×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
روایتی از مهم‌ترین سند تاریخ دولت ایران راهی بازار نشر شد

به گزارش تهران۲۴، کتاب «عالیجناب برجام، عبارت پردازی ناتمام» روایتی از مهم‌ترین سند تاریخ دولت ایران به قلم بهروز علیشیری توسط انتشارات نور علم در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

مقدمه‌ای درباره این کتاب:

سند برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بین دولت جمهوری اسلامی ایران و ۶ کشور انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه، چین و آمریکا در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ برابر با ۱۴ جولای ۲۰۰۵ نهایی و تفاهم شد، یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخی دولت ایران در دوران معاصر است.

به عبارت دیگر شاید بتوان آن را مهم‌ترین سند تاریخی دانست زیرا آثار و تبعات تعهدات مندرج در این سند برای سال‌ها بر سیاست‌های راهبردی دولت‌های آتی ایران تحمیل، و سایه آن بر مناسبات اقتصادی و مراودات مالی و پولی بین‌المللی کشور سنگینی می‌کند.

این کتاب برجام را به مثابه کلیتی یکپارچه معرفی می‌کند که محصول رؤیاهای متناقض طرفین مذاکره‌کننده است و تحلیلی درون گفتمانی مبتنی بر آرایش واژگانی و عبارت‌پردازی از متن سند، بدون قضاوت ارزشی به خواننده ارائه داده است.

هدف نویسنده ارائه تحلیلی مبتنی بر نتایج یا نقد سیاسی از سند برجام نیست، بلکه تحلیل محتوای متن و درک مفهومی از عبارت‌پردازی فنی آن است به عبارت دیگر متن و پیام این کتاب، اصول و دیدگاه‌های طرفین را بازگو و دیکته می‌کند.

در تحلیل برجام نویسنده تلاش کرده تا سند فوق را بر پایه چهار ستون اصلی یک موافقت‌نامه بین‌المللی نقد و ارزیابی کند که به شرح زیر است:

۱- نوع و کیفیت تعهدات هر یک از طرفین تعهدکننده بر پایه اینکه هر کدام از طرفین چه الزاماتی را پذیرفته‌ و چه الزاماتی را تحمیل کرده‌اند.

۲- شیوه نظارت یا راست‌آزمایی نحوه و کیفیت انجام این تعهدات توسط هر کدام از طرفین متعهدکننده است. به‌عبارتی چگونه و از طریق چه مکانیزم‌هایی می‌توان از صحت و دقت عمل تعهدات هر یک از طرفین اطمینان حاصل کرد.

۳-طراحی مکانیزم‌های حل‌وفصل اختلافات احتمالی و تفسیر رفتار یا برداشت‌های هر یک از طرفین مذاکره.

۴- پیش‌بینی ابزارهای جبران خسارت و پرداخت غرامت منصفانه در صورت احراز قصور و اثبات ایراد یا صدمه به طرف مقابل یا نقض تعهد هر یک از طرفین مذاکره.

این اثر تحلیلی نشان می‌دهد اگر چه مذاکره و تفاهم خوب است اما در واپسین تحلیل این متن، سند و عبارت پردازی آن است که تعیین‌کننده و قابل استناد بوده و جایگاه و دستاوردهای طرفین مذاکره کننده را روشن می‌کند.

این کتاب با تجزیه آرایش واژگانی برجام، نحوه عبارت‌پردازی در مورد تعهدات هسته‌ای کشور و رفع تحریم‌ها نشان می‌دهد چرا تعهدات متقابل هم‌سنگ در برجام وجود نداشته و چگونه با این آرایش عبارت‌پردازی اقتصاد کشور در گروگان این سند باقی مانده است.

از نظر مؤلف، برجام به دو دلیل «عالیجناب» است اول اینکه مهمترین متغیر خارج از مدل‌ها و محاسبات اقتصادی و اجتماعی است که بالاترین تأثیر و گرانترین نتایج را بر حیات سیاسی و اقتصادی ایران از خود باقی گذاشته و خواهد گذاشت و دوم اینکه نتوانسته خود را از چنبره تحلیل‌ها و کشمکش‌های عالیجنابان سیاسی خارج کرده و از دسترس نقد و بررسی علمی و فنی دور نگه داشته است.

این اثر می‌خواهد سند برجام را از پستو خارج کند و آن را به عرصه نقد عمومی بیاورد و به منظور شفافیت بیشتر و سهولت دسترسی برای کارشناسان و محققان حوزه‌های سیاسی، حقوقی، اقتصاد بین‌الملل و قراردادهای بین‌المللی متن انگلیسی کامل برجام هم در انتهای کتاب و در پیوست شماره دو (۲) آمده است.

کتاب «عالیجناب برجام، عبارت پردازی ناتمام» به قلم بهروز علیشیری در نوبت چاپ اول با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و ۲۷۴ صفحه توسط انتشارات نور علم راهی بازار نشر شد.

علاقمندان می‌توانند این کتاب را از انتشارات و فروشگاه‌های معتبر کتاب سراسر کشور به ویژه کتابفروشی‌های «چرتکه» و «نور علم» در خیابان ۱۲ فروردین تهران با قیمت ۸۵ هزار تومان تهیه کنند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.