×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 30 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آمریکا کلاهک‌های هسته‌ای خود را در کدام کشورها مخفی کرده است؟

به گزارش تهران۲۴، به نقل از اسپوتنیک، از زمان پیدایش تسلیحات هسته‌ای در جنگ جهانی دوم، این سلاح‌ها به یکی از اجزای اصلی قدرت نظامی آمریکا بدل شده‌اند و واشنگتن ده‌ها کلاهک هسته‌ای در سراسر قاره اروپا مستقر کرده اما آنها کجا واقع شده‌اند؟

واشنگتن در زرادخانه خود حدود ۳ هزار و ۸۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد که روی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، زیردریایی‌ها و بمب‌افکن‌های راهبردی سوار شده‌اند.

موقعیت جغرافیایی کلاهک‌های هسته‌ای واشنگتن در «آمریکا»

شایان ذکر است که موقعیت مکانی تسلیحات هسته‌ای آمریکا در داخل این کشور جزو اطلاعات فوق طبقه‌بندی‌شده است. با این حال، چندین شهر مشهور در آمریکا وجود دارند که گفته می‌شود میزبان کلاهک‌های این کشور هستند.

برای مثال، بمب‌افکن‌های رادارگریز «بی۲ اسپیریت» نیروی هوایی آمریکا که قادر به حمل سلاح هسته‌ای هستند، در پایگاه «وایت‌من» در میسوری واقع مستقرند.

علاوه بر این، موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای «ترایدنت/ Trident II D۵» با کلاهک‌های هسته‌ای W۷۶ و W۸۸ که روی زیردریایی‌های کلاس اوهایو تعبیه شده‌اند، ظاهراً در پایگاه نیروی دریایی «کیت‌سَپ» واشنگتن و پایگاه «کینگز بِی» در جورجیا قرار دارند.

سایر موقعیت‌های احتمالی از قرار زیر است:

– پایگاه نیروی هوایی مالمستورم (مونتانا)

– پایگاه نِلیس (نوادا)

– پایگاه وارِن (کلورادو و وایومینگ)

– پایگاه مینوت (داکوتای شمالی)

– پایگاه پانتِکس (تگزاس)

– پایگاه بارکسدال (لوئیزیانا)

بر اساس بولتن دانشمندان اتمی، در حال حاضر حدود یک هزار و ۷۰۰ کلاهک هسته‌ای روی موشک‌های بالستیک و بمب‌افکن‌های راهبردی آمریکا سوار شده و ۲ هزار کلاهک باقیمانده نیز، به عنوان سپر محافظتی برای مواجهه با غافلگیری‌های فنی و یا ژئوپولیتیکی، ذخیره شده‌اند.

کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا در قاره اروپا

آمریکا به عنوان بخشی از راهبرد بازدارندگی ناتو، به اروپا و ورای آن سلاح هسته‌ای ارسال کرده است. تعداد دقیق و موقعیت این سلاح‌ها نیز جزو اطلاعات طبقه‌بندی‌شده هستند اما گفته می‌شود حدود ۱۰۰ بمب هسته‌ای بی ۶۱ در پنج کشور عضو ناتو شامل بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه قرار دارد.

به عنوان مثال، گفته می‌شود پایگاه هوایی بوشِل در آلمان، میزبان حدود ۲۰ بمب هسته‌ای بی ۶۱ و هلند نیز ۱۰ تا ۲۰ بمب از همین نوع را در پایگاه وُلکِل ذخیره کرده است.

ایتالیا نیز مسئولیت نگهداری حدود ۴۰ بمب بی ۶۱ را داشته که در پایگاه‌های آویانو و گِدی از آن میزبانی می‌کند. در بلژیک نیز در مجموع ۲۰ بمب هسته‌ای بی ۶۱ در پایگاه هوایی کلِین بروگل واقع شده است.

آیا لهستان هم میزبان سلاح‌های هسته‌ای آمریکا است؟

پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰)، گزارش‌هایی از گنجاندن احتمالی لهستان در برنامه «به اشتراک گذاری هسته‌ای ناتو» منتشر شد.

ورشو در اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که از آمریکا خواسته تا سلاح‌های هسته‌ای این کشور را در خاک خود مستقر کند.

آندرژی دودا، رئیس جمهور لهستان در آن برهه گفت که فرصتی احتمالی برای مشارکت لهستان در «برنامه به اشتراک‌گذاری ناتو» فراهم شده است.

ورشو از مذاکره با آمریکا درباره این موضوع خبر داد اما کاخ سفید مدعی شد که چنین درخواستی دریافت نکرده است.

از کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا خارج از اروپا چه خبر؟

ترکیه در پایگاه اینجرلیک، میزبان حدود ۵۰ سلاح هسته‌ای تاکتیکی آمریکا است. کانادا تحت نظارت فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی(NORAD)، تا سال ۱۹۸۴ و یونان نیز تا سال ۲۰۰۱ میزبان سلاح‌های هسته‌ای آمریکا بود.

انگلیس نیز تا سال ۱۹۹۲ از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی آمریکا میزبانی می‌کرد و این در حالی است که لندن به نوبه خود یک کشور هسته‌ای محسوب می‌شود.

علاوه بر این، واشنگتن از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۹۱( در جریان جنگ سرد)، سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود را در کره جنوبی نگهداری می‌کرد. زرادخانه هسته‌ای آمریکا مستقر در کره جنوبی در سال ۱۹۶۷، با میزبانی از ۹۵۰ کلاهک هسته‌ای، رکوردی را به نام خود ثبت کرد. از سال ۱۹۹۱ و پس از خروج کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا از کره جنوبی، واشنگتن، سئول را زیر «چتر هسته‌ای» خود گرفته است.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.