×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نشست «نمازجمعه و مطالبه‌گری» | عدالتخواهی غیر از اتهام‌زنی است/ مطالبه‌گری مستمر در تریبون‌های نماز جمعه

به گزارش تهران۲۴، اولین نشست نقد نخبگانی با هدف بازخوانی رسالت‌های نماز جمعه در گام دوم انقلاب اسلامی، با موضوع  «نمازجمعه و مطالبه‌گری» با حضور حجت‌الاسلام‌ رضا جوکار، امام جمعه شهر قدس، حجت‌الاسلام‌ سیدحسین حسینی امام جمعه پردیس و محسن مهدیان نویسنده کتاب «سواد مطالبه؛ دستگاه محاسباتی در عدالت‌خواهی امیدآفرین» برگزار شد.

در این نشست که عصر دیروز به میزبانی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی نهاد نماز جمعه برگزار شد، محسن مهدیان اظهار کرد: فساد سیستمی در جمهوری اسلامی وجود ندارد؛ اما شیوه‌های مبارزه با فساد کارآمد نیست.

وی با بیان اینکه مبارزه با فساد و عدالتخواهی باید در تریبون‌های نمازجمعه به صورت جدی مطرح شود، تصریح کرد: عدالتخواهی مصداقی، غیر از اتهام‌زنی است، بنابراین ائمه جمعه می‌توانند در این موضوع ورود پیدا کنند.

چرا در کنار فسادستیزی، هر روز سفره‌های مردم کوچک‌تر می‌شود؟

وی ادامه داد: مردم امروز شاهد فسادستیزی در جامعه هستند اما در کنار این مهم، می‌بینند که روز به روز سفره‌های آنان کوچک‌تر از گذشته می‌شود؛ بر همین اساس، می‌طلبد در تریبون نماز جمعه به این سوال پاسخ داده شود چرا در کنار فسادستیزی، هر روز سفره‌های مردم کوچک‌تر می‌شود.
 
مهدیان تصریح کرد: در این سال‌ها مطالبه‌گری رشد خوبی داشته است؛ اما این رشد سبب امیدواری در جامعه نشده و آمار نشان می‌دهد که مردم از وضعیت مبارزه با فساد رضایت کافی ندارند، بنابراین مدل مطالبه‌گری باید تغییر کند و مبارزه با ظالمان کوچک و ظلم‌های بزرگ، به صورت جدی باید در تریبون‌های نماز جمعه مطرح شود.

این فعال رسانه‌ای، با بیان اینکه باید مبارزه با فساد در حوزه کارآمدی و ناکارآمدی مطرح شود، تأکید کرد: جریان عدالتخواهی باید به دنبال مطالبات مردمی باشد که این کار باعث رشد امید در میان مردم و اعتماد به نظام می‌شود، از این رو  باید شیوه جدید مطالبه‌گری در تریبون‌های نمازجمعه بیان شود و  حوزه ناکارآمدی، به‌عنوان موضوع اصلی مبارزه با فساد پیگیری گردد.

این کارشناس مسائل اجتماعی، با بیان اینکه ائمه جمعه نسبت به گذشته موضوع مطالبه‌گری و مبارزه با فساد را بیشتر مورد توجه قرار داده‌اند، یادآور شد: باید طرح این گونه مسائل به صورت گسترده و مطالبه عمومی از سوی عموم مردم در جامعه مطرح شود، البته مطرح کردن این گونه مسائل در تریبون نمازجمعه موضوعیت دارد؛ اما اصل کار این است که با مردم سخن بگوییم و از آن‌ها بخواهیم که به صورت عمومی این مطالبات را دنبال کنند.

مطالبه‌گری، به صورت مستمر از تریبون‌های نمازجمعه صورت می‌گیرد

همچنین حجت الاسلام حسینی امام جمعه شهر پردیس، مطالبه‌گری را از سیاست‌های مهم ائمه جمعه دانست و گفت: مطالبه‌گری یعنی شنیدن صدای مردم و ائمه جمعه نیز به این موضوع واقفند و مطالبه‌گری همیشه از تریبون‌های نمازجمعه صورت می‌گیرد، ما این موضوع را در عمل ثابت کرده‌ایم، بیان مطالبات مردم در خطبه‌های نمازجمعه، از نکات بارز برای مبارزه با فساد است. مردم دفتر امام جمعه را پناهگاه خود می‌دانند و امام جمعه نیز مسایل و مشکلات آن‌ها را به گوش مسئولان می‌رساند و نسبت به حل آن‌ها اقدام می‌کند.

امام جمعه پردیس افزود: برای پیگیری و حل مشکلات مردم با مسئولان جلساتی برگزار می‌کنیم و مسئولان بدون واسطه در جریان این مشکلات قرار می‌گیرند. برخی از مشکلات در جلسات حضوری با مسئولان به آنها منتقل شده و حل می‌شود. جلساتی نیز با حضور فرماندار و استاندار تشکیل می‌شود، البته مشکلات مردم متنوع است و اهم این مشکلات اقتصادی و معیشتی است. مردم متوجه پرچمداری امام جمعه در مطالبه‌گری هستند و امام جمعه در اجتماعات مردمی حضور می‌یابد و مشکلات آن‌ها را می‌شنود.
 
یکی از مصادیق عدالت و مطالبه‌گری، حمایت از مطالبه‌گران است

حجت‌الاسلام جوکار امام جمعه شهر قدس نیز در این نشست، جایگاه مطالبه‌گری را در نهاد امامت جمعه بسیار مهم دانست و گفت: عدالت از شرایط امام جمعه است و امام جمعه باید فردی عادل باشد، بنابراین نهاد امامت جمعه خود را ملزم به رعایت این اصول می‌داند و در تلاش است تا همیشه به آن عمل کند. یکی از مصادیق عدالت و مطالبه‌گری، حمایت از مطالبه‌گران است. روش مطالبه‌گری امام جمعه متفاوت است و اینکه برخی فکر کنند که امام جمعه باید هر هفته در خطبه نماز جمعه تاخت و تاز داشته باشد، این یک تعریف ناقص است. رایزنی با مسؤولان، قبل از استفاده از تریبون نماز جمعه یکی از وظایف ائمه جماعات به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری از مسئولان در نهاد امامت جمعه، شکل‌های مختلفی دارد، ادامه داد:  یکی از آن‌ها مطالبه‌گری به شکل حضوری است و امام جمعه، قبل از طرح برخی مسائل در تریبون، رایزنی‌های لازم را با مسئولان در فضای آرام به صورت خصوصی انجام می‌دهد، اگر این مطالبه‌گری محقق شد در فضای نماز جمعه از آن مسئول تقدیر می‌شود. یکی از مصادیق این مطالبات در شهر قدس، عدم سکونت مسئولان در شهرستان و عدم استقرار برخی ادارات در این منطقه بود. به همین دلیل، مسئولان در جریان مشکلات مردم قرار نمی‌گرفتند که با پیگیری‌های صورت گرفته این موضوع تا حدودی محقق شد.

امام جمعه شهر قدس افزود: به محض استقرار فرماندار جدید از وی درخواست کردیم تا با تأسیس اداره هلال احمر در شهرستان موافقت کند و چهارشنبه شاهد افتتاح دفتر هلال احمر در شهر قدس هستیم.

وی تأکید کرد: البته مطالبه‌گری در اصل، باید از طرف مردم در اجتماع صورت بگیرد، یعنی باید فرهنگ‌سازی به‌گونه‌ای باشد که مردم مطالبه‌گر عمومی باشند و این موضوع نیاز به ساز و کار خاص خودش دارد.

دشمن امپراطوری رسانه دارد اما سهم ائمه جمعه در صدا و سیما و رسانه‌ها چقدر است؟

حجت‌الاسلام جوکار با اشاره به افزایش حضور مردم و به خصوص جوانان در نماز جمعه اظهار کرد: امروز برخلاف تمام مشکلات و مسایل، حضور مردم در نماز جمعه بیشتر شده است. بنده نیز در تریبون‌ نمازجمعه، سخنران پیش از خطبه‌ها را از جوانان قرار می‌دهم و در بسیاری از موارد برگزارکنندگان نماز جمعه در شهر قدس جوانان هستند. همچنین پس از برگزاری مجدد نمازجمعه در شهر قدس، هر هفته نشستی را بدون واسطه با حضور جوانان برگزار می‌کنم. در این جلسه مطالبات جوانان در جامعه را می‌شنوم. گروه‌های مختلف در فضای مجازی نیز امروز مطالبه‌گر هستند و بنده حامی و حمایت کننده این گروه‌های مطالبه‌گر هستم.

امام جمعه شهر قدس در پایان با اشاره به استفاده حداکثری دشمن از رسانه گفت: دشمن امپراطوری رسانه را در اختیار دارد اما ببینید سهم ائمه جمعه در صدا و سیما و رسانه‌ها چقدر است.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.