×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جعل سطحی خبر فارس توسط ضدانقلاب/انکار برای فرار از حقارتِ شکست

به گزارش تهران۲۴، مغلطه‌های سطحی که با اندکی دقت می‌توان به بی‌اساس بودن آنها پی برد، یکی از تاکتیک‌های جریان ضدانقلاب برای روایت‌سازی‌های جعلی از رویدادها و پدیده‌ها است- بر مبنای این فرض ساده‌انگارانه که انسان‌ها در عصر انفجار اطلاعات، ترجیح می‌دهند روایت‌های برساخته دیگران را هضم‌نکرده بپذیرند تا اینکه آنها را مورد کاوش یا بررسی دوباره قرار دهند.

رسانه‌های وابسته به جریان ضدانقلاب به تازگی مدعی شده‌اند روزنامه واشنگتن‌پست با استناد به خبرگزاری فارس گزارشی درباره حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر موساد منتشر کرده، اما خبرگزاری فارس، ساعاتی بعدتر همان گزارش را ترجمه کرده تا اثبات کند که هسته موساد در اربیل هدف قرار گرفته است.

به عنوان نمونه، یک کاربر در توییتر نوشته است: «واشنگتن پست یه مقاله مینویسه و توش به ادعاهای خبرگزاری فارس اشاره میکنه، بعد خبرگزاری فارس میره به اون مقاله استناد میکنه و میگه واشنگتن پس هم نوشته موساد در اون ویلا بوده 🙂 حالا اینکه نقل قول و «گمان» رو از ترجمه حذف کرده چرا؟! چون میدونه عرزشی نمیره اون مقاله رو بخونه!»

با آنکه روزنامه واشنگتن‌پست در پاراگراف دوم مقاله خود برای توضیح درباره روایت ایران از حمله موشکی روز یکشنبه به خبرگزاری فارس استناد کرده اما این پاراگراف نه توضیحی درباره اینکه مقرهای موساد هدف حمله بوده می‌دهد و نه مبنای گزارش ترجمه‌شده خبرگزاری فارس بوده است. 

روزنامه واشنگتن‌پست در آن پاراگراف نوشته است: «خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس گفته که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی “حملات موشکی قدرتمندی” را در پاسخ به آنچه این خبرگزاری آن را “جنایت‌های اخیر رژیم جعلی صهیونیستی” خوانده، انجام داده است.»

  با این حال، واشنگتن‌پست شش پاراگراف بعدتر به نقل از یک مقام آمریکایی تصریح کرده که اهداف مورد حمله، مظنون به استفاده توسط یک هسته‌ موساد بوده‌اند. در پاراگراف هشتم این مقاله اینطور آمده است: «One U.S. official, citing a conversation with an Iraqi counterpart, said that the targets included houses where a Mossad cell was suspected to have operated».

در گزارش ترجمه‌شده خبرگزاری فارس، این بخش از گزارش واشنگتن‌پست اینطور ترجمه شده است: «یک مقام آمریکایی با اشاره به مکالمه با همتای عراقی خود گفت: هدف‌ها شامل خانه‌هایی بودند که به نظر می‌رسید یک هسته موساد از آنجا عملیات انجام داده است.»

در واقع واشنگتن‌پست که فقط افراد ناآگاه از سابقه‌اش ممکن است انگیزه‌هایش در عنادورزی با روایت‌های ایران را زیر سوال ببرند به نقل از یک مقام آمریکایی، هدف قرار گرفتن یک هسته موساد در اربیل را تأیید کرده و همین بخش هم مورد استناد خبرگزاری فارس قرار گرفته.

البته واشنگتن‌پست تنها منبع خبری نیست که هدف قرار گرفتن مراکز موساد در عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مورد تأیید قرار داده اما به نظر می‌رسد جریان ضدانقلاب برای فرار از حقارت ناشی از شکست، راه انکار در پیش گرفته‌اند.

البته همان‌طور که مغلطه سطحی جریان رسانه‌ای ضدانقلاب در نمونه مورد اشاره از خبر خبرگزاری فارس نشان می‌دهد چنین انکارهایی بیش از آنکه حقارت شکست را پنهان کنند آن را برجسته کرده و در معرض دید همگان قرار می‌دهند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.