×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جشنواره فیلم فجر| «فرش قرمز»؛ بودن یا نبودن مسئله این است

به گزارش تهران۲۴، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر، دوشنبه ۲۰ دی‌ماه در برنامه «سلام تهران» حضور یافت و توضیحاتی درباره شیوه برگزاری این جشنواره اعلام کرد.

اما یکی از مجری‌های این برنامه موضوع بحث را به حاشیه برد و حرف‌هایی درباره برگزاری بخش فرش قرمز جشنواره فیلم فجر مطرح کرد، به همین منظور با یزدان عشیری گفت‌وگویی انجام داده ایم تا او توضیحات کاملی از شکل برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر مطرح کند.

 این گفت‌وگو به منظور روشنگری در باب مسئله «فرش قرمز» در چهلمین جشنواره فیلم فجر که توسط مدیر روابط عمومی این جشنواره در برنامه«سلام تهران»، مطرح شد، انجام گرفته است.

عشیری درباره اهمیت چهلمین سال برگزاری جشنواره فیلم فجر، گفت: امسال جشنواره فیلم فجر وارد پنجمین دهه برگزاری خود می‌شود و پس از گذشت این چهار دهه باید بازنگری‌هایی در این جشنواره صورت گیرد تا غنی‌تر، باشکوه‌تر، بالنده‌تر و البته بالغ‌تر برگزار شود.

وی درباره وضعیت حال حاضر سینمای ایران، بیان کرد: وضعیت سینما در چند دهه گذشته نشان می‌دهد که از نظر محتوایی، مضمونی و تنوع ژانر دچار ضعف شده‌ایم و همین ضعف در نقاطی باعث انسداد شده‌ است. جمعیت ایران امروز حدود ۸۵ میلیون نفر است و وقتی این آمار را در کنار مخاطبان سینمایی ایران قرار می‌دهیم، شاهد کم شدن استقبال مردم از فیلم‌های سینمایی ایران هستیم.

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، تصریح کرد: وضعیت سینمای ایران نشان دهنده ضرورت بازنگری در سینمای ایران است. جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد فرهنگی اجتماعی کشورمان است و یک سرمایه اجتماعی در حوزه فرهنگ و سینماست و اگر بخواهیم تغییراتی در سینمای ایران ایجاد کنیم، باید این تغییرات از جشنواره فیلم فجر آغاز شود.

وی  درباره دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر، گفت: امسال مسعود نقاش‌زاده که چهره‌ای دانشگاهی، هنری و علمی است به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر انتخاب شده و او در نظر دارد علاوه بر مسابقه و برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ، بخش‌های فرهنگی متنوعی در حوزه مباحث نظری، تحلیلی، علمی و پژوهشی همچون: گنجینه‌های سینمای ایران، ۱۰ شب با متفکران، قاب‌های ماندگار، نقش‌های ماندگار، کارگاه‌های علمی، وبینارهای دانشگاهی و… را نیز مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار دهد.

عشیری درباره برگزاری بخش فرش قرمز جشنواره فیلم فجر، اظهار کرد: در دوره‌های گذشته جشنواره فیلم فجر، بخشی با عنوان «فرش قرمز» در جشنواره برگزار می‌شد که متأسفانه این بخش سرمنشأ حاشیه‌‌ها و الگودهی‌های غلط در جامعه بود. به نوعی کاریکاتوری تقلیدی از الگوی جشنواره‌های اروپایی بود که نیاز به بازنگری و کامل‌تر و هدفمندترشدن، داشت. این بخش در طول ادوار گذشته متن جشنواره یعنی نمایش فیلم و نفس برگزاری رویداد را به حاشیه برده و بعضاً، این جشنواره فرهنگی را به اندازه یک فشن‌شو لاکچری پایین می‌آورد. قصد ما عبور از این سطحی‌نگری‌ها و حاشیه‌هاست تا بلکه بتوانیم به متن جشنواره و ارتقای آن بیشتر نزدیک شویم. اساساً، موضوع حذف نیست بلکه کاربردی سازی و تقویت هویت بصری و فرهنگی جشنواره است.

وی ادامه داد: اهمیت برگزار جشنواره فیلم فجر به سرمایه فرهنگی و اجتماعی این رویداد است. نباید باعث کمرنگ شدن این سرمایه اجتماعی شویم و چهره یک رخداد زرد و حاشیه‌ای به آن ببخشیم.

این مدیر سینمایی، درباره ویژگی‌های هویت بصری چهلمین جشنواره فیلم فجر، گفت: امسال از ایده‌های علی وزیریان هنرمند برجسته کشورمان استفاده می‌کنیم و سعی شده هویت بصری، رنگ‌بندی و معماری جشنواره فیلم فجر به فرهنگ و هنر ایران نزدیک تر شود.

وی درباره حواشی ایجاد شده در برنامه «سلام تهران»، تصریح کرد: من نکاتی درباره هویت بصری جشنواره فیلم فجر مطرح کردم؛ اما یکی از مجریان این برنامه سعی کرد صحبت‌هایم را به حاشیه ببرد و نتیجه‌گیری مطلوب خود را از صحبت‌های من به مخاطب القا کند. به نظرم مهم ارتقای استانداردهای فرهنگی جشنواره فیلم فجر است، نه فرش قرمز، فیروزه‌ای یا هر چیز دیگری.

انتهای پیام/ 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.