×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
روسیه و ایران بزرگ‌ترین چالش‌های آمریکا خواهند بود / مسکو و تهران در حال آزمودن بایدن هستند

تهران۲۴

 جوزف لیبرمن نامزد معاون رئیس‌جمهور دموکرات‌ها در سال ۲۰۰۰ و عضو مجلس سنای آمریکا از ایالت کنکتیکت بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۳ و رئیس کنونی سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» طی یادداشتی در نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نوشت: بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی آمریکا در سال ۲۰۲۲ نه از سمت کووید-۱۹ یا تورم، بلکه از طرف روسیه و ایران خواهد بود. نحوه مواجهه دولت بایدن با این دو دولت شاید مشخص سازد که آمریکا طی سالیان سال تا چه حد امن خواهد بود.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


 روسیه و ایران بزرگ‌ترین چالش‌های آمریکا خواهند بود / مسکو و تهران در حال آزمودن بایدن هستند

دیدار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با رهبر انقلاب در تهران، ۱ نوامبر ۲۰۱۷

مسکو و تهران در حال آزمودن سیاست خارجی دولت بایدن

مسکو و تهران مشغول آزمودن سیاست خارجی دولت بایدن هستند، سیاستی که طی یک سال اول بیشتر اصولی بوده تا مبتنی بر زور بازو. خروج خفت‌بار آمریکا از افغانستان موجب ناامنی متحدانش و فرصت‌طلبی دشمنانش از جمله روسیه و ایران شد.

لیبرمن با سیاه‌نمایی و وارونه نمایی حقایق مدعی شد: روسیه نیروهایش را در مرز اوکراین جمع کرده و آماده حمله به آن کشور است. ایران به افزایش غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده و به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده است. این کشور ظرفیت موشک‌های بالستیک دوربردش را افزایش داده تا بتواند به دشمنانش در جهان عرب و اسرائیل و همچنین نیروها و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه حمله کند. دولت‌های ولادیمیر پوتین و [آیت‌الله] علی خامنه‌ای ارزش‌هایی که در کانون سیاست خارجی آمریکا قرار دارند را نقض می‌کنند.

 روسیه و ایران بزرگ‌ترین چالش‌های آمریکا خواهند بود / مسکو و تهران در حال آزمودن بایدن هستند

پیامدهای مهم نحوه مذاکرات آمریکا با روسیه و ایران

آمریکا ماه جاری به ترتیب با روسیه و ایران در ژنو و وین در خصوص این چالش‌ها به گفتگو می‌نشیند. پیام‌هایی که آمریکا ــ در جریان این گفتگوها از طریق اقدامات خود یا ترک فعل ــ ارسال می‌کند، پیامدهای عظیمی در خصوص امنیت، رونق، و آزادی آمریکا، اروپا، و خاورمیانه به همراه خواهند داشت.

روسیه و ایران درخواست‌های زیاده‌خواهانه‌ای را مطرح کرده‌اند. روسیه اصرار دارد که اوکراین هیچگاه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی پذیرفته نشود و ناتو هیچگاه نیروها یا تجهیزاتش را در هیچکدام از کشورهای سابق بلوک شوروی مستقر نسازد، حتی با آنکه برخی از این کشورها اکنون عضو ناتو هستند.

رئیس این اندیشکده ضدایرانی با اتهام‌زنی به ایران افزود: ایران خواستار آن شده که همه تحریم‌های اقتصادی اعم از تحریم‌های وضع‌شده در رابطه با برنامه هسته‌ای، نقض حقوق بشر، یا حمایت از تروریسم برداشته شوند، حتی با اینکه تهران کاری صورت نداده که سزاوار چنین چیزی باشد.

 روسیه و ایران بزرگ‌ترین چالش‌های آمریکا خواهند بود / مسکو و تهران در حال آزمودن بایدن هستند

آمریکا باید بر سر میز مذاکره با روسیه و ایران واقع‌بینانه عمل کند

وال‌استریت ژورنال در ادامه این یادداشت آورده است: آمریکا و متحدانش باید این دیدگاه‌های واقع‌بینانه در رابطه با روسیه و ایران را بر سر میز مذاکره مطرح کنند تا مبادا دچار ارعاب شویم و صرفاً در راستای دستیابی به توافق امتیازات خطرناکی واگذار کنیم.

لیبرمن با تلاش برای سرپوش گذاشتن بر نیاز دولت آمریکا به یک دستاورد ملموس سیاست خارجی و تلاش دولت این کشور برای دستیابی به توافق با ایران مدعی شد: آمریکا چه رویکردی باید در قبال این گفتگوها اتخاذ کند؟ در وهله اول، آمریکا باید بداند که روسیه و ایران بیش از ما نیازمند توافق هستند. ما باید با اعتماد به نفس کامل در گفتگوها شرکت کنیم. ثانیاً، آنها نباید مطالباتی از ما داشته باشند. ما باید از آنها مطالباتی داشته باشیم، چرا که آنها هستند که مرتکب خطا شده‌اند و اقتصاد و نیروهای مسلح ما از اقتصاد و نیروهای مسلح آنها قوی‌ترند.

 روسیه و ایران بزرگ‌ترین چالش‌های آمریکا خواهند بود / مسکو و تهران در حال آزمودن بایدن هستند

تهدید مسکو و تهران به افزایش و گسترش تحریم‌ها

رئیس اندیشکده اتحاد علیه ایران هسته‌ای در ادامه گزافه‌گویی‌های خود نوشت: ما باید در بدو امر از روسیه بخواهیم تا نیروهایش را از مرز اوکراین دور کند و ایران برنامه توسعه هسته‌ای خود را متوقف سازد و با بازرسی‌های بین‌المللی موافقت کند. در غیر این صورت، خبری از رفع تحریم‌های اقتصادی نخواهد بود و همانگونه که رئیس‌جمهور بایدن تهدید کرد، تحریم‌ها افزایش و گسترش خواهند یافت.

سوماً، ما باید به روسیه و ایران نشان دهیم که در حرف خود جدی هستیم و در این خصوص باید سلاح‌های تدافعی و تهاجمی در اختیار اوکراین و متحدانمان در خاورمیانه قرار دهیم تا از خودشان محافظت و دفاع کنند.

چهارماً، ما باید نزد روس‌ها و ایرانی‌ها این نکته را روشن سازیم که اگر مرتکب اشتباه فاحشی شوند و دست به اقدامات تهاجمی بیشتر ضد آمریکا، اوکراین، اعراب، یا اسرائیل بزنند، ما پاسخ خواهیم داد و دارایی‌های نظامی از جمله قدرت اطلاعاتی و هوایی را در حمایت از دوستانمان مستقر خواهیم کرد.

 روسیه و ایران بزرگ‌ترین چالش‌های آمریکا خواهند بود / مسکو و تهران در حال آزمودن بایدن هستند

اگر خواهان صلح هستید، آماده جنگ شوید!

جو لیبرمن در پایان یادداشت خود تأکید کرد: چنین اقدامات قاطع و روشنی از طرف سران دیپلماتیک و نظامی اصول‌مند آمریکا می‌تواند از شکست‌های نسلی در اروپا و خاورمیانه ممانعت به عمل بیاورد و اعتبار بین‌المللی و اعتمادپذیری آمریکا را احیا کند. این امر به نوبه خود موجب گسترش امنیت و شکوفایی در داخل آمریکا و نزد متحدان در سرتاسر دنیا خواهد شد.

یکی از سرداران بزرگ روم در گذشته‌های دور گفته است: «اگر خواهان صلح هستید، آماده جنگ شوید.» این اندرز خردمندانه‌ای است که باید در سال ۲۰۲۲ در ارتباط با روسیه و ایران سرلوحه کار خود قرار داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.