×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
روایت نمایندگان تشکل‌های علمی از دیدار با رئیس‌جمهور/ مطالبه‌‌ نخبگان دانشجو که به سرعت محقق شد

به گزارش تهران۲۴، دیدار رمضانی اعضای اتحادیه و تشکل‌های دانشجویی با آیت الله رئیسی رئیس جمهور در حالی در روزهای گذشته برگزار شد که نمایندگان و اعضای اتحادیه و تشکل‌های علمی دانشجویی هم پس از ۲۴ سال از تاسیس اولین اتحادیه علمی کشور، در دیدار حضور داشتند و برای اولین بار توانستند مطالبات خود را در مقابل رئیس جمهور بیان کنند.

نمایندگان اتحادیه های علمی دانشجویی سال گذشته در نشستی که در خبرگزاری فارس برگزار شد نسبت به عدم توجه به این اتحادیه‌ها در دولت گذشته انتقاد کردند. مطالبه این دانشجویان این بود که در دیدارهای مسئولان با تشکل‌های دانشجویی، نمایندگانی هم از اتحادیه های علمی دانشجویی حضور داشته باشند، مطالبه ای که در اولین دیدار رمضانی آیت الله رئیسی با تشکل‌های دانشجویی محقق شد.

کمیل یزدانی دانشجوی دکتری مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی و دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی برق کشور، صیاد شیخی دانشجوی دکتری محیط زیست دانشگاه تهران و دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی محیط زیست، علیرضا خسروزاده دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علوم سیاسی، سید امین توکلانی دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هئیت موسس اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی اقتصاد کشور و روشنک مرادی دانشجوی کارشناسی مهندسی برق دانشگاه اصفهان و دبیر اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی مهندسی برق کشور به نمایندگی از انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی دانشجویی در این مراسم حضور داشتند و امین توکلانی و روشنک مرادی به نمایندگی از این جمع در این جلسه دغدغه‌های فعالین علمی دانشجویی را مطرح کردند.

*  مطالبه‌‌ نمایندگان فعالین علمی دانشجویی کشور که به سرعت محقق شد

کمیل یزدانی دبیر سابق اتحادیه علمی دانشجویی مهندسی برق، مهندسی پزشکی و مهندسی انرژی کشور و عضو سابق شورای سیاستگذاری بر انجمن‌های علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این باره گفت: دیدار رمضانی آیت الله رئیسی رئیس جمهوربا نمایندگان تشکل ها و فعالین دانشجویی کشور نمونه ای کم نظیر از دیدارهای دانشجویی بود. ابتدا به عنوان یک فعال علمی دانشجویی باید ازین منظر به این موضوع بپردازم که ویژگی منحصر بفرد این جلسه در مقایسه با سایر جلسات مرسوم دانشجویی حضور و بیان مطالبات نمایندگان بزرگترین تشکل دانشجویی کشور یعنی اتحادیه ها و انجمن های علمی دانشجویی بود. موضوعی که پس از ۲۴ سال از تاسیس اولین اتحادیه علمی کشور در این جلسه به مدد نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و نهاد ریاست جمهوری محقق شد.

وی تصریح کرد: نکته دیگر اوج صمیمیت و مردمی بودن رئیس جمهور در این دیدار بود. تصور و تجربه قبلی بنده از دیدار رمضانی با رئیس جمهور این بود که همچون ضیافت افطاری با رئیس جمهور قبلی، شخص رئیس جمهور از دری ورود و بعد از بیان صحبت های نمایندگان دانشجویی و صحبت های یک طرفه خویش از جلسه خارج می شوند. اما نه تنها در این جلسه بدین گونه نبود، حتی پس از پایان تریبون های نمایندگان تشکل های دانشجویی رئیس جمهور در زمان سخنرانی خود مستقیما در خصوص برخی موارد مطرح شده، با دوستان دانشجو وارد دیالوگ می شد تا مطمئن شود موضوع بطور کامل برای دانشجویان درک و فهم شده است و نقطه ابهامی وجود ندارد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: حتی برای تحقق این موضوع و به قصد تنویر افکار دانشجویان از بیان برخی اطلاعات مهم اقتصادی کشور در قالب اعداد و ارقام نیز مضایقه نمی کردند که البته بخاطر داشتن این میزان اطلاعات دقیق آماری از حوزه های مختلف کشور خود نشان از دقت نظر ایشان دارد. اما موضوع به همین جا بسنده نشد و تجربه اینکه بنده به عنوان یک دانشجو بدون هیچ تکلفی به طور اتفاقی هم سفره رئیس جمهور شوم و در کنار ایشان افطار کنم، به هیچ وجه با مشاهداتی که تا پیش از این در جلسات و دیدارها داشتم مطابقتی نداشت.

یزدانی تصریح کرد: مشاهده اینکه صریح ترین انتقادات حتی بعضا با آمارهای غلط در جلسه بیان می شود و رئیس جمهور نه تنها آمارها را تصحیح می کند بلکه به تمامی انتقادات پاسخ می دهد و برخی از انتقادات را هم می پذیرد و قول پیگیری می دهد برای بنده بسیار لذت بخش بود.

وی گفت: یکی از همین موارد نیز مطالبه جدی ما به عنوان نمایندگان فعالین علمی دانشجویی کشور در خصوص تحقق دستیاران نخبه جوان در ساختار دولت بود که تنها ساعتی پس از مراسم افطار در بخشنامه ای به تمامی دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ گردید که این میزان سرعت پیگیری برایم باورپذیر نبود.

یزدانی یادآور شد: همچنین بنده و سایر دوستانم به نمایندگی از فعالین و تشکل های علمی کشور در این جلسه در سه قالب ایراد سخنرانی توسط دو نماینده، تدوین و تقدیم نامه ای ۷ صفحه ای مشتمل بر بیان معضلات موجود در فضای علمی کشور و ضعف و تعارض برخی اسناد بالادستی در این حوزه و همچنین عدم اجرای سند راهبردی امور نخبگان در کشور و در پایان ارائه گزارشی از فعالیت مستمر کمیته‌ای علمی تخصصی در حوزه صنعت خودرو خدمت رئیس جمهور به بیان مطالبات و دغدغه های خود پرداختیم.

* درخواست از رئیس‌جمهور برای تحقق دولت دانش بنیان

علیرضا خسروزاده دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی و دبیر سابق انجمن علمی روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی هم افزود: گفت‌وگو نیاز امروز جامعه ماست. امیدوارم جلسات با رئیس جمهور و وزرای دولت ادامه پیدا کند تا دیدگاه های دانشجویان بیان گردد و صحبت ها شنیده شود.

دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: امروز متاسفانه دیالوگی بین مسئولین و مردم برقرار نیست و مسئولین باید تلاش کنند تا گفتمان خود را به مردم نزدیک کنند. خردجمعی و استفاده از دیدگاه ها و نظرات اقشار مختلف به ویژه جامعه دانشگاهی می‌تواند در اداره امور کشور تاثیرگذار باشد. 

وی ادامه داد: از نکات حائز اهمیت در جلسه با رییس جمهور روحیه انتقادی دانشجویان در مطالبه از دولت بود. انتقاداتی در زمینه های اقتصادی، معیشتی، مسائل زنان و جوانان مطرح گردید که نیاز اساسی کشور می‌باشند. به عملکرد دولت سیزدهم در انتصاب برخی مسئولین انتقاد جدی وارد است و این موضوع در جلسه با رییس جمهور هم از سوی برخی سخنرانان مطرح شد.

خسروزاده ادامه داد: شایسته سالاری،‌ تخصص گرایی و‌ توجه به نیروهای جوان و نخبه بایستی مورد توجه کارگزاران نظام قرار گیرد. متاسفانه مسئله جوان گرایی در دولت سیزدهم نیز همانند دولت های قبل مورد توجه قرار نگرفته و این یک ضعف جدی است که بایستی برطرف شود. امیدوارم ابلاغیه اخیر سازمان اداری و استخدامی کشور در مورد بکارگیری دستیاران جوان بر اساس تخصص افراد و بدون در نظر گرفتن رانت های گزینشی اجرایی شود.

وی گفت: انجمن‌های علمی در این جلسه از رییس جمهور خواستند که دولت دانش بنیان تحقق پیدا کند. دولتی که تصمیم گیری های آن با تکیه بر علم و دانش باشد؛ منافع ملی بر منافع جناحی و گروهی اولویت داشته باشد و از ظرفیت نخبگان استفاده شود و ضرورت دارد که در سیاست گذاری ها به دانش و تخصص توجهی ویژه‌ شود. این بخشی از مطالبه انجمن های علمی از دولت سیزدهم بود. معتقدیم که اگر تخصص گرایی و شایسته سالاری نادیده گرفته شود، نظام اداری بیمار می‌شود و نتیجه آن آشفتگی در جامعه خواهد بود.

این فعال دانشجویی گفت: از دولت انتظار می‌رود به مطالبات جامعه دانشگاهی علوم سیاسی نیز توجه کند. بحث جوان‌گرایی در ساختار اجرایی، استفاده از ظرفیت های دانش آموختگان علم سیاست در نهادهای تصمیم گیری مرتبط با سیاست خارجی و سیاست داخلی نیاز جدی جامعه ما می‌باشد. متاسفانه دستگاه های اجرایی ظرفیت نظریه پردازان و کارشناسان علم سیاست را در تصمیم‌گیری ها درک نکرده اند و ضرورت دارد که نسبت به استفاده از دانش آموختگان این رشته نیازسنجی شود. اتحادیه علوم سیاسی از سازمان اداری و استخدامی کشور درخواست دارد نسبت به استفاده از ظرفیت دانش آموختگان علوم سیاسی در دستگاه های اجرایی نیازسنجی کند.

* از سخنان صریح دانشجویان در مقابل رئیس جمهور به شدت غالفگیر شدم

سید امین توکلانی عضو هیئت موسس اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی اقتصاد کشور و دبیرکل انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: شرایط نابسامان اقتصادی و بی ثباتی در قوانین و مقررات باعث شکست بسیاری از کسب و کارهای نوپا و فعالیت های دانش بنیان می شود. 

وی تاکید کرد: ریشه این بی ثباتی اوضاع کشور و عدم توفیق دولت های مختلف در رفع این مسائل، اتکا به راه حل های سطحی، کوتاه مدتی و عدم توجه به علم، دانش و تجربه جهانی است. اگر دولت قصد تغییر اوضاع و حل این چالش های ساختاری را دارد لازم است که دانش و تخصص را اولویت خود در سیاست گذاری و انتصابات قرار دهد.

توکلانی تاکید کرد: پیش نیاز تحقق تولید دانش بنیان یک دولت دانش بنیان است که با تکیه بر علم و دانش تصمیم گیری کند و نه بر پایه سلایق و صلاحدید های فردی، گروهی، حزبی و جناحی. نظر ما این است که اگر کشور بر مبنای علم و با استفاده موثر از افراد علمی اداره شود می توان با حداقل ها هم دستاورد های حداکثری کسب کرد.

وی تاکید کرد: همچنین در این راستا خواستار پیگیری جدی این امر تا زمان تحقق حضور و نفوذ راستین فعالین علمی و نخبگان در تصمیم‌ گیری و تصمیم سازی های اساسی کشور هستیم.

این فعال دانشجویی گفت: به طور کلی صحبت های نمایندگان تشکل های دانشجویی در ضیافت افطاری با ریاست محترم جمهور کاملا صریح و بدون تعارفات و تشریفات مرسوم بود که این قضیه شخص بنده را به شدت غافلگیر کرد.

وی ادامه داد: عمده مطالب دانشجویان مشکلات و مسائلی بود که در جامعه محسوس است و مردم به طور مداوم با این چالش ها مواجه اند اما به نظر بنده ریاست محترم جمهور و مقامات دولتی خود با اعداد و ارقام و اطلاعات بسیار دقیق تر از ما نسبت به این چالش ها احاطه کامل دارند و لذا آنچه باید توجه و دغدغه داشجویان را جلب نموده و مورد تاکید قرار گیرد؛ علل ریشه ای این مشکلات و چالش هاست، باید که این علل ریشه ای و ساختاری کشف و به دولت مردان گوشزد شود چرا که عموما دولت ها با شروع به کار خود از مسائل بنیادی غافل و درگیر چالش های متعدد سطح خرد و کلان می گردند.

توکلانی تاکید کرد: لازم است دانشجویان با شناسایی این علل بنیادی و مطالبه ی تغییر این ساز و کار های ناکارآمد، زمینه حل واقعی و پایدار مسائل کشور را در سطوح مختلف فراهم آورند.

* نام‌گذاری امسال وظایف تشکل‌های علمی را چندین برابر کرده است

روشنک مرادی غریبوند دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی انرژی و راه آهن کشور هم در این باره به فارس گفت: با نام‌گذاری امسال تحت عنوان “سال اشتغال، تولید و دانش بنیان” وظایف دانشجویان و علی الخصوص تشکل‌های علمی چندین برابر شده است، به همین جهت در این نشست بیش از هر چیز سعی بر آن شد که بر لزوم حضور فعالین علمی و نخبگان در فرایند تصمیم سازی های دولت و همچنین زیرساخت‌های کشور تاکید ورزیده شود.

دانشجوی کارشناسی مهندسی برق دانشگاه اصفهان ادامه داد: همچنین به منظور تحقق این امر، طرح “دستیاران جوان علمی و مشاورین متخصص و نخبه” که مبنی بر به کار گیری نخبگان و متخصصین در قالب مشاور در کنار مسئولین است مطرح شد. هرچند چنانچه گفته شد، تحقق این طرح مستلزم نظارت دقیق دولت بر شیوه ی گزینش و روند اجرایی شدن  این امر است.

مرادی افزود: یکی از نکات مثبت این نشست حضور دکتر زلفی گل وزیر علوم در جمع مسئولین حاضر بود، چراکه در این برحه از زمان، تشکل های دانشجویی من جمله تشکل های علمی موظف به شناخت و پرداخت از سمت وزارت علوم به جهت پیشبرد نقشه راه پیشرفت و توسعه‌ی کشور هستند.

وی گفت: امید است با تداوم و نتیجه بخش بودن این گونه تعاملات هم میان دولت و تشکل ها و هم میان تشکل های مختلف شاهد متحد شدن هرچه بیشتر تمامی دانشجویان دغدغه مند و توانمند در راستای اعتلای کشور عزیزمان باشیم.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.