×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
واکنش شدید مقامات عراق به عملیات ترکیه در منطقه کردستان

به گزارش تهران۲۴، مقامات عراقی، امروز (سه‌شنبه)، به عملیات اخیر ترکیه در منطقه کردستان واکنش نشان دادند.

ریاست‌جمهوری عراق

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)،‌ سخنگوی ریاست‌جمهوری عراق اعلام کرد: «ریاست جمهوری با نگرانی شدید علمیات‌های نظامی جاری ترکیه در داخل مرزهای عراق در منطقه کردستان را دنبال می‌کند و آن را نقض حاکمیت این کشور و تهدیدی برای امنیت ملی عراق می‌داند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «تکرار عملیات‌های نظامی ترکیه در داخل مرزهای عراق در منطقه کردستان بدون هماهنگی با دولت فدرال غیر قابل قبول است با آنکه پیشتر [از آنکارا] چند بار خواسته شده بود که عملیات‌های خود را متوقف و [با بغداد در این خصوص] گفت‌و‌گو و هماهنگی کند».

ریاست جمهوری عراق اضافه کرد: «در عین حال که بر تقویت روابط مثبت با ترکیه بر اساس منافع مشترک، حل مسائل امنیتی از طریق همکاری و هماهنگی‌های مشترک قبلی تأکید داریم، اما اقدامات امنیتی یک‌جانبه در حل‌وفصل مسائل امنیتی را مردود می‌دانیم و بایست به حاکمیت عراق احترام گذاشته شود».

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «تصمیم کشور رسمی عراق و سیاست خارجی یکپارچه این کشور بر رد مستمر این مسئله استوار است که خاک این کشور میدانی برای جنگ، تسویه‌حساب با دیگران، تعدی به حاکمیت این کشور و تهدید امنیت و ثبات داخلی آن نیست. عراق بر نمی‌تابد که نقطه آغاز تجاوز و تهدید همسایگانش باشد».

رهبر جریان حکمت ملی

همزمان «سید عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق به اقدام اخیر ترکیه واکنش نشان داد و اعلام کرد: «حمله هوایی و یورش زمینی نیروهای ترکیه به کردستان عراق قابل قبول نیست و ما در عین حال که از دولت عراق می‌خواهیم مرزها را کنترل کند و مانع استفاده از خاک عراق برای انجام حملات علیه کشورها همجوار شود، از این کشورها می‌خواهیم که به حاکمیت عراق احترام بگذارند و دست به انجام عملیات نظامی در داخل خاک این کشور نزنند».

حیدر العبادی

از طرف دیگر، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر اسبق عراق در واکنش به اقدام نظامی ترکیه اعلام کرد: «تداوم نقض حاکمیت عراق توسط ترکیه مسئله‌ای خطرناک است و ما را به جاهای نامعلومی می‌کشاند. از سکوت شک‌برانگیز در قبال این تجاوزها تعجب می‌کنیم. این مواضع باعث می‌شود سؤالاتی در خصوص مسئولیت کشور و گروه‌های سیاسی برای حفظ کشور و حاکمیت آن مطرح شود».

این اظهارات در حالی مطرح شده‌اند که «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر نیز امروز به ترکیه در خصوص آغاز عملیات نظامی جدید در خاک عراق هشدار داد و اعلام کرد که کشورش در صورت تداوم بمباران‌ها ساکت نخواهد ماند.

صدر با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی توئیتر، در واکنش به حمله روز گذشته (دوشنبه، ۱۸ آوریل) ترکیه تحت عنوان عملیات «قفل المخلب» (قفل پنجه)، در خاک عراق، اعلام کرد که بغداد در صورت بمباران مکرر خاک عراق توسط ترکیه، «سکوت نخواهد کرد».

وزارت امور خارجه عراق نیز، دوشنبه (دیروز)، با انتشار بیانیه‌ای رسمی حمله نظامی ترکیه به خاک عراق را با قاطعیت محکوم کرد و آن را خلاف قوانین بین‌المللی و اصل حسن همجواری دانست.

در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه عراق آمده بود که دولت عراق عملیات نظامی نیروهای ترکیه و بمباران خاک عراق در مناطق متینه، زاب، افاشین و پاسیان با پهپاد و بالگردهای نظامی را به شدت محکوم می‌کند.

وزارت دفاع ترکیه، از آغاز یک عملیات جدید علیه شبه نظامیان گروه پ ک ک در شمال عراق خبر داد و اعلام کرد که این عملیات جدید با مشارکت نیروی هوایی و نیروهای ویژه ارتش این کشور علیه مخفیگاه‌های عناصر گروه تروریستی پ‌ک‌ک آغاز شده است. این عملیات درحالی آغاز شده که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، جمعه پیش، با «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

تحرکات نظامی ارتش ترکیه در شمال عراق درحالی انجام می‌شود که دولت و جریان‌های سیاسی عراق به شدت با حضور نظامی آنکارا در شمال این کشور مخالفند و حملات مداوم هوایی‌اش را موجب نقض حاکمیت ملی خود می‌دانند.

ترکیه و پ.ک.ک طی چند دهه گذشته با یکدیگر در وضعیت جنگی هستند و بر اساس برخی گزارش‌ها، درگیری‌های دو طرف تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته برجا گذاشته است. آنکارا، حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) را یک گروه تروریستی می‌داند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.