×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آدرس تمام خیریه‌ها را اینجا ببینید!

به گزارش تهران۲۴، نشست خبری معرفی اطلس خیر ایران به منظور تشریح اهداف و ارکان این اطلس، امروز به همت بنیاد آلاء و با حضور جمعی از اصحاب خبر و رسانه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی ملانوری، قائم‌مقام مدیرعامل بنیاد آلاء در امور خیر ماندگار و مدیر مرکز توسعه نیکوکاری در این نشست با اشاره به نحوه شکل‌گیری خیر ماندگار بیان کرد: بنیاد خیریه آلاء با دو دهه تجربه فعالیت‌های خیرخواهانه مبتنی بر کارهای خیر ماندگار از سال ۱۳۹۳ مهمترین اولویت و نیاز حوزه خیر را فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه خیر تشخیص داد و به همین منظور طراحی و تدوین سند جامع خیر ماندگار را در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: بر همین اساس در یک برنامه زمانی دو ساله و با حضور جمع کثیری از اندیشمندان و اصحاب دانش در حوزه نیکوکاری طراحی و تدوین سند جامع خیرماندگار به منظور توسعه دانش‌بنیان امر خیر در ایران و مبتنی بر سه هدف کلان در سال ۱۳۹۵ به سرانجام رسید.

ملانوری در ادامه با تشریح اهداف سه‌گانه سند جامع خیرماندگار بیان داشت: تولید دانش امر خیر در ایران اولین هدف این برنامه است چرا که با وجود مطالعات خوب در حوزه وقف و نیکوکاری طی قرون گذشته، مطالعات نوین امر خیر آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است؛ بر همین اساس پژوهشکده آلاء با مشارکت دانشگاه اصفهان تأسیس شد تا عهده‌دار این مسئله باشد و برنامه آن نهادینه کردن گفتمان عملی امر خیر در کشور است .

وی افزود: ترویج و گفتمان‌سازی فرهنگ امر خیر دومین هدف کلان سند جامع خیر ماندگار است که مرکز فرهنگ نیکوکاری(در ذیل مرکز خیر ماندگار) عهده دار این بخش است و در حال حاضر به تولید محصولات چندرسانه‌ای و برگزاری رویدادهای فرهنگی و نیز جشنواره ملی شعر نیکوکاری مبادرت می‌ورزد.

 قائم‌مقام مدیرعامل بنیاد آلاء در امور خیر ماندگار ادامه داد: سومین هدف این برنامه پایش مدیریت امر خیر بود که این مهم توسط مرکز توسعه نیکوکاری دنبال می شود و این مرکز می‌کوشد تا این به این سوال پاسخ دهد که چگونه می توان نهاد خیریه را در جامعه معاصر پویاتر و فعال تر کرد.

وی در ادامه به ارکان مرکز توسعه نیکوکاری اشاره کرد و بیان داشت: اولین رکن، مدرسه خیر ماندگار و مرکز مشاوره است که ما در آن آموزش‌های تخصصی به مدیران و فعالان و علاقه‌مندان به حوزه خیر و نیکوکاری را دنبال می کنیم، دومین رکن، واحد ارزیابی مؤسسات خیریه به منظور ارزیابی خیریه‌ها و جستجوی مدل تعالی خیریه‌هاست و سومین رکن، سامانه جامع خیر ایران است. سامانه جامع خیر ایران در ذیل خود، اطلس خیر ایران را به منظور ایجاد و توسعه بانک‌ اطلاعات امر خیر در ایران ایجاد کرده است.

وی افزود: ما در خیر ماندگار بر این نکته تاکید داریم که مدیریت دانش‌بنیان امر خیر در ایران کاری نیست که یک نهاد دولتی یا موسسه مردمی به تنهایی دنبال کند و به نتیجه برساند، بلکه باید جمعی در کنار هم قرار بگیرند و از مسیر توسعه گفتمان در این مسیر فعالیت داشته باشند.

سامانه جامع خیر ایران به دنبال چیست؟

در ادامه این نشست، سیدحسین سیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهرود و مدیر گروه اقتصاد و مدیریت امور خیر در پژوهشکده آلاء با بیان این که ما کار خیرمان در خیر ماندگار این است که به توسعه فعالیت‌های نیکوکارانه خدمت کنیم، بیان کرد: ما در خیر ماندگار در دو حوزه تسهیل‌گری و تنظیم‌گری در حال برنامه‌ریزی و فعالیت هستیم.

سیدی در ادامه بیان داشت: در حوزه تسهیلگری ما تلاش می‌کنیم دسترسی نیکوکاران را به فعالیت‌های خیرخواهانه تسهیل کنیم و همچنین انجام کارهای خیر را برای خیریه‌ها آسان‌تر و بهره‌وری آن‌ها را افزایش دهیم.

وی بیان داشت: بحث دوم تنظیم‌گری است؛ دولت و حاکمیت، سیاست‌های خود را از طریق قانون دنبال می‌کند اما بخش سوم می‌تواند از طریق دانش و اطلاعات این کار را دنبال کند، مثلا شاخص‌های بهره‌وری یک خیریه چیست یا اولویت‌های نیکوکاری کدامند. 

سیدی در ادامه با تاکید بر این که در عصر حاضر فعالیت‌هایی که بر بستر فناوری اطلاعات قرار نگیرد، نتیجه مطلوب نخواهد داشت بیان داشت: بر مبنای همین نظر ما طرح سامانه جامع خیر ایران را در دستور کار خود قرار دادیم که اطلس خیر ایران یکی از ارکان آن است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضعف تولید محتوا در حوزه خیر و نیکوکاری در کشور اشاره کرد و بیان داشت: یکی از ارکان سامانه جامع  خیر ایران بخش چندرسانه‌ای سامانه است که در ذیل آن ما یک پایگاه اطلاع‌رسانی خواهیم داشت که نسبت به پوشش اخبار و رویدادهای این حوزه می‌پردازد. یکی از ارکان دیگر آن، اطلس خیر ایران است که اطلاعات خیرخواهی و نیکوکاری را در کشور جمع‌آوری و تحلیل می‌کند.

فاز نخست اطلس خیر ایران ۱۴ اسفند رونمایی می‌شود

همچنین علیرضا اسکندری نژاد، مسئول واحد اطلس خیر ایران در بنیاد آلاء نیز در این نشست خبری با  بیان این که  اطلس خیر ایران اولین و جامع ترین پایگاه تولید و نشر اطلاعات و داده‌های نیکوکاری در ایران است، بیان داشت: جهان امروز جهان داده و اطلاعات است و بسیاری از کشورهای دنیا از جمله انگلستان به سمت جمع‌آوری و پردازش اطلاعات در زمینه نیکوکاری حرکت کرده‌اند.

اسکندری نژاد در ادامه بیان داشت: در قرن ۲۱ ما شاهد انتقال از جهان صنعتی به جهان داده‌ها هستیم و این موضوع چه در بخش دولتی و چه در بخش صنعتی در کشور به جد دنبال می شود اما در حوزه بخش سوم و جامعه مدنی هنوز اتفاقات خوبی در زمینه داده‌ها شکل نگرفته است.

وی افزود: اطلس خیر ایران بر مبنای همین خلاء و نیازبه داده و اطلاعات، شکل گرفته است و می کوشد تا داده‌ها و پژوهش‌های مبتنی بر نیازهای خیر و نیکوکاری را در ایران دنبال کند و در همین راستا پروژه‌هایی همچون سیمای نیکوکاری ایران و محیط خیرخواهی ایران را که مجموعه گفت‌وگوهایی با فعالان امر خیر در ایران است، دنبال می کند. بانک اطلاعاتی خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و تحلیل و بررسی نهاد خیریه و نیکوکاری در ایران از جمله ارکان این اطلس است.

مسئول واحد اطلس خیر ایران در بنیاد آلاء یادآور شد: روز شنبه ۱۴ اسفندماه سال جاری، فاز نخست اطلس خیر ایران با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی و چهره‌های برجسته نیکوکاری کشورمان رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.