×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شایعه تولید گردوغبار در مرز ایران و عراق

به گزارش تهران۲۴،از شایعه تا واقعیت: هر از چندگاهی با افزایش میزان گرد و غبار در پایتخت، شایعه ای با انتشار فیلم کوتاهی در فضای مجازی منتشر می‌شود که ادعا می‌شود، «عراقی‌ها از عمد در حال تولید گرد و غبار در مرز ایران هستند»، عده ای دیگر ادعا کردند که دستگاه های تولید ریزگرد با همکاری چین برای فراری دادن مردم خوزستان به کار گرفته شده است.

اما بررسی این فیلم نشان می‌دهد که این تکه فیلم بخشی از گزارش یک برنامه پرتغالی زبان است که در سال ۲۰۱۹ پخش شده است. گوینده ویدئو اصلی در ابتدا به شوخی می‌پرسد: «این چیست؟ ماشین‌هایی که ماشین‌های دیگر را کثیف می کنند؟…» او در ادامه توضیح می‌دهد که بعضی از بیننده‌ها به آنها گفته‌اند که این ماشین‌ها در حال جمع‌آوری بذر برای مراتع هستند.

در ادامه فیلم مشابه دیگری را می بینید که کشاورزان با دستگاه‌های مربوطه در حال پاشیدن خاک  بر روی زمین‌ های کشاورزی خود هستند تا از کودهای شیمیایی کمتری استفاده کنند و محصول ارگانیک تولید کنند.

همچنین بسیاری از کارشناسان از جمله کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان  معتقدند از نظر علمی چنین چیزی تایید نمی‌شود زیرا اگر ریزگردی هم تولید شود، مقطعی بوده است و عملا نمی‌تواند کیلومترها طی کند و به مرز خوزستان برسد.

بیابان زایی، تغییرات اقلیمی، سدسازی‌ها و خشکسالی تالاب‌ها از مهمترین دلایل وقوع چنین اتفاقی است. اما در کل درباره علل وجود چنین گردو غبارهایی نظرات کارشناسی مختلفی وجود دارد؛ یک سری از کارشناسان منشاء کانون‌های داخلی را در پیدایش چنین امری مهم می‌دانند و عده ای دیگر آن را به کانون‌های خارجی مرتبط می‌دانند.

 مدیرکل هواشناسی خوزستان هم در این باره عنوان کرد: بر اساس تحقیقی که در در سال ۲۰۱۷ انجام شد، حدود ۶۴ درصد گرد و غبار‌ها داخلی و ۳۶ درصد با منشاء خارجی هستند.

اما به نظر می‌رسد انتشار چنین اخبار  بدون سندی بیشتر از هرچیزی در راستای تخریب روابط بین ایران با کشورهای همسایه و یا دارای منافع مشترک ساخته می‌شود.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.