×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
روایت دانشجویان از دیدار بی‌واسطه با رئیس‌جمهور/ ماجرای غذای ویژه‌ای که رئیسی از خوردن آن امتناع کرد!

به گزارش تهران۲۴، روزنامه فرهیختگان نوشت: هیچ‌کدام از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه خوارزمی تصورش را هم نمی‌کردند روزه پنجمین روز از ماه مبارک رمضان را با حضور شخص اول اجرایی کشور افطار کنند. پنجشنبه هفته گذشته بود که سیدابراهیم رئیسی در سفر یک‌روزه آن‌هم با قطار شهری به استان البرز رفت تا در جریان وضعیت این استان و پروژه‌های عمرانی آن قرار بگیرد. هرچند در همان ساعات اولیه این سفر، خبر آن مخابره شد اما دانشجویان این دانشگاه فکر نمی‌کردند در دقیقه۹۰ و درست زمانی که در تکاپو برای چیدن سفره افطاری‌شان هستند، خبر حضور رئیسی در خوابگاه گوش‌به‌گوش بچرخد. دانشجویانی که شاید برخی‌شان حتی تا وقتی از نزدیک شخص اول اجرایی کشور را ندیدند ‌بازهم باورشان نشد که میزبان رئیس‌جمهور شده‌اند. 

تعجب مسئولان دانشگاه از حضور رئیسی 

حضور رئیسی میان دانشجویان به‌حدی غیرمنتظره بود که حتی مسئولان دانشگاه هم از آن تعجب کردند. جواد قنبری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با تاکید بر اینکه تنها با بسیج دانشگاه برای حضور رئیس‌جمهور هماهنگی شده بود، گفت: «بازدید کاملا سرزده بوده و به همین دلیل از قبل هیچ‌گونه هماهنگی‌ای با مسئولان دانشگاه و حتی ناحیه بسیج دانشجویی استان صورت نگرفته بود. ما نیز به‌عنوان بسیج دانشگاه کارهای هماهنگی را انجام دادیم تا بتوانیم مقدمات حضور آیت‌الله رئیسی را آماده کنیم، به‌طوری‌که بعد از حضور ایشان در خوابگاه، مسئولان اعم از رئیس و دیگر معاونان و دانشجویان متوجه شدند که رئیس‌جمهور به خوابگاه آمده است.» 

مهدی صادقی، دانشجوی کارشناسی دانشگاه خوارزمی نیز گفت: «بنده به‌عنوان میهمان در خوابگاه حاضر بودم و چند لحظه قبل از اینکه رئیس‌جمهور به خوابگاه بیاید، متوجه شدم. درحال چیدن سفره افطار بودیم که اعلام کردند رئیس‌جمهور به خوابگاه آمده است.» 

رئیسی که حدودا ۳۰نفر اعم از غلامحسین اسماعیلی، مسئول دفتر رئیس‌جمهور و  سیدمحمدمهدی حسینی‌همدانی، امام‌جمعه کرج نیز او را همراهی می‌کردند، از خوابگاه پسران این دانشگاه بازدید کرد و نزدیک به ۲ساعتی را پای صحبت دانشجویان نشست. قنبری می‌گوید گپ و گفت دانشجویان تا ساعت حدودا ۹:۳۰ در خوابگاه طول کشید و در تمام این مدت با دانشجویان در ارتباط بوده و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

بی‌واسطه با رئیس‌جمهور حتی بدون محافظ!

علی‌رغم اینکه زمان زیادی به افطار باقی نمانده بود که رئیسی به خوابگاه رسید، اما نمازخانه اولین مقصد او و تیم همراهش بود. همان‌جایی که دانشجویان بدون جدا شدن از صف مسئولان، درکنار رئیسی قرار گرفته و به نماز ایستادند. احسان فلاح، دبیر انجمن علمی-کارآفرینی ساینای دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور رفتار بسیار دوستانه‌ای با دانشجویان داشت تا جایی که خودمان هم انتظارش را نداشتیم، بیان داشت: «مساله جالب دیگر اینکه قبل از افطار، او با حضور دانشجویان در نماز جماعت خوابگاه شرکت کرد، درحالی‌که هیچ‌گونه محافظی بین او و دانشجویان قرار نگرفته بود.»

انتظار گفت‌وگو با رئیس‌جمهور پشت در خوابگاه!

بعد از نماز، رئیس‌جمهور برای افطار به یکی از اتاق‌های خوابگاه رفت که علی‌رغم ظرفیت کم، اما جمعیت قابل‌توجهی از دانشجویان در آن جای گرفته بودند. بخش قابل‌توجهی از دانشجویان حتی از خیر افطارکردن گذشته و پشت در اتاق به تماشای سفره افطار و گفت‌وگوی صمیمانه رئیسی با هم‌دانشگاهیان خود نشستند. صادقی گفت: «در اتاقی که سفره افطار برای رئیس‌جمهور پهن شده بود نیز عمدتا دانشجویان حضور داشتند و رئیسی تنها به همراه ۳تن دیگر از همراهان خود حضور داشت. ازسوی دیگر درمجموع محافظان اصلا ممانعتی برای نزدیک‌شدن دانشجویان نداشتند. کل بازدید به‌صورت بسیار معمولی دنبال شد و حتی محافظان هم خیلی صمیمانه با دانشجویان صحبت می‌کردند، تا جایی که حتی دانشجویان انتظار این میزان از صمیمیت را نداشتند.»

ماجرای غذای ویژه که رئیسی از خوردن آن امتناع کرد

درست است که رئیس‌جمهور سرزده به خوابگاه آمد و سر سفره افطار دانشجویی نشست، اما خرید غذا آن‌هم از بیرون دانشگاه و برخورد رئیسی با این کار از نگاه دانشجویان دور نماند. اتفاقی که قنبری، مسئول بسیج دانشجویی این دانشگاه در توضیح آن گفت: «تامین بخشی از غذایی که برای رئیس‌جمهور در نظر گرفته شده، برعهده بسیج دانشجویی بود که نان، خرما و پنیر را شامل می‌شد و یک غذا هم از سلف بود. غذای سلف دانشگاه برای افطار پنجشنبه کتلت و برای سحر هم جوجه‌کباب با برنج بوده است. ما هم چند پرس کتلت از سلف تحویل گرفتیم. از بیرون دانشگاه هم غذایی برای رئیس‌جمهور آورده شد که او از غذای خاصی که از بیرون دانشگاه آماده شده بود، نخورد و غذا بین دانشجویان توزیع شد. البته بعد از اینکه رئیس دانشگاه متوجه شد رئیس‌جمهور به خوابگاه آمده دستور داد از سلف، جوجه‌کباب هم آورده شود، اما این‌طور نبود که آن غذای خاص که از بیرون دانشگاه تهیه شده بود، سر سفره افطار هم بوده باشد.» 

وقتی محافظان خودشان دانشجویان را خبر کردند

اما حضور چندساعته رئیس‌جمهور در خوابگاه دانشجویی دانشگاه خوارزمی حاشیه جذاب کم نداشته است. تصور کنید محافظانی که تا چند دقیقه قبل بنابر وظیفه، اجازه نزدیک شدن بیش از حد به افراد مختلف در مواجهه با رئیس‌جمهور را نمی‌دهند، حالا خودشان دعوت‌کننده دانشجویان شدند! احسان فلاح از دانشجویان کارشناسی دانشگاه می‌گوید محافظان رئیس‌جمهور خودشان به ۳ساختمانی که در خوابگاه پسران دانشگاه وجود دارد، حضور رئیس‌جمهور را اطلاع دادند تا از این طریق همه دانشجویان بتوانند از این فرصت استفاده کنند. از طرفی بیشتر از اینکه محافظ همراه رئیس‌جمهور باشد، این مسئولان مختلف استانی و وزارتی بودند که او را همراهی می‌کردند.

چشم امید دانشجویان به حل مشکل ایستگاه متروی دانشگاه

بعد از نماز و افطار را می‌توان مهم‌ترین قسمت دیدار دانشجویان با رئیسی دانست. فرصتی که هر دانشجو تلاش می‌کرد نگرانی‌اش را از وضعیت دانشگاه یا دیگر دغدغه‌هایش با او در میان بگذارد. مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی دراین‌باره گفت: «در این دیدار مسائل مختلفی مطرح شد و آنچه خودمان به رئیس‌جمهور ارائه کردیم، مباحث مرتبط با خود دانشگاه بود، مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر کرج که مختص میدان حصارک و… است را هم به اطلاع رئیس‌جمهور رساندیم. مشکلات مربوط به دست‌اندازی به زمین‌های دانشگاه خوارزمی و نبود ایستگاه مترو در نزدیکی دانشگاه را هم بازگو کردیم. متاسفانه ریل راه‌آهن تا ایستگاه هشتگرد کشیده شده و از زمین‌های دانشگاه هم عبور کرده، اما ما هنوز ایستگاه مترو نداریم، از این‌رو در این دیدار به ایشان اعلام کردیم باید ایستگاه مترو در این نقطه تاسیس شود تا ۱۳هزار دانشجوی این دانشگاه بتوانند تردد راحت‌تری داشته باشند.»

مشکلات دانشگاه؛‌ وجه مشترک صحبت دانشجویان با رئیس‌جمهور

علی‌رغم اینکه دانشجویان می‌توانستند درباره بسیاری از مسائل با رئیسی صحبت کنند، اما به‌نظر می‌رسید طی قراری نانوشته، تصمیم گرفتند عمده صحبت‌هایشان پیرامون چالش‌های خود دانشگاه باشد. مساله‌ای که دبیر انجمن علمی-کارآفرینی ساینا هم روی آن صحه گذاشت و گفت: «خود دانشجویان خواستار این بودند که عمده حرف‌هایشان مختص مشکلات درون‌دانشگاهی باشد، از این‌رو کمتر به موضوعات خارج از دانشگاه پرداخته شد و عمده حرف‌هایی که توسط دانشجویان بازگو شد، حول دغدغه‌هایی بود که آنها نسبت به مسائل خود دانشگاه داشتند.» 

او ادامه داد: «برخی دانشجویان مشکلات مربوط به نبود ایستگاه مترو در نزدیکی دانشگاه را مطرح کردند و مسئولان همراه رئیس‌جمهور نیز نکات کارشناسی خود را در این زمینه مطرح کردند. همچنین دانشجویانی هم به مشکلات آزمایشگاه اشاره و عنوان کردند به‌دلیل کمبود تجهیزات نمی‌توانند برخی از پروژه‌های خود را انجام دهند. نکته مهم در این دیدار آن بود که رئیس‌جمهور بیشتر از اینکه با مسئولان دانشگاه صحبت کند و با آنها ارتباط داشته باشد، در جمع دانشجویان حضور یافته بود.»

ازدواج، اشتغال و مطالبات ناتمام دانشجویان!

صادقی، دانشجوی کارشناسی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: «در این بازدید بیشتر مسائل مطرح‌شده توسط دانشجویان مبتنی‌بر وضعیت امید این قشر، ازدواج و موضوعات مرتبط به دانش‌بنیان و اشتغال‌شان بود. همچنین مطالباتی نیز درباره وضعیت دانشگاه و تجهیزات مطرح شد و رئیس‌جمهور نیز قول پیگیری مسائل را داد تا امکانات دانشگاه به‌ویژه برای رشته‌هایی مانند هوش مصنوعی و… که نیاز به تجهیزات خاص دارد، بیشتر شود.» 

او گفت: «رئیس‌جمهور بیشتر به دانشجویان فرصت می‌داد تا دغدغه‌هایشان را مطرح کنند. به‌طور مثال یکی از دانشجویان عنوان کرد ناامیدی میان دانشجویان باعث می‌شود آنها به خارج از کشور بروند، رئیس‌جمهور نیز صحبت‌هایی را پیرامون واقعیت خارج از کشور بیان کرد. درمجموع دانشجویان توانستند نگرانی‌هایشان را با رئیس‌جمهور در میان بگذارند.» 

قول مساعدت رئیسی برای اشتغال یک دانشجوی دکتری نابینا

نوشتن نامه و درخواست‌های کتبی بخش مشخصی از دیدارهای مختلف ریاست‌جمهوری است که اینجا هم تکرار شد. لابه‌لای درخواست‌های مکتوب، دانشجوی نابینایی فرصت را برای گفت‌وگو با رئیسی مناسب دانست. یکی از دانشجویان گفت:‌ «بعد از افطاری زمانی که رئیس‌جمهور داشت خوابگاه را ترک کرد، دانشجوی نابینایی شروع به صحبت با او کرد و از رئیس‌جمهور درخواست شغل داشت. رئیسی نیز با استاندار هماهنگ کرد و بنا شد در مدت‌زمان کوتاهی، شغلی برای این دانشجوی دکتری فراهم شود. دانشجویانی که قبل از افطار رئیس‌جمهور را در راهروهای خوابگاه دیده بودند نیز توانستند صحبت‌هایشان را مطرح کنند.» فلاح، دبیر انجمن علمی-کارآفرینی ساینای دانشگاه نیز درباره حضور رئیسی در جمع دانشجویان نابینا گفت: «‌بعد از افطار و حتی زمانی که رئیس‌جمهور درحال خارج شدن از خوابگاه بود درخواست‌های کتبی دانشجویان جمع‌آوری می‌شد تا از این طریق دانشجویانی که نتوانسته بودند به‌صورت حضوری با رئیس‌جمهور صحبت کنند، مسائل‌شان را بازگو کرده باشند. نکته جالب اینکه رئیس‌جمهور میان برخی دانشجویان نابینا نیز حضور یافت تا در جریان مشکلات آنها قرار بگیرد.» 

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.