×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خاطرات تلخ مدیریت شهری اهواز برای مردم در آغاز قرن جدید

به گزارش تهران۲۴ از اهواز، پل سفید یکی نمادهای اهواز مدرن است و چندین دهه به‌عنوان یکی از مشخصه‌های کلانشهر اهواز مورد توجه شهروندان و گردشگران قرار گرفته است؛ در واقع هر شهروند اهوازی به بهانه‌های مختلف از جمله لذت بردن از ساحل کارون به پل سفید پناه آورده و در یک دهه اخیر پل کابلی هم به‌عنوان یکی از عناصر زیبایی اهواز مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

تکریم پل‌های سفید و کابلی از سوی مردم بومی اهواز سبب شده که گردشگران و مسافران نوروزی در بدو ورود به اهواز به ساحل کارون بیایند و عکسی پیش نماد اهواز قدیم و اهواز جدید بگیرند.

علاقه مردم بومی و گردشگران به این دو پل در اهواز سبب شده بود که شهرداران گذشته اهواز در آستانه سال نو اقدام به رنگ آمیزی و نورپردازی نمادهای اهواز کنند تا شهر در سال نو چهره جدید به خود بگیرد؛  دو سال پیش در آستانه سال نو مهم‌ترین بحث بین مدیریت شهری اهواز و شهروندان این بود که رنگ پل سفید باید سفید باشد یا خاکستری!

امسال اما بحث نورپردازی و رنگ آمیزی پل‌های اهواز کاملا به حاشیه رانده شد و در دو هفته اول سال نو هم نور پل سفید و هم نور پل کابلی خاموش باشد.

سه عنصر زیبایی شناسی معماری ایرانی اسلامی

یک کارشناس معماری در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: نور، رنگ و آب سه عنصر زیبایی شناسی معماری اسلامی‌اند. نور عمده‌ترین مشخصه معماری ایران است و نمادی از عقل الهی است. رنگ در انقطاب نور حاصل می‌آید و آب تصویر طبیعت، در معماری اسلامی است.

زینب محمدی می‌افزاید: در اهواز این سه ویژگی در شهر قابل رویت‌اند و مدیریت شهری به‌راحتی می‌تواند از رودخانه کارون، پل‌ها و عمارت‌های در امتداد ساحل رودخانه جهت زیبایی محیط شهری بهره ببرد.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری اهواز برای نورپردازی شهر امسال  از پل کابلی و پل سفید که به‌عنوان نمادهای اصلی رودخانه کارون و اهواز هستند بهره نبرد اما نور پل‌های سوم، چهارم، پنجم و هفتم روشن بود که به دلیل مهم نبودن این پل‌ها در اذهان عموم مردم این اقدام مورد استقبال مردم قرار نگرفت.

این کارشناس معماری بیان می‌کند: کاربرد نور در زیبایی شناسی علاوه بر ساحل رودخانه کارون در محیط شهری هم زیاد است اما آنچه دیدیم این بود که شهرداری اهواز بدون هیچ ابداعی در نورپردازی، فقط موجودی انبارهای خود را استفاده کرده است.

محمدی عنوان می‌کند: برای نمونه در منطقه سه باهنر از ریسه‌های مربوط به دهه فجر استفاده شده و یا در بلوار پاسداران از چراغ‌های لیزری استفاده شده که رانندگی را برای شهروندان سخت و ملال آور کرده بود در حالی که این چراغ‌ها معمولا برای زیبایی فضای سبز و درختان استفاده می‌شود.

رنگ پاشی جایگزین رنگ آمیزی شده بود

رنگ آمیزی جدول‌ها، دیوارنگاری‌های جذاب و مبلمان شهری از جمله کارهای معمولی در آستانه نوروز است که شهرداری اهواز نیز بخشی از کارها را انجام داد؛ یک کارشناس معماری درباره رنگ‌آمیزی مبلمان شهری و جداول در اهواز می‌گوید: شهرداری اهواز امسال به جای رنگ آمیزی، رنگ پاشی کرده و به جای زیبایی بصری یک نوع شلختگی محصول مدیریت شهری شده است.

علیرضا نمازی می‌افزاید: در بخشی از پل‌های اهواز از یک سو دو رنگ سفید و فیروزه‌ای استفاده شده و در بخش دیگر از رنگ سفید استفاده شده است.

وی می‌افزاید: در برخی از نقاط هم رنگ آمیزی به‌صورت اصولی انجام نشده و رنگ در جاده و روی جدول‌ها هم ریخته بود که یک نوع بی نظمی را تداعی می‌کرد.

این کارشناس معماری بیان می‌کند: رنگ فقط مختص به رنگ آمیزی نیست و استفاده از پرچ‌های ایران و پرچم‌های رنگی در سط شهر می‌تواند سرزندگی را به شهر تزریق کند که متاسفانه مدیریت شهری اهواز در نوروز ۱۴۰۱ به آن هم نپرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، گرچه در برخی از نقاط اعلام شده که سیستم برق و کابل‌های روشنایی سرقت شده اما مجموع اقدامات موثر در مدیریت شهری باید با در نظر گرفتن اولویت‌ها و پیش بینی نیازها انجام شود.
خاموش بودن نور پل‌های اصلی اهواز، خاموش بودن نور در برخی از پارک‌های محلی و نمادهایی مانند میدان پنج نخل اهواز جزو خاطرات تلخی است که مدیریت شهری اهواز در آغاز قرن جدید در ذهن مردم به جای گذاشت.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.