه و مربیان پرورشی را تحت آموزش قرار دهیم. همچنین علاقه‌مند هستیم تعدادی از کانون‌های فرهنگی ـ هنری را به کانون‌های کاملا دخترانه تبدیل کنیم که با چینش دخترانه و برنامه‌های دخترانه طراحی شود. بخشی از اردوگاه شهید باهنر  فضای مستقل برای خانم‌ها دارد و درخواست کردیم ۲، ۳ اردوگاه دیگر کشوری این کار را انجام دهیم. (اینجا)

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: با تولیدکنندگان لباس حجاب قرارداد بسته‌ایم

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای تولید انواع لباس حجاب با تولیدکنندگان قراردهایی بسته شده است.  تسهیلات کم‌بهره به این تولیدکنندگان ارائه می‌دهیم. جشنواره گوهرشاد ( پوشش اصیل ایرانی- اسلامی) را در اواخر تیر ماه برگزار می‌کنیم. پویش‌های مردمی در حوزه عفاف و حجاب داریم. لیگ بزرگ بازی های رایانه‌ای را با حضور یک میلیون نفر برگزار می‌کنیم. (اینجا)

سازمان اداری و استخدامی کشور: منشور اخلاقی ابلاغ کرده‌ایم

میثم لطیفی معاون رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: منشور اخلاقی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است. در ارزیابی جشنواره شهید رجایی یکی از محورهایی ارزیابی دستگاه‌های اجرایی عملکرد در اجرای قانون عفاف و حجاب است. (اینجا

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: ستاد تشکیل داده‌ایم

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ستادی در بحث عفاف و حجاب در وزارتخانه تشکیل شده است. (اینجا)  مدیرکل فرهنگی وزارت تعاون نیز گفته اگر یک تولیدکننده محصولات حجاب، برای رونق کسب و کار خود تسهیلات بانکی بخواهد، به نظام بانکی معرفی می‌کنیم (اینجا)

وزارت صنعت، معدن و تجارت: مواد اولیه چادر مشکی داخلی است

وزارت صمت پاسخگویی درباره عملکرد خود در حوزه عفاف و حجاب را به مدیرکل دفتر صنایع و منسوجات ارجاع داد. محسن گرجی گفت: مواد اولیه تولید پارچه چادر مشکی در داخل تولید می‌شود. رویداد منطقه‌ای و استانی مد و لباس برای عرضه کالاهای حجاب در مکان‌های مختلف از جمله نمایشگاه‌ها و هتل ها برگزار کرده‌ایم . یک قواره پارچه چادر مشکی ایرانی با قیمت مناسب به دارندگان کارت حکمت تعلق گرفته است. (اینجا)

وزارت اقتصاد و دارایی: چادر مشکی وارد نمی‌کنیم

وزارت اقتصاد و دارایی نیز پاسخگویی به عملکرد وزارتخانه را وظیفه گمرک دانست. محمد رضوانی‌فر؛ رئیس کل کمرگ کشور گفت: در سال‌های اخیر واردات کالای مرتبط با حجاب نداشته‌ایم. با راه‌اندازی کارخانه نساجی حجاب شهرکرد نیز واردات پارچه چادر مشکی نداشته‌ایم، ۲ کارخانه تولید چادر مشکی در کشور راه‌اندازی شده است. (اینجا)

ستاد امر به معروف و نهی از منکر: درحال تربیت مربی هستیم

سیدمحمدصالح هاشمی‌گلپایگانی؛ دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: بررسی ۱۸عرصه تخصصی و مبنا قرار دادن آنها برای مجموعه‌های مردمی، شروع کار آموزش هزار مربی امر به معروف و ایجاد شورای امر به معروف در همه ادارات کارهایی است که انجام شده است. (اینجا

سازمان تبلیغات اسلامی: هزار و دویست برنامه در حال اجرا داریم

 سازمان تبلیغات برای شرح عملکرد خود در حوزه عفاف و حجاب، نشستی عمومی در  نیمه خرداد برگزار کرد. حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست گفت: بیش از ۲۰ برنامه طراحی شده است اما آنگونه که باید مورد حمایت قرار نگرفتیم.

حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات نیز گفت: هزار و دویست عنوان برنامه در استان‌های مختلف در حال اجرا است و دویست صفحه گزارش برنامه‌ها را تدوین کرده‌ایم. سند مسأله‌شناسی در زمینه عفاف و حجاب تدوین شد‌ه است طرحی با عنوان عفاف و حجاب نگارش شده است. در حوزه نوجوانان هم طرح‌هایی داریم و همگی را برای رئیس جمهور و مسئولان دیگر ارسال کرده‌ایم. (اینجا)

شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی: راضی نیستیم!

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک نشست عمومی و زنده اینترنتی گفت: مصوباتی برای حجاب و عفاف نوشته‌ایم که در جاهایی ضعف قانونی دارد و قرار است دولت لوایحی بدهد و مجلس تصویب کند. شورایی تشکیل دادیم و کار نظارت را انجام می‌دهیم. (اینجا و اینجا)

شورای فرهنگ عمومی نیز یکی از زیرمجموعه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است.  سید مجید امامی دبیر این شورا گفت: دستور العمل تولید، توزیع و تبلیغ لباس به تصویب وزیر رسیده و به همه اصناف کشور ابلاغ شده است ولی از عملکرد اتحادیه‌ها در این زمینه راضی نیستم. در طرح شیما به بیش‌ از ۷۵۰ نفر طراح و تولیدکننده لباس، شناسه طراح ایرانی تعلق گرفته است.نظارت بر فضای مجازی و اماکن را جدی دنبال می‌کنیم. قرارگاه‌هاه‌های زیست عفیفانه را نیز ایجاد کرده‌ایم. (اینجا

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: تشکیل شورای هادی

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: قوانین و آئین نامه حجاب و عفاف شامل بسته اجرایی و سیاستی این حوزه گردآوری و سال گذشته به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. (اینجا)

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد نیز در این باره بیان کرد: نهادهای ذی‌ربط در دانشگاه موظف شده‌اند به جلوگیری از  اقدامات بازدارنده و مخل یادگیری دانشجویان مانند تبرج، رفتار مخالف شأن کلاس و دانشگاه و حاضر شدن دانشجو با پوشش نامناسب و نابسامانی های رفتاری که برهم زننده فضای سالم و مانع ایجاد محیط امن برای همه افراد در یادگیری علم است.

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی نیز گفت: براساس دستورالعمل وزارت علوم یک شورا به نام شورای هادی تشکیل دادیم که به آموزش و فرهنگ سازی در حوزه حجاب و پوشش می‌پردازد.

اتاق اصناف تهران: درباره اهمیت حجاب پیامک زدیم

علی توسطی رئیس اتاق اصناف تهران گفت: با مدیران و مسئولان مال‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و پاساژها و روسای اتحادیه‌های صنفی در راستای تعیین یک سری شیوه نامه‌ها  در رابطه با موضوع حجاب جلساتی را برگزار کرده‌ایم. همچنین اتاق اصناف تهران از طریق ۳۳۰ هزار تلفن همراه که اطلاعات آن در اختیار سازمان صمت استان تهران بوده، برای صاحبان پروانه‌های کسب پیامک ارسال کرده و از طریق این پیامک‌ها مسائل ایجابی، سلبی و ارشادی درباره اهمیت حفظ حجاب اطلاع‌رسانی شده است. (اینجا)

فرودگاه مهرآباد: جلوی تبلیغات هنجارشکن را گرفته‌ایم

اما ‌ابراهیم مرادی، مدیرکل فرودگاه مهرآباد گفت: یکی از کارهای ما عدم حمایت و جلوگیری از تبلیغ کالاهای تجاری که‌ در راستای اصول و شعائر حجاب و عفاف نیستند. ۳۰۰ قواره چادر مشکی به همه بانوان شاغل در فرودگاه مهرآباد، بسته فرهنگی ملزومات حجاب به بانوان برای روز مادر و ۶۰۰بسته فرهنگی عفاف و حجاب به دختران ۱۰ تا ۱۵ سال مسافر به مناسبت روز دختر اهدا کردیم. طراحی و اجرای پویش مهربانو و انتخاب بانوی نمونه عفاف و حجاب از بین ۳۰همکار خانم با اهدای جوایز نفیس، برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینارهای مرتبط با حوزه خانواده و ازدواج آسان و مسائل روانشناسی مرتبط با حضور اساتید معروف کشوری، نصب تابلو‌ با موضوع ترویج عفاف و حجاب در ترمینال‌ها، محوطه‌ و خیابان اصلی فرودگاه، اهدای بیش از ۵۰۰ جلد کتاب «مسئله حجاب» شهید مطهری به مسافران در ترمینال‌ها از جمله دیگر کارهای ما در حوزه حجاب است.

مدیرکل فرودگاه مهرآباد افزود: رصد و تذکر کتبی به فروشندگان غرفه‌های فرودگاهی در خصوص رعایت حجاب اسلامی، ارسال پیامک و اعلام ضرورت رعایت حجاب در همه اماکن فرودگاهی، اعلام و تأکید بر ضرورت رعایت شئونات اسلامی در همه سالن‌های فرودگاه،برگزاری جلسات مشترک هماهنگی بین اداره حراست فرودگاه و حراست شرکت‌های هواپیمایی و خدمات زمینی در خصوص توجیه کارکنان در مورد رعایت قوانین حجاب و عفاف از دیگر موضوعاتی بوده است که این اداره کل در موضوع عفاف و حجاب، بر انجام آن اهتمام داشته است. (اینجا)

خبرگزاری فارس همچنان آماده دریافت گزارش و انعکاس اقدامات نهادها و سازمان‌ها برای ترویج حجاب است.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.