×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جشن دیپلماتیک نوروز با حضور امیرعبداللهیان +فیلم

به گزارش تهران۲۴، جشن دیپلماتیک نوروز ۱۴۰۱ بعدازظهر امروز (چهارشنبه) ۲۵ اسفند ماه با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سفرا روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران در محل باشگاه دیپلماتیک وزارت امور خارجه برگزار شد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه طی اظهاراتی در این مراسم اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد امروز با زبان هنر و شعر و موسیقی صحبت کنیم.  امروز رسیدن بهار و نو شدن عالم را تبریک عرض کنم. به نیابت از وزارت و وزیر خارجه و همسر محترمشان بار دیگر خدمت مهمانان عزیز خیرمقدم عرض می‌کنم. خیلی خرسندم که در طلیعه سده جدید شمسی میزبان شما مقامات عالیرتبه و خانواده‌های محترم هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: نوروز آیینی کهن و ماندگار با تاریخی شکوهمند که در گستره جغرافیایی جهان مشترک از جیحون تا فرات پاس داشته می‌شود از غرب چین تا آناتولی و از شبه قاره هند و افغانستان در شرق تا بین النهرین در غرب و از سین کیانگ و آسیای مرکزی در شمال شرق تا دامنه‌های شمالی قفقاز بزرگ در شمال تا آسیای صغیر در شمال غربی به این حکایت نیاکان دل بسته‌اند.

وی افزود: جشن نوروز هزاران سال است که در فلات ایران و در بین اقوام و ملت‌های حوزه تمدن مشترک جشن گرفته می‌شود و نیاکان ما چه خوش سلیقه بودند که در تعادل بهاری سال را نو می‌کردند.

*  امروز جهان بیش از هر زمان دیگری به ندای تمدنی صلح، گفت‌وگو و همزیستی مسالمت آمیز نیاز دارد

خطیب‌زاده بیان کرد: نوروز به معنای شروع جدید است و ایرانیان نیز مانند همه ملت‌های این حوزه مشترک تمدنی هر آغازی را جشن می‌گیرند و سده جدید شمسی که با شروع کار دولت جدید و سیاست خارجی جدید همزمان شده برای ما معنا و خجستگی مضاعفی دارد.

وی گفت: معتقدیم نوروز و سده جدید آغاز کارهای بزرگ برای حوزه مشترک تمدنی ماست و به معنای دقیق‌تر سیاست همسایگی ما در این حوزه تجلی خواهد یافت. نیاکان ما که سهم سترگی در ساخت تمدن بشری داشتند و شرق را با غرب و باختر را به خاور پیوند دادند، در مسیر این تبادل ارزش‌های تاریخی و فرهنگی صیقل یافته خود را به نمایش گذاشتند. به همت آنها بود که همه ما امروز بر سر سفره این تمدن مشترک بشری نشسته‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: به صداقت، عقل و اندیشه آنها بود که همه ما نوروز را از خود و برای خود و برای یکدیگر می‌دانیم و می‌خواهیم. این فستیوال طبیعت که بیش از همه پیام آور شادی، صلح و دوستی است فرصتی است که بهره برداری کنیم و تقویت مبانی مشترک بشری خود را جشن بگیریم. امروز جهان بیش از هر زمان دیگری به ندای تمدنی صلح، گفت‌وگو و همزیستی مسالمت آمیز نیاز دارد. بر پایه اشتراکات فرهنگی و غبه فرهنگ بر هر انگاره دیگری، می‌توانیم تاریخ مشترکی را بهتر از قبل بسازیم.

خطیب‌زاده ادامه داد: سیاست خاجی دولت مردمی آقای دکتر رئیسی در نظر دارد که مبتنی بر این مولفه‌های مشترک، آینده‌ مشترکی را در این منطقه رقم بزند تا دوستی‌ها بیشتر و مهربانی‌ها ملموس‌تر شود و وحدت بین ملت‌های وفادار به آیین‌ها و آداب باستانی مشترک افزایش یابد.

وی گفت: دیپلماسی نوروز یعنی دیپلماسی همسایگی. یادآور می‌شوم که روز یکشنبه سه دقیقه بعد از ساعت ۷ همه ما منتظر نو شدن این جهان کهنه و پیر هستیم. نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد، عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد…

به گزارش فارس، علیرضا بیکدلی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه و دیگر معاونان و مدیران کل وزارت خارجه نیز در این مراسم حضور دارند.

سفرای کشورهای حوزه تمدنی نوروز، کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و همچنین سفرای روسیه، چین، هند و … در این مراسم حضور دارند. 

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.