×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امام کاظم (ع) پرچم‌دار جهاد تبیین بود و در زندان هم دست از روشنگری برنداشت

تهران۲۴

امام موسی کاظم (ع) هفتمین پرتو از انوار مقدس ولایت در سال ۱۲۸ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود و عالم را به قدوم خود درخشان کرد. واکاوی زندگی امام کاظم علیه‌السلام گویای آن است که این امام به معنای واقعی کلمه، صبر را برای عالمیان به تصویر کشید و خشم، غضب و ناملایمات در مقابل «کظم غیظ» او به زانو درآمدند.

امام کاظم (ع) چون مشعل تمام نما، مردم اعصار و قرون را از گمراهی و ضلالت نجات داد

سجاد تنها کارشناس مذهبی و پژوهشگر اهل بیت (ع) در گفت‌‌وگو با فارس با اشاره به زندگی سراسر آموزنده امام موسی کاظم (ع) به عنوان الگویی برای مسئولان در راستای روشنگری و تبیین گفت: رهبر معظم انقلاب در تاریخ  ۲۳ فروردین ۱۳۶۴، شخصیت موسی بن جعفر (ع) را حتی در داخل اسارت و زندان نیز شخصیت روشنگری برای همه امت می‌دانند که همچون مشعل تمام نما، مردم اعصار و قرون را از گمراهی و ضلالت نجات می‌دهند.

رهبر انقلاب: شخصیت موسی‌بن جعفر در داخل زندان هم همان شخصیت روشنگری است

وی ادامه داد: رهبر انقلاب درباره تلاش امام کاظم علیه‌السلام در جهت تحقق جهاد تبیین می‌فرمایند: «شخصیت موسی‌بن جعفر در داخل زندان هم همان شخصیت مشعل روشنگری است که تمام اطراف خودش را روشن می‌کند، ببینید حق این است. حرکت فکر اسلامی و جهاد متکی به قرآن یک چنین حرکتی است، هیچ وقت متوقف نمی‌ماند، حتی در سخت‌ترین شرایط که ما در زمان خودمان هم در دوران اختناق شدید رژیم، دیدیم کسانی بودند در تبعید، در زندان زیر شکنجه، در شرایط سخت، بلکه در سخت‌ترین شرایط، اما در همان حال هم نه فقط خودشان نمی‌شکستند، بلکه دشمنشان را می‌شکستند. نه فقط تحت تأثیر قرار نمی‌گرفتند، بلکه زندانبان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دادند».

زندگی ساده اما جهادی و مکتبی امام کاظم (ع)

این کارشناس مذهبی واکاوی زندگی امام موسی کاظم (ع) را نمایانگر آن دانست که ایشان حیات حیرت‌انگیزی داشته‌اند و در این خصوص اظهار داشت: آنطور که کسی از نزدیکان آن حضرت و خواص اصحاب آن حضرت نبود که نداند موسی‌بن جعفر در راستای چه هدفی تلاش می‌کنند. رهبر معظم انقلاب در این خصوص می‌فرمایند: «راوی که از نزدیکان امام هست، می‌گوید من وارد شدم، دیدم در اتاق موسی‌بن جعفر سه چیز است: یکی یک لباس خشن، یک لباسی که از وضع معمولی مرفه عادی دور هست، یعنی به تعبیر امروز ما می‌شود فهمید و می‌شود گفت لباس جنگ. این لباس را موسی‌بن جعفر آنجا گذاشتند، نپوشیدند، به صورت یک چیز سمبلیک، بعد «و سیف معلق»؛ شمشیری را آویختند، معلق کرده‌اند، یا از سقف یا از دیوار. «و مصحف»؛ و یک قرآن. ببینید چه چیز سمبلیک و چه نشانه‌ زیبائی است، در اتاق خصوصی حضرت که جز اصحاب خاص آن حضرت کسی به آن اتاق دسترسی ندارد، نشانه‌های یک آدم جهادی، مکتبی مشاهده می‌شود. شمشیری هست که نشان می‌دهد که هدف جهاد است. لباس خشنی هست که نشان می‌دهد وسیله زندگی خشونت بار رزمی و انقلابی است و قرآنی هست که نشان می‌دهد هدف این است می‌خواهیم به زندگی قرآنی برسیم با این وسائل».

وقتی امام کاظم (ع) در حال فرار از دست مأموران عباسی یک نصرانی را مسلمان کرد

این پژوهشگر اهل بیت (ع) ادامه داد: پیگیری این مسائل و روایات در زندگی این امام همام نشانه زندگی پرشور و هیجان ایشان بوده است که لحظه‌ای از بصیرت بخشی به امت خود غافل نیستند. آنطور که واکاوی عمیق بر نکات ریز و روشن در زندگی ایشان گواه بر این مدعاست، در حقیقت موسی‌بن جعفر یقیناً یک دورانی را در خفا زندگی می‌کرده‌اند. رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند: «حتی در یک روایتی من دیدم که موسی‌بن جعفر (ع) در حال فرار و در حال اختفا در دهات شام می‌گشته: (وقع موسی‌بن جعفر فی بعض قری الشّام هاربا متنکرا فوقع فی غار) که توی حدیث هست، روایت هست، که موسی‌بن جعفر مدتی اصلاً در مدینه نبوده است، در روستاهای شام تحت تعقیب دستگاه‌های حاکم وقت و مورد تجسس جاسوس‌ها، از این ده به آن ده، از آن ده به آن ده، با لباس مبدل و ناشناس که حضرت به یک غاری می‌رسند و در آن غار وارد می‌شوند و یک فرد نصرانی در آنجاست، حضرت با او بحث می‌کنند و در همان وقت هم از وظیفه و تکلیف الهی خودشان که تبیین حقیقت هست، غافل نیستند. با آن نصرانی صحبت می‌کنند و نصرانی را مسلمان می‌کنند».

وی با بیان اینکه همه این جریانات و روایات به وضوح مبین آن است که امام موسی کاظم (ع) در طول حیات، درگیر با یک مبارزه‌ طولانی، تشکیلاتی، سازمان یافته، اصولی و هدفمند بود، گفت: امام کاظم (ع) با داشتن افراد زیاد در سرتاسر آفاق اسلامی بودند که این رسالت خود را نیز به صورت مستمر، خستگی‌ناپذیر و مجاهدانه در راه حق حتی در خفا ادامه می‌دادند. اندیشه اسلامی و جهاد متکی به قرآن چنین شخصیت مبارزی می‌سازد که حتی در بندهای اسارت، حصارهای زندان و اختناق شدید رژیم نیز ساکت و آرام نمی‌نشینند؛ بلکه بر می‌خیزند و آن روحیه آگاهی‌افزایی درونشان ایشان را به بیداری امت فرا می‌خواند. رهبر معظم انقلاب بارها در سخنان خود در این باره از شخصیت امام موسی کاظم (ع) به عنوان آن فردی یاد می‌کنند که نه تنها نمی‌شکستند، بلکه دشمنشان را نیز می‌شکستند و نه فقط تحت تأثیر قرار نمی‌گرفتند، بلکه زندانبانها را تحت تأثیر قرار می‌دادند و این همان اثرگذاری این ستاره پرفروغ بود.

دشمنان از پیکر امام کاظم (ع) هم می‌ترسیدند

این پژوهشگر اهل بیت (ع) در پایان گفت: سرانجام موسی‌بن جعفر(ع) را در زندان مسموم کردند و این مسموم‌سازی به عنوان یکی از تلخی‌های تاریخ زندگی ائمه شناخته می‌شود. امام بزرگوار و مظلوم و عزیز در زندان روحش به ملکوت اعلی پیوست و به شهادت رسید. رژیم مستبد دوران حتی از جنازه حضرت نیز واهمه داشتند آنطور که رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند: از جنازه‌ امام موسی‌بن جعفر هم می‌ترسیدند، از قبر موسی‌بن جعفر هم می‌ترسیدند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.