×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مروری بر مواضع سیاسی و فقهی آیت‌الله‌ علوی گرگانی (ره)/ از روشنگری در فتنه ۸۸ تا ترویج اصل ولایت فقیه

به گزارش تهران۲۴، اعظم ربانی: مرحوم آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی (ره) را باید یکی از انقلابی‌ترین فقیهان معاصر دانست. او که در دوران جوانی به مدت هشت سال (۱۳۳۵ – ۱۳۴۳) شاگردی امام خمینی را نموده و پیش از انقلاب همواره در راهپیمایی‌های طلاب و فضلای حوزه علمیه قم شرکت فعال داشت، پس از پیروزی انقلاب هم از سوی حضرت امام (ره) به عضویت «دادگاه عالی قم» درآمد. وی همچنین برای شرکت در جبهه‌های نبرد حق و دفاع مقدس، چند بار جلسه درس را تعطیل نمود و خود به همراه شاگردانش راهی جبهه‌های نبرد شد. این فقیه مجاهد علاوه بر حضور خود در جبهه‌ها نقش مهمی در ترغیب رزمندگان گرگان و سمنان به حضور در دفاع مقدس داشت.

نگاهی به مواضع مرحوم آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی(ره) نشان می‌دهد که وی همواره از استوارترین فقهای معاصر بر اصول انقلاب اسلامی و یاور بی‌ادعا و متواضع امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب در برهه‌های حسّاس کشور بوده‌ است. به نحوی که او را می‌توان به حق، مرجعی دانست که در تمام مراحل پیروزی انقلاب و بعد از آن، پایدار و محکم پای اصل انقلاب، ولایت فقیه و مبارزه با استکبار و دشمنان ایستاد و جزء پیشتازانِ مراجعِ تقلید در این عرصه بود.

بازخوانی مواضع آن عالم شجاع که در مقاطع حساس و سختی چون فتنه ۸۸ با بصیرت تمام به میدان آمد و به افشای ماهیت فتنه‌گران پرداخت، ضمیر روشن آن عالم انقلابی را برای همگان، بیشتر عیان می‌سازد.

 مرحوم آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی(ره) در ۱۲ مهر ۱۳۸۸ در دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به نقش رهبری در جامعه گفت: ملّت باید متحد باشد و کارها باید زیر نظر رهبری به پیش رود، اگر بخواهد هر کس حرف خودش را بزند درست نیست.

وی در همان دیدار گفت: دوستان را نصیحت کنید تا اتحاد کلمه را حفظ کنند. سعی کنید اخلاص در عمل داشته باشید و معین ولایت باشید؛ زیرا امام فرمودند: اگر پشتیبان ولایت فقیه باشید به این مملکت آسیب نمی‌رسد. این کلمه حقی است و باید آن را پاس داشت.

وی در توصیه‌های دیگری گفت: «کسانی که از ولایت فاصله گرفتند، نصیحت کنید که برگردند» و«حفظ نظام و رهبری خدمتی الهی است»

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم همچنین در ۲۲ مهر ۱۳۸۸ در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی انتظامی گفت: حفظ نظام، رهبری و بزرگان کشور و برقراری امنیت جامعه و اطاعت از مسئولین اگر رنگ خدایی بگیرد، خدمتی الهی است و اجر الهی دارد.

وی در همان دیدار در واکنش به تحرکات فتنه‌گران گفت: کسانی که سنگ‌اندازی کردند، نسبت به مقام ولایت فقیه غافل بودند.

آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی(ره) ۲۵ مهر ۱۳۸۸ در دیدار اعضای ستاد برگزاری جشنواره دهه کرامت در سخنانی، ولایت فقیه را شعبه‌ای از ولایت ائمه اطهار (ع) دانسته و اظهار داشت: برای آشنایی مردم و تبعیت از ولایت فقیه و مرجعیت دینی، باید جایگاه ولایت ائمه اطهار (ع) به آنها شناسانده شود.

وی افزود: وظیفه ما در این برهه از زمان آن است که جلوی فتنه‌ها را گرفته و نگذاریم نعمت ولایت که در رأس آن، ولی‌فقیه و مراجع تقلید هستند از ما گرفته شود.

مرحوم آیت الله العظمی علوی گرگانی(ره) در محکومیت اقدامات ننگین فتنه‌گران در روز عاشورای ۱۳۸۸ و هتک حرمت مقدسات، بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت: روز عاشورا که دل‌های شیعیان جهان مالامال غم و اندوه و عزا برای حضرت سیدالشهدا‌ و اصحاب باوفایش بود، عده‌ای این روز عزیز را که به نصّ ادلّه ما روز اعظم مصائب است، مورد هتک حرمت قرار دادند و به مقدسات اسلامی و ساحت مقدس حضرت امام حسین(ع) و ولایت و نظام اسلامی اهانت کردند و قلب مقدس امام زمان (عج) و همه دوستداران اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) را جریحه‌دار کردند.

وی همچنین در ۶ بهمن ۱۳۸۸ در دیدار با تعدادی از کادر نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اهمیت پیروی از ولایت فقیه گفت: ولایت فقیه برای کنترل انسان‌ها در مسیر حق و حقیقت است.

این مرجع انقلابی ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ ضمن خطرناک توصیف کردن تحرکات آن روزهای فتنه گران، اظهار داشت: این حرکات به گونه‌ای بود که اگر در مقابل آن سستی نشان می‌دادیم اصل نظام به خطر می‌افتاد.

آیت الله العظمی علوی گرگانی(ره) در جای دیگری در توصیف فتنه گفت: فتنه ۸۸ یک حرکت ضد نظام و دین بود و نشان داد که نظام، دشمنان زیادی دارد، با حماسه مردم در روز ۹ دی، دشمن به این نتیجه رسید که مردم پیرو خط رهبری و ولایت هستند و در همه حال در صحنه حضور پیدا می‌کنند.

مرحوم آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی(ره) در پاسخ به چند استفتاء که در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر معظم‌له منتشر شد، درباره‌ ولایت فقیه نوشت: ولایت فقیه به معنی سرپرستی مجتهد جامع‌الشرایط در امور اجتماعی و فردی جامعه در زمان غیبت امام زمان (ع) است و ولی فقیه در تمام اموری که نیاز به نظارت و سرپرستی است ولایت دارد.

وی در پاسخ به چند سوال که: اطاعت از ولی فقیه چه حکمی دارد؟ آیا وجوب شرعی دارد یا عقلی؟ کسی که از ولی فقیه اطاعت نکند اما علیه حکومت اسلامی هم اقدامی نکند، آیا مستوجب عذاب الهی خواهد بود؟ با توجه به معصوم نبودن ولی فقیه در صورتی که از وی اشتباهی سر بزند آیا انسان می‌تواند براساس تکلیف و استنباط خویش عمل کند؟ نوشت: «اطاعت از ولی فقیه جامع‌الشرایط وجوب شرعی دارد و اصل عدم اطاعت از ولی فقیه جایز نیست و عقوبت دارد و لازم به ذکر است که اگر فردی به عنوان ولی فقیه جامع‌الشرایط مورد تائید امام زمان (عج) واقع شود یاری خواهد شد و احتمال اشتباهات در او کاهش خواهد یافت.»

این مرجع فقید همچنین در پاسخ به سوال: ولایت امر یا فتواى او در صورت مخالفت با رأى مرجع تقلید کدام رجحان دارد؟ نوشت: «در صورتى که فتواى مجتهد با فتواى ولایت فقیه متفاوت باشد، مقلّد هر کدام باید به فتواى مجتهد خود عمل نماید ولى اگر حکم حکومتى ولى فقیه با حکم مجتهد شخص متفاوت باشد، حکم ولى فقیه مقدم است.»

در همین زمینه مرحوم آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی(ره) به استفتائی که در خصوص اعلام آغاز ماه مبارک رمضان و عید فطر بود و سوال شده بود که آیا این اعلام از شئونات ولی فقیه است یا مراجع، نوشت: در حالت اولیه این موضوع بر عهده خود مکلف است مگر حاکم شرع حکم به اول ماه کند که در این صورت عمل به حکم آن واجب است.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.