×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تکاپوی گروه‌های سیاسی شیعه برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمان عراق

به گزارش تهران۲۴، عارف الحمامی عضو کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) از تلاشهای جدید این کمیته برای تشکیل فراکسیون بزرگتر خبر داد.

الحمامی به پایگاه خبری المعلومه گفت که رهبران چارچوب هماهنگی، با فراکسیونهای سیاسی اهل تسنن، کُرد و مستقل، تحرکات سیاسی را آغاز کرده‌اند تا فراکسیون بزرگتر را تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه تعامل با این فراکسیونها، «مثبت» است، خاطر نشان کرد، تعداد افرادی که چارچوب هماهنگی در این اقدام، جمع کرده، خوب و قابل افزایش است و در صورت حصول این مسئله، باعث خواهد شد که چارچوب هماهنگی، موفق خواهد شد فراکسیون بزرگتر را تشکیل دهد.

این مسئول چارچوب هماهنگی آمار و ارقامی درباره تعداد این نمایندگان ارائه نکرد، گفت که در جلسه بعدی پارلمان، زمان انتخاب رئیس جمهور تعیین خواهد شد.

در همین ارتباط، «محمد الصیهود» عضو ائتلاف دولة القانون در پارلمان عراق اخیرا  تاکید کرد که کمیته چارچوب هماهنگی قادر به تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر است، اما نمی‌خواهد در کنار جریان صدر نباشد.

وی افزود: بر خلاف چیزی که شایعه شده، تا به الان مشکل  فقط از جانب گروه‌های شیعه نیست؛ بلکه گروه‌های اهل تسنن نیز هنوز بر سر ریاست مجلس به توافق نرسیده‌اند و کُردها هم هنوز بر سر ریاست جمهوری توافق نکردند.

عضو ائتلاف دولة القانون گفت: چارچوب هماهنگی با وجود توانایی در تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون اما هنوز تعداد کرسی‌ها را مشخص نکرده است، زیرا نمی‌خواهد بزرگ‌ترین فراکسیون را صرف نظر از جریان صدر تشکیل دهد.

شخصیت‌های وابسته به گروه‌های سیاسی مختلف عراق اعم از شیعه، سنی و کُرد این روزها در حالی رایزنی فشرده با یکدیگر برای پیشبرد فرایند سیاسی پس از انتخابات اخیر این کشور هستند.

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

انتهای پیام/.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.