×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جهان در هفته‌ای که گذشت به روایت تصویر

تهران۲۴

علیرضا سپهوند: عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم به عکس‌هایی گفته می‌شود که پیام و هدف اصلی آن‌ها خبررسانی است و آنگونه که کارشناسان رسانه آن را تعریف می‌کنند، عکاسان خبری، همان نویسندگان مقاله و مخبران خبر به وسیلهٔ تصویر یا همان عکس هستند. عکاسی خبری هنری است که برای قصه‌گویی عکاسانه به کار گرفته می‌شود تا زندگی را مستند کند. پدیده‌ای جهانی است و به همه مربوط است و از محدودیت‌های زبانی و فرهنگی عبور می‌کند. فتوژورنالیسم ما را به عکس‌هایی ارجاع می‌دهد که یک داستان را بیان می‌کنند؛ مثل عکس‌هایی که در رسانه‌های خبری می‌بینیم یا مجلات، گاه‌نامه‌ها یا هفته‌نامه‌ها. این عکس‌ها می‌تواند دربر گیرندهٔ عکاسی مستند، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی در صحنه، عکاسی ورزشی، زندگی جاری، علایق انسانی و به تصویر کشیدن شیوه معاصر و رایج زندگی باشد. اما نکتهٔ مهم در این بخش این است که در فتوژورنالیسم روایت عکس مقدم بر قضاوت است، یعنی باید عکس، دیگران را به قضاوت بکشد، پس لازم است به عکاسان خبری گفته شود: سعی نکنید قضاوت خود را به عکس القا کنید. در فتوژورنالیسم، عنوان یا مضمون مقدم بر عکس است و باید به مخاطبان و بینندگان و کسانی که داوری می‌کنند کمک کند تا خودشان داستان یا ماجرا را کشف کنند.

با این تعریف سراغ گزارش تصویری جهان در هفته گذشته می‌رویم. تظاهرات در قزاقستان، انعکاس مراسم سردار شهید سلیمانی، سیل در برزیل، پیامدهای فوران آتشفشان در لاپالما و برف در کابل، چشمگیرترین تصاویر سراسر جهان در هفته جاری را تشکیل می‌دهند که در ادامه می‌بینیم:

جیم پاول
تصویر اصلی: عقب نشینی پلیس در جریان اعتراض به افزایش قیمت انرژی در آلماتی، قزاقستان.
عکس: الکساندر کوزنتسوف/EPA
جمعه ۷ ژانویه ۲۰۲۲، ۱۹:۵۸ GMT

ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی
جشن مردم و گشت پلیس بعد از نیمه شب ۱ ژانویه ۲۰۲۲، پس از لغو محدودیت‌های کرونایی نیمه شب تا ساعت ۴ صبح و دیگر محدودیت های کووید-۱۹.
عکس: شیراز محمد/ اسوشیتدپرسAP

آلماتی، قزاقستان
پلیس ضد شورش خیابانی را در جریان تظاهرات اعتراضی به افزایش قیمت انرژی، مسدود می‌کند. در حالی که رئیس‌جمهور قاسم جومارت توقایف وضعیت فوق‌العاده در پایتخت اعلام کرد، معترضان به دفتر شهردار یورش بردند.
عکس: EPA

مارانهائو، برزیل
ایلزته، یک مستمری بگیر، در طول سیل ناشی از باران شدید در ایمپراتریز دخترش جوئلما را در آغوش می‌گیرد.
عکس: اوئسلی مارچلینو/ رویترز

کاراکاس، ونزوئلا
کودکان در محله کتیا فوتبال بازی می‌کنند.
عکس: ماتیاس دلاکروا/آسوشیتدپرسAP

نابلُس، کرانه باختری
عزاداران در مراسم تشییع جنازه محمد حشش، مبارز فلسطینی که توسط نیروهای رژیم اشغالگر قدس در مناطق تحت اشغال صهیونیست‌ها به شهادت رسید، شرکت کردند.
عکس: محمد تورکمان/ رویترز

مارسی، فرانسه
پرستار ماری-لور ساتا در طول یک استراحت بین شیفت شب سال نو در بخش مراقبت های ویژه کووید-۱۹ در بیمارستان لا تیمون در مارسی، استراحت می‌کند.
عکس: دانیل کول/آسوشیتدپرسAP

کابل، افغانستان
زنی که برقع پوشیده در هنگام بارش برف در خیابان تکدی‌گری می‌کند.
عکس: محمد رسفان/ خبرگزاری فرانسه/ گتی

کابل، افغانستان
جنگجویان طالبان هنگام بارش برف در دریاچه قرغه سوار بر اسب می‌شوند.
عکس: محمد رسفان/ خبرگزاری فرانسه/ گتی

لوئیسویل، کلرادو، ایالات متحده
برف بقایای سوخته خانه‌های لوئیسویل پس از آتش سوزی مارشال را پوشانده است.
عکس: جک دمپسی/آسوشیتدپرسAP

آلماتی، قزاقستان
ماموران پلیس در جریان اعتراض به افزایش قیمت انرژی عقب نشینی کردند.
عکس: الکساندر کوزنتسوف/EPA

هنگ کنگ، چین
مردی از پله برقی بالا می‌رود در حالی که قانونگذاران پس از مراسم سوگند در مجتمع شورای قانونگذاری برای گرفتن عکس دسته جمعی ایستاده‌اند. شورای قانونگذاری هنگ کنگ در مراسمی پس از اصلاح سیستم انتخاباتی توسط پکن برای اطمینان از اینکه تنها «وطن پرستان» قدرت سیاسی را در اختیار دارند، از اعضای جدید استقبال کرد.
عکس: آنتونی کوان/گتی ایمِیج

کیپ تاون، آفریقای جنوبی
بستگان در مقابل تابوت حامل بقایای اسقف اعظم بازنشسته انگلیکن، دزموند توتو، پس از مراسم تشییع جنازه او و انتقال با در ماشین نعش‌کش ایستاده‌اند.
عکس: جروم دلای/آسوشیتدپرسAP

تهران، ایران
یک زن ایرانی عکس سردار قاسم سلیمانی را در مراسمی به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده ارشد نظامی ایران در حمله آمریکا به دست گرفته است.
عکس: مجید عسگری پور/ خبرگزاری غرب آسیا/ رویترز

بانکوک، تایلند
یک مسافر پس از رسیدن به ترمینال اتوبوس‌رانی بانکوک تحت آزمایش آنتی ژن برای کووید-۱۹ قرار می‌گیرد. دولت تایلند به کارمندانش دستور داده که پس از تعطیلات سال نو در خانه کار کنند تا از شیوع ویروس کووید-۱۹ جلوگیری شود.
عکس: دیِگو آزوبل/EPA

ریبنوو، بلغارستان
عروس مسلمان کیمیله آودینوا در مراسم عروسی خود در ریبنووو در حال آرایش است. این دهکده کوهستانی دورافتاده با وجود چندین دهه آزار و شکنجه کمونیستی و به دنبال آن فقر که بسیاری از مردان را مجبور به جستجوی کار در خارج از کشور کرد، مراسم ازدواج سنتی زمستانی خود را زنده نگه داشته است. مراسم عروسی با شور و نشاط در میان پوماک‌ها – اسلاوهایی که تحت حکومت عثمانی به اسلام گرویدند، احیا شده است.
عکس: استویان ننوف/ رویترز

کالوفر، بلغارستان
مردان در حالی که عید اپیفانی را در رودخانه یخی تندژا جشن می‌گیرند، آواز می خوانند.
عکس: والنتینا پتروا/آسوشیتدپرسAP

پیونگ یانگ، کره شمالی
مردم در راهپیمایی تظاهرات شهر پیونگ یانگ برای اجرای تصمیم چهارمین جلسه عمومی هشتمین کمیته مرکزی حزب کارگران کره در میدان کیم ایل سونگ در پیونگ یانگ شرکت می‌کنند.
عکس: کیم وون جین/ خبرگزاری فرانسه/ گتی

گالوی، ایرلند
مردی از برج غواصی بلک راک قبل از اینکه به داخل آن بپرد به پایین نگاه می‌کند  تا در شنای سنتی روز سال نو در هنگام باد شدید شرکت کند.
عکس: کلوداگ کیلکوین/رویترز

لا پالما، اسپانیا
خانه‌هایی که در اثر جریان گدازه پس از فوران آتشفشان کامبره ویجا در جزیره قناری لا پالما آسیب دیده‌اند. گدازه بیش از ۱۳۰۰ خانه و ۱۲۵۰ هکتار زمین را ویران کرد که در بسیاری از آنها موز، آووکادو انگور کشت می‌شد.
عکس: دزیری مارتین/خبرگزاری فرانسه/گتی

رم، ایتالیا
سارها در غروب خورشید رم در آسمان پرواز می‌کنند.
عکس: تیزیانا فابی/خبرگزاری فرانسه/ گتی

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.