×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کلیات لایحه بودجه تصویب شد/ موافقان و مخالفان لایحه بودجه چه گفتند؟/ رئیسی: رفع تحریم‌ها بصورت عزتمندانه دنبال می‌شود

به گزارش تهران۲۴، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۱۹ دی ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور ۲۲۶ نفر از نمایندگان برگزار شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

– گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

– ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان

– ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح دوفوریتی حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی

– گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در مورد طرح دو فوریتی اصلاح ماده (۲۰۶) قانون آئین نامه داخلی مجلس

– ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح جهش تولید دانش بنیان

– گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری

– گزارش کمیسیون فرهنگی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت سیاحتی علی صدر همدان

– بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح الزام بخش‌های خصوصی در به کارگیری نیرو از طریق ادارات کار، تعاون و رفاه اجتماعی

حضور رییس جمهور در صحن علنی مجلس

حجت الاسلام رییسی برای دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس حضور یافت.

بررسی کلیات لایحه بودجه در دستور کار/ رئیسی: رفع تحریم‌ها بصورت عزتمندانه دنبال می‌شود

 رئیسی: مردم توقع دارند دولت مشکلات‌شان را حل کند


حجت الاسلام سیّد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور که صبح امروز در صحن علنی مجلس برای تبیین لایحه بودجه ۱۴۰۱ حاضر شده بود  با تسلیت ایام فاطمیه یاد و خاطره شهدای ۱۹دی و قیام مردم قم را گرامی داشت و گفت: یاد همه شهدا به ویژه حاج قاسم سلیمانی را گرامی می داریم و به ارواح آنان درود می فرستیم و از ارواح آنان استمداد می طلبیم.

بررسی کلیات لایحه بودجه در دستور کار/ موافقان و مخالفان لایحه بودجه چه گفتند؟/ رئیسی: رفع تحریم‌ها بصورت عزتمندانه دنبال می‌شود

وی گفت: در روز تقدیم لایحه ابعاد بودجه و شاخص های بودجه ۱۴۰۱ را بیان کردم و حضور دو باره برای بودجه مسبوق به سابقه در مجلس نبوده است اما به دلیل اجابت دعوت مجلس و درخواست برای تبیین بودجه ۱۴۰۱ که مشروح قضیه را ریاست سازمان برنامه و بودجه توضیح خواهند داد حاضر شدم.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز انتظار مردم و امید مردم به دولت است برای اینکه گره ها را بگشاید و زندگی مردم را تسهیل کند و به ویژه مشکل معیشت مردم را برطرف کند. اقداماتی در این زمینه انجام شده است و آنچه وعده داده شده مردم انتظار دارند که دولت این را عملی کند و دولت پایبند به وعده ها در عمل باشد. (بیشتر بخوانید)

نطق موافقان و مخالفان بودجه
 مهرداد گودرزوند چگینی در مخالفت با لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس گفت: بودجه نقاط مثبت زیادی دارد، اما برخی از موارد بودجه مشکلات عدیده‌ای را برای ما ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به موضوع اصلاح ارز ۴۲۰۰ گفت: روندهای گذشته نشان داده که هر جا دو نرخی شدن ارز را یک نرخی کردیم تورم صد درصد افزایش پیدا کرده است لذا باید جایگزین اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص شود، متاسفانه جایگزین خوبی برای اصلاح ارز  ۴۲۰۰ تومانی در بودجه مشخص نشده است.

این نماینده مجلس بیان داشت:  مشکل بعدی بودجه کم کردن ردیف‌های بودجه است که شفافیت را از بین می‌برد.

علی حدادی در موافقت با کلیان لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن مجلس گفت:  شجاعت دولت برای ایجاد سیستمی برای جلوگیری از رانت و فساد در بودجه از جمله مهمترین نقاط مثبت بودجه قلمداد می‌شود.

وی تاکید کرد: دولت در بودجه ۱۴۰۱ اصلاح ساختار بودجه را مدنظر قرار داده است و نیاز است مجلس کمک کند تا این اصلاح ساختار بودجه کامل شود. همچنین افزایش سهم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و پیش‌بینی برای رشد اقتصادی و انضباط بخشی و سیاست‌های حمایتی و تامین و تولید مسکن از جمله نکات مثبت این لایحه قلمداد می‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: مشارکت بخش خصوصی در ایجاد اشتغال و حمایت از تولید و مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های نیمه تمام از جمله نکات مثبت بودجه است.

حدادی ادامه داد: توجه بودجه برای آبرسانی پایدار به مناطق شهری یکی از نکات مثبت بودجه قلمداد می‌شود. همچنین در این بودجه منابعی برای طرح رتبه بندی معلمان و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مدنظر قرار دارد.

علیرضا پاک فطرت در مخالفت با لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن مجلس گفت: مخالفت بنده با بودجه مخالفت با دولت خدمتگذار نیست و مخالفت بنده در جهت تقویت دولت است.

وی بیان داشت: بودجه مشکلات معیشتی را حل نخواهد کرد. زمانی بودجه معیشت را حل می‌کند که ما بودجه عمرانی را افزایش بدهیم. در این بودجه نگاه جدی به پروژه‌های عمرانی نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در این بودجه جراحی اقتصادی رخ نداده که باید این مهم مدنظر قرار می‌گرفت. متاسفانه در بودجه بیش از ۶۰ درصد مالیات افزایش پیدا کرده، بدون اینکه تولید رونق داشته باشد.

پاک فطرت بیان داشت: متاسفانه سال آینده پیرو این بودجه سفره مردم کوچکتر خواهد شد. قیمت سوخت در بودجه تعیین تکلیف نشده و معلوم نیست دولت می‌خواهد در این زمینه دست به چه اقدامی بزند.

جعفر قادری در مخالفت با بودجه بیان داشت: مخالف جدی لایحه هستم، ولی معتقدم باید به لایحه دولت رای بدهیم. هدف گذاری رشد ۸ درصدی رونق اقتصادی خیلی خوش بینانه است.

وی تاکید کرد: سازوکارهای برای صندوق عدالت و توسعه استان‌ها پیش‌بینی نشده است. در کاهش هزینه‌ها جدیت لازم مدنظر قرار نگرفته است. همچنین در این بودجه به پروژه‌های نیمه تمام توجه جدی نشده است.

قادری اظهارداشت: برخی از احکام خوب سال گذشته، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شده است که ضرورت داشت این احکام ابقا می‌شد. همچنین در این بودجه به تهاتر توجه نشده است.

علی خضریان در موافقت لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن مجلس گفت: ما می‌خواهیم به کلیات بودجه رای بدهیم و می‌توان در جزئیات اصلاحات را انجام داد. یکی از نکات مثبت بودجه اعلام درآمدهای دولت است که در این بخش دولت کاملا واقعی رفتار کرده است آنهم برخلاف کسانی که در دولت‌های قبلی عددهای اشتباه اعلام می‌کردند و می‌کوشیدند کشور را گروگان مذاکرات با غرب نشان دهند.  

وی تاکید کرد: ما باید دنبال این باشیم که در سال اول دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف نکنیم. یکی اتفاقت خوب دولت در بودجه موضوع مالیات‌هاست.   ما برخلاف «جی دی پی» میزان مالیات کمی دریافت می‌کردیم بنابراین باید پایه‌های مالیاتی را افزایش می‌دادیم و امروز این مسئله در بودجه مدنظر قرار گرفته است.

این نماینده مجلس بیان داشت: بودجه جاری دولت در لایحه کاهش پیدا کرده است و ما باید در این بخش قدردادن دولت باشیم. ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و دولت با کاهش ۱۵ درصدی بودجه این پیام را به ما داده است.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی در موافقت با لایحه بودجه گفت:بنده از نمایندگان می‌خواهم که به کلیات بودجه رای مثبت دهند. دلیل این تقاضا این است که اگر بنا باشد ریل اقتصاد کشور تغییر کند ما چاره‌ای نداریم جز اینکه برخی موارد در بودجه را مدیریت کنیم.

وی بیان داشت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از تصمیمات مهم و اساسی در بودجه است. ما به عنوان نمایندگان مجلس می‌توانیم کلیات را رد کنیم و اگر کلیات رد شود باید به اصلاحات کلیدی بودجه پاسخ منفی بدهیم. باید به دولت محترم عرض کنیم پذیرش کلیات لایحه توسط مجلس به معنای پذیرش هر آنچه در لایحه آمده نیست.

این نماینده مجلس با اشاره به موضوع اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ادامه داد: دولت در این زمینه کارهای خوبی را آغاز کرده است. بانک مرکزی به درخواست دولت و سازمان برنامه و وزارت اقتصاد برنامه‌ای را طراحی کرده که اگر عملیاتی شود ما می‌توانیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم و آرامش را به مردم تزریق کنیم.

بحرینی بیان داشت: همچنین سخت افزار و نرم افزار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت انجام شده است و اما هنوز از این برنامه رونمایی نشده است، حتی ما پیشنهاد دادیم این برنامه در کمیسیون تلفیق مورد تببین قرار گیرد تا شبهات نمایندگان در این بخش هم بر طرف شود.  


مسعود میرکاظمی در موافقت از کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بیان کرد: امیدوارم تعامل خوبی در خصوص موضوعات مربوط به بودجه بین مجلس شورای اسلامی و دولت شکل بگیرد. بنده از این فرصت استفاده کرده و به جهت‌گیری‌های بودجه به صورت مختصر اشاره می‌کنم.

وی با بیان اینکه  یکی از ریشه‌های تورم در منابع و مصارف کشور است که دولت باید آن را به درستی بنگرد، بیان داشت: در بودجه سال ۱۴۰۱ این موضوع مورد توجه قرار گرفته و خط قرمز ما خلق پول و استقراض از بانک مرکزی است. در سال جاری علی‌رغم همه هزینه‌هایی که از دولت قبل بر ما تحمیل شد دولت خلق پول نداشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه تصریح کرد: واقعیت این است که منابع ارزی ما محدود بوده و تقریبا ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار می‌باشد. حال ما با این منابع هم باید ارز ترجیحی دهیم و هم بخشی از آن به خزانه برای هزینه‌های جاری واریز شود آنگاه دولت پول کم می‌آورد و بانک مرکزی ارز را با نرخ ۲۳ هزار تومان از بازار می‌خرد و به این دو منبع تزریق می‌کند و به دنبال آن تورم ایجاد می‌شود. ما می‌خواهیم هزینه‌ای به مردم تحمیل نشود، ولی از سوی دیگر تورم ۵۰ درصدی را به آن‌ها تحمیل می‌کنیم.

وی تاکید کرد: باید در کمیسیون تلفیق بنشینیم و واقعیت را بپذیریم که ما چقدر پول داریم و با آن چه میزان می‌توان ارز ترجیحی تخصیص داد و چه میزان می‌توان به خزانه پول واریز کرد. دغدغه‌های نمایندگان زمانی درست است که ما ارزپاشی داشته باشیم، اما واقعیت این است که ما در تحریم هستیم. چه‌طور می‌توان هزینه ۳۰ میلیارد دلاری برای کشور تراشید در حالی که درآمد ما تنها ۱۶ میلیارد دلار است؟ این طور نیست که دولت بخواهد باری بر دوش محرومان بیندازد بلکه می‌خواهیم باری از دوش محرومان برداریم.
 
نهایتا  نمایندگان در ادامه این جلسه  با ۱۷۴ رای موافق، ۷۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت کردند.
 
پیرو اصلاحات آئین‌نامه داخلی مجلس جهت بررسی دو شوری بودجه سالیانه، این بودجه بعد از تصویب کلیات در صحن مجلس برای بررسی جزئیات به کمیسیون تلفیق ارسال خواهد شد.


توضیحات صریح قالیباف درباره اظهارات رئیس جمهور درخصوص ارز ۴۲۰۰

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۹ دی ماه) مجلس در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور با اشاره به اهمیت موضوع ارز ترجیحی که با معیشت مردم سر و کار دارد، گفت: همان طور که اشاره شد در بودجه سال ۱۴۰۰، ۸ میلیارد دلار برای ارز ترجیحی پیش بینی شده بود و مجلس بیش از آن را پیش‌بینی نکرده بود و در جزء (۲) بند (ب) تبصره (۱) قانون بودجه ۱۴۰۰ به دولت این اختیار را داده بود که دولت سیاست‌های جبرانی خود را در قالب کمک معیشتی و یارانه به مردم به صورت مستقیم بدهد که این موضوع در قانون روشن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجا که دولت محترم تازه کار خود را شروع کرده بود، ۳ ماه زمان برد و البته بخش قابل توجهی از ارز مربوطه در ۶ و ۷ ماه اول هزینه شده بود؛ دولت بعد از ۳ یا ۴ ماه بررسی، یک لایحه دو فوریتی (درباره ارز ترجیحی) داد و توقع داشت ظرف ۴۸ ساعت مجلس درباره آن تصمیم بگیرد اما طبیعتا مجلس هرگز برای یک امر به این مهمی تصمیم فی‌البداهه، عجولانه و ۴۸ ساعته نخواهد گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه مجلس به فوریت لایحه ارز ترجیحی رأی نداد، عنوان کرد: این موضوع همچنان در کمیسیون در حال بررسی است و اگر واقعا این بحث بود، خوب بود که دولت محترم اصلاحیه بودجه می‌داد که در حقیقت این اصلاحیه نیامد. (بیشتر بخوانید)

کلیات لایحه بودجه تصویب شد

نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور موافقت کردند.

نمایندگان با ۱۷۴ رای موافق، ۷۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت کردند.

پیرو اصلاحات آئین‌نامه داخلی مجلس جهت بررسی دو شوری بودجه سالیانه، این بودجه بعد از تصویب کلیات در صحن مجلس برای بررسی جزئیات به کمیسیون تلفیق ارسال خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.