به گزارش تهران۲۴، جواد اوجی وزیر نفت صبح امروز ( سه شنبه ۱۱ بهمن) برای پاسخ به سوال مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.
وضعیت توزیع گاز LPG در میان خانوارها و خودروها ساماندهی نشده است
بر همین اساس در ابتدا عبدالعلی رحیمی مظفری عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، گفت: بر اساس بند (ح) تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ به دولت تکلیف شده وضعیت توزیع LPG در میان خانوارها و خودروها را ساماندهی کند، اما همچنان آیین نامه اجرایی آن ابلاغ نشده و عملا اجرا نشده است و حق بسیاری از مردم ضایع شده است.
وی افزود: طبق این بند وزارتخانههای نفت و کشور موظفند امکان احداث جایگاهها و زیرساخت استفاده قانونمند از سوخت گازمایع (ال.پی.جی) در ناوگان حمل و نقل با اولویت ناوگان عمومی و حمل بار را به کمک بخشهای خصوصی و عمومی، تا سقف مجموع دو میلیون تن در سال فراهم کنند.
توزیع گازبه خودروها ساماندهی شود
پس از توضیح نماینده کمیسیون مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی در تشریح سوال خود از وزیر نفت، گفت: مجموع تولید گاز مایع کشور ۱۲ میلیون تن است. مجموع تولید کشور ۱۲ میلیون تن است و در حالحاضر اتفاقی که افتاده است بهعلت عدم توزیع مناسب در کشور، ما صفهای طولانی در این زمینه داریم و اتفاقاتی که افتاده آنست که توزیع مناسب در حوزه های مختلف، اتفاق نمیافتد.
شریعتی ادامه داد: در زمینه توزیع گاز خودروها نیز بهصورت غیراستاندارد اتفاق میافتد و بالغ بر یک میلیون تن برآورد میشود به جهت آنکه ما از ۲ونیم میلیون تن تولید پالایشگاههایمان تقریباً حدود یک میلیون تن بهصورت غیررسمی توزیع میشود و نیاز است که این ساماندهی اتفاق بیفتد.
ظهر امروز (سهشنبه ۱۱ بهمنماه) شریعتی در ادامه با اشاره به سوالش اظهار کرد: مجموع تولید گاز مایع ۱۲ میلیون تن است که همان ال پی جی و کپسولهایی است که در اختیار مردم قرار گرفته است.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجموع تولید گاز مایع کشور ۱۲ میلیون تن است اما اکنون به دلیل بهسوزی نامناسب شاهد صفهای طولانی در کشور هستیم و در نتیجه خودروها به صورت غیراستاندارد از این گاز مایع استفاده میکنند. سهم پالایشگاهها از گاز مایع ۲.۵ میلیون تن است که تقریبا ۱.۱ میلیون تن مصرف، ۴۰۰ هزار تن صادرات و یک میلیون تن مصرف غیررسمی است که عمدتا برای خودروها مصرف میشود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با یادآوری بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: در بند «ح» ۱۴۰۰ مطالبی آمد تا ساماندهی به نحوی اتفاق بیفتد که مردمی که از لوله کشی گاز بهرهمند نیستند با قیمت مناسب گاز مایع داشته باشند و هم وضعیت استفاده در خودروها ساماندهی شود. این اتفاق در بودجه سال ۱۴۰۰ اجرایی نشد. در تبصره ۱۴ سال ۱۴۰۱ در جدول مصارف ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای شرکت ملی پالایش و پخش پیش بینی شد تا با ساماندهی و راه اندازی جایگاهها موضوع استفاده از سوخت مایع و استاندارد سازی در خودروها را دنبال کند که آییننامه آن با تاخیر بسیار زیاد آبانماه در هیات دولت تصویب شد. بعد از آن معطل تعیین قیمت در ستاد تنظیم بازار بودند که آن هم انجام شد.
وی اضافه کرد: بحث استاندارد را مطرح کردم که استاندارد شماره ۴۲۶۴ سازمان استاندارد در بندهای یک تا ۲۵ کاملا بحث استفاده از استاندارد گاز مایع در خودرو را با جزییات تدوین کرده که ممکن است احتیاج به بروزرسانی باشد اما این مانعی برای اجرای قانون نیست چون در دهه ۷۰ هم اجرا میشدند.
شریعتی در ادامه بیان کرد: اگر آییننامه اجرا نشود در حکم کاغذ پاره است؛ استفاده غیرمجاز LPG مشکلاتی برای CNG ایجاد کرده چون قیمت پایین، کیفیت بهتر و استهلاک موتور کمتر است و بسیاری از افراد غیررسمی و غیرمجاز از آن استفاده کرده و شبکه CNG را دچار مشکل کردند. بسیار از جایگاهداران در کشور به ویژه در شهرهای کوچک دچار مشکل شده و در حال ورشکستگی هستند که اگر سریعتر این موضوع اصلاح نشود بسیاری از جایگاهداران دچار ضرر میشوند.
وی ادامه داد: قیمت صادراتی LPG بیشتر از بنزین نیست؛ در تبصره ۱۴ قیمت صادراتی میانگین بنزین و گازوئیل ۷۰۰ دلار و LPG را ۵۰۰ دلار آورده پس در صورت جایگزین، اثر اقتصادی برای دولت دارد. بسیاری از این کشورها تولیدکننده گاز مایع نیستند و با قیمت گزاف میخرند و استفاده میکنند.
شریعتی با اشاره به سابقه استفاده از این سوخت در دهه ۷۰ گفت: ابتدا تاکسیها از این سوخت استفاده کردند اما به دلیل آن که میزان تولید در آن زمان کم بود کنار گذاشته شد و وزارت نفت در دولت قبلی بدون کار کارشناسی و علمی آن را حذف کرد که این موضوع خلاف بحث پدافند غیرعامل است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در برخی شهرها مشکل قاچاق و استفاده غیراستاندارد خودروها از این سوخت وجود دارد، گفت: میتوان بحث آلودگی هوا را از طریق استفاده از این سوخت کاهش داد و خودروهای حمل و نقل عمومی از آن استفاده کنند. به نظر میرسد بدنه وزارت نفت نمی خواهند این موضوع را دنبال کنند.
وی افزود: سهم شرکت ملی نفت از متان، میعانات گازی و نفت خام ۱۴.۵ درصد است اما به دیل غفلت در ادوار گذشته و عدم توجه دولت محقق نشده، این احتمال است که نمی خواهند از این درآمد بزرگ چشمپوشی کنند البته نمیتوانم قطعی بگویم چون هیچ مستنداتی به ما ارائه نمیدهند. احتمال فساد نیز است لذا نهادهای نظارتی این موضوع را دنبال کنند.
شریعتی در ادامه خاطرنشان کرد: درآمد شرکت ملی گاز از این موضوع در سال ۹۸ حدود ۵.۵ هزار میلیارد تومان، در سال ۹۹ حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰ این درآمد با افزایش تصاعدی به حدود ۱۱۳ هزار میلیارد تومان رسید و در طی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با وجود دنبال کردن بنده برای آوردن ارقامی از آن در بودجه با مخالفت سخت دولت قبل و فعلی روبرو شدیم به همین دلیل به تبصره (۱۴) رفت و خرج مسائل دیگری شد، در لایحه بودجه سال آینده صفر ریال از این درآمد بسیار زیاد آمده در حالی که پیشبینی درآمد LPG برای سال آینده ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ بحث ما این نیست که این موضوع برای هزینههای جاری صرف شود بلکه میتواند برای هزینههای سرمایهگذاری مورد استفاده قرار گیرد اما با نظارت مجلس باشد.
شریعتی در پایان گفت: مجموعاً ۸ میلیون تن مصرف و صادرات داریم اما معلوم نیست برای ۴ میلیون تن از ۱۲ میلیون تن تولیدی چه اتفاقی می افتد؟ البته بخشی از آن در خطوط لوله تزریق می شود؛ انتقاد ما این است که چرا مسئولان زمانی که خودشان در حوزه مسئولیت نیستند، انتقاد می کنند، اما در زمان مسئولیت قدمی پیش نمی برند مثلا آقای سالاری معاون وزیر نفت قبلا انتقاد می کرد که روابط مالی شرکت های تابع وزارت نفت غیرشفاف است اما اکنون هیچکدام از آن ها را در لایحه بودجه نیاورده است.
اوجی: در دولت سیزدهم بیش از ۵۰ درصد صادرات الپیجی داشتیم
در ادامه جواد اوجی وزیر نفت در پاسخ به سوال مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۵۰ درصد بیشتر از آخر دولت دوازدهم صادرات الپیجی داشتیم.
وی افزود: پس از اینکه قانون ابلاغ شد پیش نویس آیین نامه اجرایی استفاده از ال پی جی در خودروها را ابلاغ کردیم بدین منظور باید نظر محیط زیست و سازمان استاندارد اخذ می شود که در نهایت این آییننامه به تصویب دولت رسید.
وزیر نفت با بیان اینکه در آییننامه اجرایی ذکر شده بود قیمت گاز الپیجی باید مصوب شود و در نهایت در ستاد تنظیم بازار قیمتش مصوب شد، تصریح کرد: کماکان منتظر دستور رالعمل سازمان ملی استاندارد برای خودروها و جایگاهها هستیم.
وی افزود: به سرمایهگذارانی که در موضوع ایجاد جایگاههای الپیجی مایل هستند فراخوان دادیم وزارت نفت به تمام تعهدات قانونی اش عمل کرده است.
اوجی با بیان اینکه به محض تدوین شیوهنامه توسط استاندارد بر اساس فراخوانی که دادیم سریع اقدام خواهیم کرد، گفت: در بحث تولید ال پی جی ۵۰ درصد تولید بیشتر از دولت قبل داشتیم، وزارت نفت تمام تکالیفش را انجام داده است و منتظر هستیم شیوه نامه توسط محیط زیست ابلاغ شود.
اقناع مشروط شریعتی از توضیحات اوجی
در ادامه، مالک شریعتی نیاسر، از پاسخ وزیر نفت، درخصوص اینکه چرا وزارت نفت به تکلیف قانونی خود مصرح در بند (ح) تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر ساماندهی توزیع گاز مایع برای خانوارها و خودروها عمل نمی کند، با قید دو شرط برای وزیر مبنی بر اجرای قانون تا آخر بهمن ماه سال جاری و حمایت از شفاف و ضابطه مند شدن منباع ال پی جی شرکت گاز در بودجه، از توضیحات وزیر قانع شد.
علی نیکزاد ثمرین که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، پس از اقناع مشروط نماینده تهران از توضیحات وزیر نفت گفت: آقای وزیر، شما باید نسبت به مدیریت مصرف گاز در زمستان اهتمام بورزید و از ابتدای سال ۱۴۰۲ موضوع مصرف گاز در فصل زمستان را مدنظر داشته باشید.
پایان پیام/
https://tehran-24.ir/?p=125431