×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
انتقاد گاردین از جشنواره سینمایی «دریای سرخ»/ سعودی‌ها ماست‌مالی می‌کنند!

به گزارش تهران۲۴به نقل از گاردین، عربستان سعودی متهم به استفاده از زرق و برق نمایشی برای منحرف‌کردن توجهات از نقض حقوق شهروندانش در داخل و خارج از این کشور است.

عربستان سعودی اولین جشنواره بین‌المللی فیلم خود «دریای سرخ» را در حالی افتتاح کرد که متهم است دولتش از فرهنگ استفاده می‌کند تا سابقه بد حقوق بشری خود را سفید کند. جنجال‌هایی که مشابه آن در زمان میزبانی مسابقات فرمول یک هم رخ داد.

در جشنواره دریای سرخ ستارگان بین‌المللی از جمله هیلاری سوانک، کلایو اوون، ونسان کسل و کاترین دونوو حضور یافتند. این در حالی است که کمتر از ۴ سال قبل فعالیت سینماها در عربستان سعودی ممنوع بود. سعودی‌ها این دستاورد و فرش قرمز جشنواره «دریای سرخ» را نقطه عطفی برای کشورشان معرفی می‌کنند.

وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان آذرماه ۱۳۹۶ در بیانیه‌ای آورده بود: برای اولین بار بعد از ۳۵ سال سینماهای تجاری اجازه خواهند داشت از اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی فعالیت خود را آغاز کنند.

* ورزش و هنر هرگز جایگزین اصلاحات واقعی نیست

در حالی که محمد بن سلمان، منتقدان را فراتر از مرزهای این کشور تعقیب کرد که معروف ترین آنها قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار بود. همچنین به دلیل مشارکت عربستان سعودی در جنگ وحشیانه علیه یمن، این کشور در مجامع بین‌المللی مورد انتقاد است.

محمد الترکی، رئیس جشنواره فیلم «دریای سرخ» در کنار کاترین دونوو

«مداوی الرشید» دختر طلال بن محمد الرشید، یکی از شاهزادگان سعودی و از اساتید دانشکده کینگز لندن معتقد است: ورزش و هنر هرگز جایگزین اصلاحات واقعی ـ که شامل حقوق مدنی و سیاسی است ـ نخواهند بود. جشنواره بین‌المللی فیلم به‌عنوان پوششی برای سناریوی شوم بازداشت و قتل توسط رژیمی استفاده می‌شود که پس از ارتکاب جنایات علیه شهروندان خود و در یمن، به دنبال شکستن انزوای خود است.

«سامی خان» مستندساز کانادایی نامزد اسکار هم پیش‌تر درباره جشنواره «دریای سرخ» گفته بود: جامعه سینماگران نباید اجازه دهد که عربستان سعودی او را بخرد و از او برای ماست‌مالی کردن جنایات وحشتناکش استفاده کند.

«دیده‌بان حقوق بشر» هم هشدار داده بود که قصد دولت سعودی استفاده از افراد مشهور برای سفید کردن سابقه افتضاح حقوق بشری خود است.

* سرمایه‌گذاری ۶۴ میلیارد دلاری سعودی‌ها در سینما

در نخستین جشنواره فیلم «دریای سرخ» که از روز دوشنبه آغاز به کار کرده و تا ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) ادامه خواهد داشت، ۱۳۸ فیلم از ۶۰ کشور جهان و به ۳۰ زبان مختلف به نمایش درمی‌آیند. عربستان ۶۴ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در صنعت سینما سرمایه‌گذاری کرده است.

در جشنواره «دریای سرخ»، آثار سینمایی بزرگان عرصه کارگردانی عربی و همچنین کارگردان‌های حرفه‌ای و علاقمندانی از عراق، الجزایر، مغرب، مصر، لبنان و تونس برای حضور در جشنواره پذیرفته شده‌اند. بخش «برترین‌های عربی»، یکی از بخش‌های نخستین جشنواره دریای سرخ به شمار می‌‌رود که در کنار بخش‌های دیگری مانند «سینمای جدید عربستان سعودی»، «گنجینه‌های سینما» و «سینمای محله» قرار می‌گیرد که به آثار سینمایی جدید در منطقه عربی با موضوعات متنوع اجتماعی می‌پردازد.

در حال حاضر، مهمترین جشنواره منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، جشنواره فیلم قاهره است که مورد تأیید فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (FIAPF) است. در چهل و سومین دوره این جشنواره که هفته قبل برگزار شد، بیش از ۱۰۰ فیلم از ۶۳ کشور جهان به نمایش درآمدند که ۲۷ فیلم اولین اکران جهانی را داشتند؛ ۴۸ فیلم هم برای نخستین‌بار در خاورمیانه و شمال آفریقا به نمایش درآمدند. 

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.