×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رئیسی و عبور از ۱۶ سال تصورات مردم از احمدی نژاد و روحانی

به گزارش تهران۲۴، مهدی جهان‌تیغی، مدیر مسئول جهان نیوز نوشت:

۱. رئیسی در فاصله چند ساعت پس از بازگشت به ایران از سفر روسیه به مناطق سیل زده کرمان رفت. خبر این اقدام بلافاصله با استقبال گسترده مردم و کاربران فضای مجازی رو به رو شد. اما این رفتار به ظاهر ساده رئیس جمهور در واقع یک اقدام راهبردی در حوزه حکمرانی محسوب می شود.

۲. خوب است یاددآوری کنیم در ۱۶ سال گذشته بخش قابل توجهی از افکار عمومی تصوراتی از روسای جمهور در ذهن‌شان شکل گرفته که ارزش اقدامات اخیر دکتر رئیسی با در نظر گرفتن این ذهنیت‌ها بیشتر نمایان می شود. مردم در پایان فاصله ریاست جمهوری احمدی نژاد از ۸۴ تا ۹۲ تصورشان از رئیس جمهوری همانند او این شد که حضور میدانی گسترده ای دارد ولی در سیاست خارجه برآیند رفتار او سبب تحمیل قطعنامه ها، تحریم و مشکلات اقتصادی شده است. همین ذهنیت فراگیر نیز حسن روحانی را جایگزین، احمدی نژاد کرد. در همین حال همین گستره از افکار عمومی نیز پس از طی کردن سال های ۹۲ تا ۱۴۰۰ تصور راهبردی که از حسن روحانی برایشان شکل گرفت این بود که او اعتقادی به حضور میدانی و مردمی ندارد و کشورداری را از طریق پیگیری روابط خارجی دنبال می کند. البته باید تاکید کرد که هم احمدی نژاد در اواخر ریاست جمهوری هم از حضور میدانی و فهم افکار عمومی دچار انحراف شد و هم حسن روحانی در سیاست خارجه به مسیر انحرافی رفت. منظور بیشتر آنکه هر دو جدای از کارنامه و میزان موفقیت و ناکامی‌شان در حکمرانی، به غش کردن به یک طرف شناخته شدند.

۳. اما این روزها مردم با رئیس جمهوری مواجه هستند که در سیاست خارجه در فاصله کوتاهی عضویت در سازمان مهم شانگهای را محقق کرده است، فعالتر شدن ایران در سازمان اکو را رقم زده است، قرارداد استراتژیک ۲۵ ساله ایران با چین را وارد فاز اجرا کرده و همچنین مراحل نهایی توافق بلند مدت با روسیه را نیز در حال طی کردن هست. از آن طرف همین رئیس جمهور هر پنجشنبه با کمترین تشریفات به سفر استانی می رود، در موضوعات و مشکلات پیش آمده از کرونا تا سیل بلافاصه حضور میدانی و در میان مردم دارد. می توان گفت پس از ۱۶ سال، دکتر رئیسی، مرد میدان بودن و دیپلمات بودن را همزمان به دوش گرفته و میان این دو عنصر تعادل حقیقی در حکمرانی برقرار کرده است.

۴.  فاصله کوتاه سفر از کاخ کرملین تا مناطق سیل زده کرمان یعنی در حکمرانی درست هر چیز به اندازه و سرجایش اهمیت دارد و رئیس جمهور باید هم مرد میدان باشد و هم دیپلمات. اقدامات اینچینی آیت الله رئیسی در واقع رفتار تراز رئیس دولت در جمهوری اسلامی را نشان می دهد. رفتار رئیسی پس از سالها الگوی «رئیس‌جمهور مطلوب» را دوباره در ذهن مردم ایران زنده کرده است. امید می رود و انتظار هم همین است که روند تکاملی رفتار رئیسی در جایگاه ریاست جمهوری، منجر به احیای ذهنیت مناسب در مردم از یک رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی شود و مهمتر از آن یک رضایت جمعی در پایان ریاست جمهوری او شاهد باشیم. ان‌شاءلله

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.